Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Az olló használatának tanítási lépései

Írta: Neteducatio Dátum: 2023. május 31.

Mikortól adjunk ollót a gyermek kezébe?

Mindannyian mások vagyunk. Nincs ez másként a gyermekeknél sem. Vannak gyermekek, akik, már akár 3-4 évesen is boldogulnak egy ollóval. A biztos ollóhasználathoz azonban sokféle készség szükséges. E készségek igazán 6 éves korra alakulnak ki, ehhez azonban az olló használatának tanítását megelőzően fontos a finommotoros képességek fejlesztése.

Először is koncentráljunk a kéz izomzatának fejlesztésére:

  • Tépjünk, gyűrjünk újságpapírt!
  • Használjunk papírlyukasztót!
  • Nyomogathatnak stresszlabdát.
  • Játszhatunk csipeszes játékokat, különféle csipeszekkel, csipeszes mozgás gyakorlásához illetve a ceruzafogáshoz szükséges izmok fejlesztéséhez, apró tárgyak szortírozásához, rakosgatásához. Csipeszes gyakorlatok azért is nagyon jók, mert megalapozzák a nyíró mozdulatot.
  • Használjon konyhai fogókat, rakosgasson azzal különböző dolgokat, papírgalacsint, terméseket!
  • Fürdőkádban nyomjon ki vizet spriccelős játékokból! Játsszon tekergős pipettával, ami víz felszívásához és spricceléséhez, fürdésnél kiváló játszótárs, nagyszerű eszköz az erőadagolás fejlesztéséhez és az „adagolás” megtapasztalásához.
  • Az ollófogás, az ollós mozdulatok előkészítéséhez speciális eszközök is kaphatók már. Ilyenek például a gömbös olló, mely az, apró tárgyak szortírozásának gyakorlásához, még homokozóban is használható. Másik ilyen eszköz a finommotorika fejlesztő kanál, ez apró tárgyak felvételéhez, gyöngyök vagy magvak szortírozásához, a szem-kéz koordináció fejlesztéséhez kiváló. Gyakoroljunk együtt a gyermekkel, hogyan kell a nyitó-záró mozdulatokat végezni, hogy aztán rutinszerűen el tudja sajátítani ezeket a mozdulatokat, melyek hozzásegítik a helyes ceruzafogás kialakulásához, később pedig az írás elsajátításához.
  • Az ujjak egymástól való különmozgatásának gyakorlására kiválóak az ujjbábok.

Válasszuk ki a gyermek számára megfelelő ollót!

A gyermek életkorának megfelelő olló kiválasztása fontos. A kisgyermekeknek készült műanyag biztonsági pengéjű ollóktól kezdve egészen a diákollókig sokféle olló kapható. Már elérhetők például kezdő ollók és gyakorló ollók, melyek segítenek a gyermekeknek abban, hogy könnyedén megtanulják nyitni és zárni az ollót. Létezik ergonomikus kialakítású, mely illeszkedik a kéz vonalára. Mindenképpen fontos azonban, hogy jó minőségű ollót válasszunk, mert ha a vágás nehézkes, vagy nem túl tetszetős az elkészült alkotás, a gyermek motivációját veszítheti. Óvodáskorban az olló vége lehet tompa, de az éle akkor is legyen megfelelő a vágáshoz. Iskoláskorban már a hegyes végű ollók a célszerűek az összetettebb vágási feladatok elvégzéséhez. A bal kezes gyermekekre is gondolva, kereskedelmi forgalomban kapható balkezes olló is. A kézgyengeséggel vagy koordinációs problémákkal rendelkező gyermekeknek is léteznek speciális ollók. Ilyen például a rugós olló, melyben műanyag rugó található a két ollószem között, mely lehetővé teszi, hogy az olló automatikusan szétnyíljon és ez által a kéz ne fáradjon el. A rugó később kiiktatható, amikor a gyermek már megszokta az olló használatát. Ideális korlátozott erővel vagy koordinációval rendelkező gyermek számára, de kiváló választás a korai ollóhasználat elsajátításakor is. Ugyanígy az önnyíló hurkos olló, mely a korai ollóhasználat elsajátításakor, valamint korlátozott mozgású gyerekek, felnőttek részére lehet megfelelő.

Szabályok, keretek

Tanítsuk meg a gyermeket az eszköz biztonságos használatára! Hívjuk fel a figyelmét arra, hogy az olló kizárólag vágásra való, s azt óvatosan kell használni. Nem vágunk vele semmi mást, mint amit a felnőttel előtte megbeszélt. Asztalnál ülve dolgozunk vele. Tilos vele közlekedni! Ha mégis szükséges az olló átvitele egy másik helyre, csak zárt fémlapokkal, zárt fémlapokat a tenyérbe fogva, vagy hegyével lefelé tartva tegye azt. Tanítsuk meg az olló átadásának helyes technikáját is! Zárt lapjait a tenyerében tarthatja a kezével, és biztonságosan átadhatja a fogantyút társának.

Helyes használat tanítása

Helyes fogás elsajátítása fontos lépés. Az előnyben részesített kéz hüvelyujját az olló felső hurkába, majd mutatóujját középső ujjával együtt a másikba helyezi. Alapértelmezés szerint a hüvelykujj a felső lyukhoz tartozik, a mutatóujj alulról támogatja az ollót, a fennmaradó ujjak pedig – az olló típusától függően – az alsó lyukban vannak vagy mögötte. Létezik olyan gyerekolló amely nagy fogóhurokkal készül, így a nagy fogóhurokba mind a négy ujj belefér, ezzel könnyebbé válik az olló irányítása.

