Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A cumi ügy – Egy rendhagyó szülői értekezlet vázlata

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. május 24.

Az alábbi rendhagyó szülői értekezlet vázlatát Mészáros Károlyné óvodapedagógus készítette “A szülőkkel való kapcsolattartás, együttnevelés innovatív formái óvodától a középiskoláig” című továbbképzésünkre. A feladatot olvasva úgy gondoltuk, hogy ez az innovatív és kreatív vázlat mindenkinek hasznára lehet, kiváltképpen azoknak, akik szeptembertől kiscsoportot kezdenek.

 

  • Résztvevők: Katica csoport (3-4 évesek) szülei (18fő)
  • Meghívott vendég: Logopédus-gyógypedagógus szakember
  • Téma: A cumi túlzott használatának kedvezőtlen hatásai a hangképzésre
  • Időpont: A szülők számára 17 óra, a meghívott vendég számára 17 óra 30 perc

 

Előkészületek:

A kijelölt dátum előtt 10 nappal írásos formában tájékoztatom az adott szülőket a szülői értekezlet pontos kezdetéről, hogy mindenki időben gondoskodni tudjon a részvételről. Ezt csak akkor teszem közzé, amikor már az előadóval egyeztettem egy megfelelő időpontot. A közzététel egyrészt a faliújságra való kihelyezést, másrészt az óvoda facebook oldalára történő kiírást jelenti. Az adott nap reggelén még szóban rövid emlékeztető figyelemfelhívást intézek az érintett szülők felé.

Délután berendezem a termet. Középen körbe kirakom a székeket ahány szülőt várok, illetve a meghívott vendég és a saját részünkre. Előkészítek tollat és papírt a jelenléti ívhez, melyet majd körbe adnak a szülők a gyülekezési idő alatt.

 

Forgatókönyv

  1. Köszöntő – (1perc)

Szeretettel köszöntelek benneteket a mai rendhagyó értekezletünkön, köszönöm szépen, hogy elfogadtátok meghívásunkat. A mai témánkat nem mondom meg előre, szeretném, ha ti találnátok ki, hogy mivel is fogunk ebben a szűk órában foglalkozni.

Hallgassátok meg Csarusin egyik meséjét, melynek címe: Hogyan tanulta meg Zsófi kimondani az „R” betűt.

A MESÉT ITT TUDOD LETÖLTENI

 

  1. Mese felolvasása – (8perc)

A mese felolvasása után megkérdezem, hogy kinek van ötlete az értekezlet témájával kapcsolatban. Várok néhány percet, s ha nincs válasz, akkor egy közös gyakorlatra hívom fel figyelmüket.

Mondok egy nagyon egyszerű feladatot.

 

  1. Nyelvgyakorlat – (10perc)

Kérek mindenkit, hogy a hüvelyk ujját helyezze a szájába, s mesélje el röviden, hogy ma milyen színű ruhát adott gyermekére. Ez a mulatságos feladat egyrészt hangulatkeltő, vicces, feszültségoldó, s biztos rávezeti a szülőket a témára.

 

  1. A probléma meghatározása – (2perc)

Már eltelt egy fél év, s azt tapasztaljuk, – szerintem ti is látjátok – hogy még mindig sokat van gyermekeitek szájában a cumi. Mi ezalatt a hat hónap alatt elértük, hogy amikor belépnek a csoportszobába, automatikusan kiveszik, leteszik a kijelölt helyre, s egész nap eszükbe sem jut újra a szájukba venni. Sajnos sokszor látjuk, hogy az öltözőben már újra a szájukba kerül.

Szeretnénk segítséget adni számotokra, hogy miként is lehetne ezt a problémát megoldani. Meghívtuk logopédus néninket, hogy tartson számotokra egy előadást azzal kapcsolatban, hogy milyen problémát okoz a cumi a hangképzésben.

 

  1. Útkeresés a megoldásra – (10perc)

Amíg X. Y. megérkezik, van kb. 10 percünk, igyekezzünk saját magunk tanácsokat adni egymásnak. Ezt egy kis mozgással összekötve próbáljuk megoldani. Ehhez kérlek álljatok fel, s járkáljatok a körön belül össze-vissza. Amikor azt mondom, hogy állj, akkor a hozzád legközelebb állóval alakítsatok párt, s beszélgessetek a témáról. Ha azt mondom indulj, ismét járkáljatok, s az állj szónál új párt keressetek.

Ha a szülők páratlanul vannak, akkor én is beállok a feladatba.

Körülbelül 7 perc eltelte után végleg leállítom a tevékenységet, s próbáljuk közösen összefoglalni gondolatainkat, jól bevált módszereinket. Azért választom a kétszemélyes helyzeteket, mert így a visszahúzódóbb szülők is könnyebben megnyílhatnak, a bátrabbak pedig az összefoglalásban elmondhatják az egymástól megismert és jól hasznosítható praktikákat. Ezzel a módszerrel saját maguk oldják meg a problémát, s nem érzik úgy, hogy valaki rájuk erőltetne valamit. Más családnál egy-egy jól bevált módszer megismerése, kipróbálása eredményes lehet, s tanulni soha nem szégyen. A szülő szülőtől – mint egyenrangú partnertől – tanulhat, s talán könnyebben elfogadják így a tanácsokat.

 

  1. A logopédus előadásának meghallgatása – (15perc)

A mikor megérkezik a logopédus, köszöntöm és bemutatom a szülőknek. Tájékoztatom őket, hogy az előadás során felmerült kérdéseket bátran feltehetik a végén, szívesen válaszol rá.

Az összes kérdésre adott válasz után külön megköszönöm a logopédusnak a segítségét, majd a szülőknek a részvételt, s elköszönök tőlük.

 

Írta: Mészáros Károlyné óvodapedagógus


ikonOlvasószoba

A tanév rendje – 2018/2019 tervezet

Tanév rendje 2018/2019 tervezet + az iskolai szünetek időpontjának listája

Tovább olvasom »

Ez a gyerek más!

Pedagógusként úgy érezhetjük, hogy egyre több eltérő fejlődésű gyermek kerül az óvodákba, iskolákba. Hajlamosak vagyunk azonnal diagnosztizálni, különböző címkéket aggatni rájuk, és betenni őket eg...

Tovább olvasom »

Egészséges életmódra nevelés az óvodában

Tudtad? Az Egyesült Királyságban, már 1996-ban 22% volt az elhízott 6 évesek aránya, a szám pedig azóta is, drasztikusan emelkedik. „Magyarországon a 6-8 éves gyerekek több mint 20% túlsúlyos vagy ...

Tovább olvasom »