Mikortól adjunk ollót a gyermek kezébe?
Mindannyian mások vagyunk. Nincs ez másként a gyermekeknél sem. Vannak gyermekek, akik, már akár 3-4 évesen is boldogulnak egy ollóval. A biztos ollóhasználathoz azonban sokféle készség szükséges. E készségek igazán 6 éves korra alakulnak ki, ehhez azonban az olló használatának tanítását megelőzően fontos a finommotoros képességek fejlesztése.
Először is koncentráljunk a kéz izomzatának fejlesztésére:
- Tépjünk, gyűrjünk újságpapírt!
- Használjunk papírlyukasztót!
- Nyomogathatnak stresszlabdát.
- Játszhatunk csipeszes játékokat, különféle csipeszekkel, csipeszes mozgás gyakorlásához illetve a ceruzafogáshoz szükséges izmok fejlesztéséhez, apró tárgyak szortírozásához, rakosgatásához. Csipeszes gyakorlatok azért is nagyon jók, mert megalapozzák a nyíró mozdulatot.
- Használjon konyhai fogókat, rakosgasson azzal különböző dolgokat, papírgalacsint, terméseket!
- Fürdőkádban nyomjon ki vizet spriccelős játékokból! Játsszon tekergős pipettával, ami víz felszívásához és spricceléséhez, fürdésnél kiváló játszótárs, nagyszerű eszköz az erőadagolás fejlesztéséhez és az „adagolás” megtapasztalásához.
- Az ollófogás, az ollós mozdulatok előkészítéséhez speciális eszközök is kaphatók már. Ilyenek például a gömbös olló, mely az, apró tárgyak szortírozásának gyakorlásához, még homokozóban is használható. Másik ilyen eszköz a finommotorika fejlesztő kanál, ez apró tárgyak felvételéhez, gyöngyök vagy magvak szortírozásához, a szem-kéz koordináció fejlesztéséhez kiváló. Gyakoroljunk együtt a gyermekkel, hogyan kell a nyitó-záró mozdulatokat végezni, hogy aztán rutinszerűen el tudja sajátítani ezeket a mozdulatokat, melyek hozzásegítik a helyes ceruzafogás kialakulásához, később pedig az írás elsajátításához.
- Az ujjak egymástól való különmozgatásának gyakorlására kiválóak az ujjbábok.
Válasszuk ki a gyermek számára megfelelő ollót!
A gyermek életkorának megfelelő olló kiválasztása fontos. A kisgyermekeknek készült műanyag biztonsági pengéjű ollóktól kezdve egészen a diákollókig sokféle olló kapható. Már elérhetők például kezdő ollók és gyakorló ollók, melyek segítenek a gyermekeknek abban, hogy könnyedén megtanulják nyitni és zárni az ollót. Létezik ergonomikus kialakítású, mely illeszkedik a kéz vonalára. Mindenképpen fontos azonban, hogy jó minőségű ollót válasszunk, mert ha a vágás nehézkes, vagy nem túl tetszetős az elkészült alkotás, a gyermek motivációját veszítheti. Óvodáskorban az olló vége lehet tompa, de az éle akkor is legyen megfelelő a vágáshoz. Iskoláskorban már a hegyes végű ollók a célszerűek az összetettebb vágási feladatok elvégzéséhez. A bal kezes gyermekekre is gondolva, kereskedelmi forgalomban kapható balkezes olló is. A kézgyengeséggel vagy koordinációs problémákkal rendelkező gyermekeknek is léteznek speciális ollók. Ilyen például a rugós olló, melyben műanyag rugó található a két ollószem között, mely lehetővé teszi, hogy az olló automatikusan szétnyíljon és ez által a kéz ne fáradjon el. A rugó később kiiktatható, amikor a gyermek már megszokta az olló használatát. Ideális korlátozott erővel vagy koordinációval rendelkező gyermek számára, de kiváló választás a korai ollóhasználat elsajátításakor is. Ugyanígy az önnyíló hurkos olló, mely a korai ollóhasználat elsajátításakor, valamint korlátozott mozgású gyerekek, felnőttek részére lehet megfelelő.
Szabályok, keretek
Tanítsuk meg a gyermeket az eszköz biztonságos használatára! Hívjuk fel a figyelmét arra, hogy az olló kizárólag vágásra való, s azt óvatosan kell használni. Nem vágunk vele semmi mást, mint amit a felnőttel előtte megbeszélt. Asztalnál ülve dolgozunk vele. Tilos vele közlekedni! Ha mégis szükséges az olló átvitele egy másik helyre, csak zárt fémlapokkal, zárt fémlapokat a tenyérbe fogva, vagy hegyével lefelé tartva tegye azt. Tanítsuk meg az olló átadásának helyes technikáját is! Zárt lapjait a tenyerében tarthatja a kezével, és biztonságosan átadhatja a fogantyút társának.