Az ujjak tudatos elkülönült mozgatása és az olló megfelelő szögben való tartása nagyon fontos.

A vágás során a papírt mozgatjuk, nem az ollót, tehát nem az ollós kezünket irányítjuk, hanem a szubdomináns kezükkel segítjük a lapot az olló alá.

Ha nem zárjuk ütközésig, sokkal szebb az eredmény. 

Fokozatosság

Kezdjük a vágást más anyagokon, s aztán fokozatosan nehezítsük az ollós feladatokat!

  • Szeleteljünk gyurmát! Kérjük meg, hogy hengerítsen, kígyót, kiflit s azt vágja el nekünk ollóval kisebb darabokra. Ha ez már megy neki, akkor a hengerített kígyón jelöljük meg kis csíkokkal neki, hol vágja el a gyurmahengert.
  • Adhatunk kifőtt spagetti tésztát is gyermekünknek, hogy azt az ollóval aprítsa fel nekünk.
  • Kicsit nehezebb, de akár szívószálat is felvághat, amiből azután nyaklánc fűzhető.
  • Játsszunk fodrászosat! Kivágott fejformára hajként papírcsíkokat, fonalat ragasztunk, melyet levág ollóval.
  • Színes papírcsíkokat vágjon kisebb darabokra, ebből készülhet pl mozaikkép.
  • Csíkokat vághat, amiből karkötőt, láncot fűzhet.
  • Vágás vonal mentén: Első lépésként függőleges, rövid bevágásokat vágjon szaggatott vonal mentén. Ezt követően a sorrend vízszintes rövid, majd függőleges hosszú, azután vízszintes hosszú, ezt követően cikk-cakk, utána enyhén íves, ezután hullámos vonalak következzenek, végül az alakzatok. Természetesen ezeket a gyakorlatokat játékos formában adjuk a gyermeknek, a tevékenység végzése közben, már alkotásokat hozunk ezzel létre.

Mit fejleszt az ollóhasználat?

  • Vágás során mindkét kéz különböző feladatokat végez. Az előnyben részesített kéz az ollót használja, míg a másik kéz a papírt tartja, forgatja.
  • A látás és a kézmozgásának célzott összekapcsolása szükséges a tevékenységhez, így fejlődik a szem-kéz koordináció.
  • Az olló nyitó-záró mozgatása erősíti a kezek izmait.
  • Az olló használatával fejlesztjük a finommozgást, kéz, a kéz ujjainak finom összerendezett mozgását. Az ujjak egymástól való különmozgatásának, tudatos elkülönült mozgatásánakképessége fejlődik.
  • Fejleszti a figyelmet, kitartást.
  • Megerősíti a kézdominanciát. Egyszerűen szólva jobb vagy bal kezes lesz-e? A kézdominancia azt jelenti, hogy a gyermek a domináns, vezető kezével végzi azokat az egykezes tevékenységeket, amelyeket gyakran és jól begyakoroltan tesz: rajzol, kanalaz, fésülködik. Ha azt tapasztaljuk, hogy nehezen vág az ollóval, érdemes venni balkezes ollót, odaadni a gyermeknek, s megfigyelni. Előfordul, hogy az olló használata világít rá, hogy a gyerek rejtett balkezes. Jó, ha ez időben kiderül.

Az olló használatához mindkét kézre szükségünk van. Minden olyan tevékenység, amihez mindkét kezét használnia kell, segít a kéz dominancia kialakulásában.

 

Az összefoglalót készítette: Kolonics Zsuzsanna

                                           szakvizsgázott gyógypedagógus, mesterpedagógus

 

Kapcsolódó akkreditált képzésünk:

Az írásmozgás fejlődésének preventív segítése az óvodában 30 óra

 

 

 

Irodalom:

  • Sárosdi Virág (é.n.): Így tanítsd meg az olló használatára 1.- 2. rész , Letöltés: gyereketeto.hu  (2020.06.01.)
  • Vörösné Bélik Andrea (é.n.): Játékos ollóhasználat, amit minden gyerek imádni fog, Letöltés: mokastanitas.hu (2023.05.29.)
  • Hogyan tanítsuk meg gyermekünket ollóval bánni? 04.30, Letöltés: jatekliget.hu (2023.05.29.)

ikonOlvasószoba

“Béka nő a hasadba” 5. rész – TÍZ Kreatív ötlet a vízzel

Szabó Krisztián a Tanító bácsi fakanállal blog szerzőjének, illetve Magyarország Zöldség-Gyümölcs Hősének cikksorozatában a „Béka nő a hasadba!” alprojektjébe nyerhettek bepillantást. A projekt seg...

Tovább olvasom »

Z-generációs kérdések – Beszélgetés Bereczki Enikővel

A Z-generáció a mai 13-26 éves fiatalokat tömörítő, digitális generáció. Számos sztereotípia alakult ki velük kapcsolatosan, azonban az oktatásban és a munkaerőpiacon is szükséges, hogy ezeket lekü...

Tovább olvasom »