A nevelési év végeztével a pedagógusok talán még inkább igyekeznek úgy szervezni a napi tevékenységeket, hogy abban minél több legyen a mozgás, a szabad levegőn eltöltött idő. A nyári szünet közeledtével e kettő fokozattan előtérbe kerül, hiszen mindannyian érezzük, hogy mind a gyerekek, mind mi, a pedagógusok elfáradunk júniusra, illetve a jó idő lehetővé teszi az udvaron való tevékenykedést.
Az óvodában az aktualitásoknak mindig nagy szerepet tulajdonítunk, így a jeles napokról, ünnepekről, világnapokról mindig megemlékezünk a gyerekek fejlettségi szintjének és érdeklődésének megfelelően. Júniusban számunkra fontos a Környezetvédelmi világnap (június 5.) és Az óceánok világnapja (június 8.), melyek kiválóan beilleszthetőek a júniusi nyár-váró projektekbe.
Az alábbiakban néhány ötletet szeretnék adni a feldolgozáshoz, melyek szabadban is megvalósíthatóak.
1.Keressük meg a földgömbön a bolygó óceánjait, hasonlítsuk össze méretüket (hányszor fér rá a tenyered?)
⇒Nagyobbakkal a földrészek és óceánok elnevezéseiről is beszélgethetünk, illetve a színek jelentőségéről (pl. sötétebb kék: mélyebb
2. Készítsünk óriási aszfalt rajzot az óvoda udvarára/az óvoda közelében lévő járdákra krétával az óceánok élővilágáról. Közben megbeszélhetjük milyen állatok élnek az óceánban, és milyenek az édesvizekben.
3. Modellezzük az óceánok szennyezését a gyerekekkel
Ehhez szükségünk lesz egy átlátszó edényre (legjobb az akvárium, de megfelel egy átlátszó pet-palack is). Ezt töltsük fel sós vízzel, majd tegyünk bele különböző hulladékokat (a gyerekek sorolják fel, mi mindennel szennyezi az ember a környezetét, az óceánokat, vizeket), pl. üvegcserepet, műanyag zacskót, stb.
Öntsünk bele étolajat, figyeljük meg, miként oszlik szét a felszínén. Beszéljük meg, milyen veszélye van az óceánok szennyezésének!
4. Játsszunk cápa fogót!
Jelöljük ki a tengert (aszfalton krétával rajzoljunk két párhuzamos vonalat, padokkal is kijelölhetjük stb.). Egy (vagy több) kiválasztott gyermek beáll a tengerbe, ő a cápa. A többiek a tenger partján foglalnak helyet, ők a halak. A halak a tenger egyik partjáról a másikra “úsznak” (futkároznak), a cápa pedig igyekszik elkapni valamelyiküket. Akit elkap, az lesz a cápa. Aki belépett a tengerbe, annak át kell mennie a másik oldalra, vissza nem fordulhat. (http://jatekszigetorszag.blogspot.hu)
Természetesen az interneten számos más ötlet is található a témában, illetve a gyerekek is igen kreatívan tudnak hozzájárulni a pedagógus munkájához. A tevékenységekkel, játékokkal célunk az érzékenyítés a környezetvédelemre, illetve a gyerekek ismereteinek rendszerezése, bővítése a témában. Természetesen mindezt a szabad játék mellett, a gyerekek egyéni igényeihez és sajátosságaihoz mérten, kötetlenül kezdeményezzük.
Szeretne még több ötletet, kidolgozott tématerveket a nevelési év minden hónapjára? Rendelje meg Karczewicz Ágnes könyvét https://neteducatio.hu/uzlet/karczewicz-agnes-ovodai-otletelo-honaprol-honapra/
Írta: Deák Virág