Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Ez a gyerek más!

Írta: Neteducatio Dátum: 2018. május 03.

Pedagógusként úgy érezhetjük, hogy egyre több eltérő fejlődésű gyermek kerül az óvodákba, iskolákba. Hajlamosak vagyunk azonnal diagnosztizálni, különböző címkéket aggatni rájuk, és betenni őket egy dobozba, ahonnan talán sosem kerülhetnek ki.

Mégis hogyan csinálhatjuk jobban? Az első és legfontosabb, hogy a pedagógus kellő szaktudással és önkritikával rendelkezzen, hiszen ez elengedhetetlen a munkához. A további teendők, ha azt érezzük, ez a gyermek „fura”:

Mielőtt szorongani kezdenénk a gyermekkel kapcsolatban, mindenképpen szükséges konzultálnunk váltótársunkkal, dajkánkkal, akik szintén napi kapcsolatban vannak a gyerekkel. Lehetséges, hogy a „problémák” csak bizonyos helyzetekben, bizonyos személyekhez kötődve állnak fenn.

 

  1. Beszélgessünk a családdal

Persze nem szegezzük nekik a kérdést, hogy „Lilla nagyon furcsa mostanában, nem lehet, hogy autista?” E helyett egy fogadóóra keretében, megfelelő hangulat megteremtése után, a szülőt partnerként kezelve megérdeklődjük, hogy van a család, hogyan telnek a mindennapok, a hétvégék, van-e/volt-e bármilyen esemény, mely megváltoztatta a család szokott működését, hogy látják a gyermeküket stb. Ehhez a beszélgetéshez nagy adag empátiára, türelemre, elfogadásra és kétirányú bizalomra is szükség van, a nélkül nem fog menni.

 

  1. Ismételt családlátogatás

A családlátogatás alkalmával otthoni életterében figyelhetjük meg a gyermeket és a vele együtt élőket. A család működéséről, napirendjéről, a szokásokról, rituálékról is sok minden kiderülhet számunkra.

 

 Szívesen elmélyedne a témában? Úgy érzi, segítségre van szüksége a hatékony intézmény-család kommunikációhoz? Ajánljuk képzésünket: A szülőkkel való kapcsolattartás, együttnevelés innovatív formái óvodától középiskoláig-továbbképzés pedagógusok számára

 

  1. Idő

Ez az egyik legfontosabb tényező. Magunk számára is szükséges, hiszen megfigyeljük a gyermeket, a családot, feljegyzéseket, naplót vezethetünk, rajzait is eltehetjük. Ha valami nagyobb (esetleg váratlan) esemény történt a gyermek életében, akkor kiemelten türelmesnek kell lennünk, ez akár fél évig is eltarthat. Ilyen váratlan esemény lehet egy közeli hozzátartozó (vagy akár az óvodapedagógus/dajka) halála, válás, kistestvér születése, vagy egy szeretett háziállat elvesztése is.

 

  1. Segítség óvodán belül

Az óvodában nem vagyunk egyedül a problémánkkal. Megfigyeléseinket bátran osszuk meg kollégáinkkal, és invitáljuk őket a csoportunkba is, hogy ők is megfigyelhessék az ott történteket. A szakmai team együtt hozhat döntést, javaslatokat tehet, a tapasztalatok és különböző nézőpontok segíthetnek megkeresni a gyermek számára legmegfelelőbb megoldást.

ball-407081_1920

 

  1. Szakszolgálat

Ha a szakmai team úgy ítéli meg, a szülők tájékoztatása és beleegyezése után a szakszolgálathoz küldhetjük a gyermeket vizsgálatra. Az általunk írt vélemény mindig legyen alapos, és törekedjünk az objektivitásra. A gyermek szokásai, szociális kapcsolódásai, alvási és evési, játszási szokásai (ez utóbbi kiemelt részletességgel), plusz minden, amit úgy érzünk, hogy fontos lehet, legyen leírva.

 

 

Fontos a folyamatos kapcsolattartás a szülőkkel és a kollégákkal, a hatékony együttműködés a gyermek érdekeit szolgálja, mely az első, és legfontosabb szempont!

 

 

 

 

 

Készült Füzesné Illés Zsuzsanna, pedagógiai szakpszichológus előadása alapján (ELTE-PPK)


ikonOlvasószoba

A tanítás jövője – valós problémák az iskolákban

Valós probléma-e a környezetszennyezés? Az élővilág pusztulása, fajok kihalása? Kétségkívül az. De valós probléma-e ez egy iskolai tanulási környezetben, helyzetben? Valós problémának éli-e meg a d...

Tovább olvasom »

Segítő foglalkozások – projekt ötlet

A gyerekek körében igen népszerűek a különböző foglalkozások, sokan már egész kicsi korukban eldöntik, mik lesznek, ha nagyok lesznek. Ismereteiket és tapasztalataikat legjobban úgy bővíthetjük, ha...

Tovább olvasom »

Ne zárd be az ajtót… I. rész

Határozottan állíthatjuk, hogy a pedagóguspálya nem magányos hivatás, együttműködések sorozata. Alapvető feladataink közt szerepel a kooperáció a gyermekekkel, szülőkkel és a kollégákkal egyaránt.

Tovább olvasom »