Helyes használat tanítása
Helyes fogás elsajátítása fontos lépés. Az előnyben részesített kéz hüvelyujját az olló felső hurkába, majd mutatóujját középső ujjával együtt a másikba helyezi. Alapértelmezés szerint a hüvelykujj a felső lyukhoz tartozik, a mutatóujj alulról támogatja az ollót, a fennmaradó ujjak pedig – az olló típusától függően – az alsó lyukban vannak vagy mögötte. Létezik olyan gyerekolló amely nagy fogóhurokkal készül, így a nagy fogóhurokba mind a négy ujj belefér, ezzel könnyebbé válik az olló irányítása.
Az ujjak tudatos elkülönült mozgatása és az olló megfelelő szögben való tartása nagyon fontos.
A vágás során a papírt mozgatjuk, nem az ollót, tehát nem az ollós kezünket irányítjuk, hanem a szubdomináns kezükkel segítjük a lapot az olló alá.
Ha nem zárjuk ütközésig, sokkal szebb az eredmény.
Fokozatosság
Kezdjük a vágást más anyagokon, s aztán fokozatosan nehezítsük az ollós feladatokat!
- Szeleteljünk gyurmát! Kérjük meg, hogy hengerítsen, kígyót, kiflit s azt vágja el nekünk ollóval kisebb darabokra. Ha ez már megy neki, akkor a hengerített kígyón jelöljük meg kis csíkokkal neki, hol vágja el a gyurmahengert.
- Adhatunk kifőtt spagetti tésztát is gyermekünknek, hogy azt az ollóval aprítsa fel nekünk.
- Kicsit nehezebb, de akár szívószálat is felvághat, amiből azután nyaklánc fűzhető.
- Játsszunk fodrászosat! Kivágott fejformára hajként papírcsíkokat, fonalat ragasztunk, melyet levág ollóval.
- Színes papírcsíkokat vágjon kisebb darabokra, ebből készülhet pl mozaikkép.
- Csíkokat vághat, amiből karkötőt, láncot fűzhet.
- Vágás vonal mentén: Első lépésként függőleges, rövid bevágásokat vágjon szaggatott vonal mentén. Ezt követően a sorrend vízszintes rövid, majd függőleges hosszú, azután vízszintes hosszú, ezt követően cikk-cakk, utána enyhén íves, ezután hullámos vonalak következzenek, végül az alakzatok. Természetesen ezeket a gyakorlatokat játékos formában adjuk a gyermeknek, a tevékenység végzése közben, már alkotásokat hozunk ezzel létre.
Mit fejleszt az ollóhasználat?
- Vágás során mindkét kéz különböző feladatokat végez. Az előnyben részesített kéz az ollót használja, míg a másik kéz a papírt tartja, forgatja.
- A látás és a kézmozgásának célzott összekapcsolása szükséges a tevékenységhez, így fejlődik a szem-kéz koordináció.
- Az olló nyitó-záró mozgatása erősíti a kezek izmait.
- Az olló használatával fejlesztjük a finommozgást, kéz, a kéz ujjainak finom összerendezett mozgását. Az ujjak egymástól való különmozgatásának, tudatos elkülönült mozgatásánakképessége fejlődik.
- Fejleszti a figyelmet, kitartást.
- Megerősíti a kézdominanciát. Egyszerűen szólva jobb vagy bal kezes lesz-e? A kézdominancia azt jelenti, hogy a gyermek a domináns, vezető kezével végzi azokat az egykezes tevékenységeket, amelyeket gyakran és jól begyakoroltan tesz: rajzol, kanalaz, fésülködik. Ha azt tapasztaljuk, hogy nehezen vág az ollóval, érdemes venni balkezes ollót, odaadni a gyermeknek, s megfigyelni. Előfordul, hogy az olló használata világít rá, hogy a gyerek rejtett balkezes. Jó, ha ez időben kiderül.
Az olló használatához mindkét kézre szükségünk van. Minden olyan tevékenység, amihez mindkét kezét használnia kell, segít a kéz dominancia kialakulásában.
Az összefoglalót készítette: Kolonics Zsuzsanna
szakvizsgázott gyógypedagógus, mesterpedagógus
Kapcsolódó akkreditált képzésünk:
Az írásmozgás fejlődésének preventív segítése az óvodában 30 óra
Irodalom:
- Sárosdi Virág (é.n.): Így tanítsd meg az olló használatára 1.- 2. rész , Letöltés: gyereketeto.hu (2020.06.01.)
- Vörösné Bélik Andrea (é.n.): Játékos ollóhasználat, amit minden gyerek imádni fog, Letöltés: mokastanitas.hu (2023.05.29.)
- Hogyan tanítsuk meg gyermekünket ollóval bánni? 04.30, Letöltés: jatekliget.hu (2023.05.29.)