Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

SMS-ezz verset! Remek lesz!

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. december 07.

Nincs új a Nap alatt. Egy olyan ötletről írok, amelyről talán hallott már, de most megpróbálom rábeszélni, hogy ki is próbálja. Ha rászánja magát, garantáltan remek mókának fogja találni. Vigyázat, függőséget okoz!

De miről is beszélek? Hát az SMS-versekről! Egyre több magyartanár használja ráhangolódásra vagy akár újszerű, játékos számonkérésre is a módszert, melynek lényege, hogy egy vers mondanivalóját 160 karakterbe sűrítve, a kor nyelvezetének és a sms-nyelv szabályainak (szabálytalanságainak) megfelelően kell megírniuk a diákoknak, vagy kitalálniuk a tanár rövid szöveges üzenete alapján.

Varró Dani Szívdesszert című könyvének SMS-verseivel és azok tankönyvben való megjelenésével ráadásul már az oktatási kánon részévé is válhatott ez a sajátos, kreatív „műfaj”.

 „hogy mondjam el milyen nagyon szeretlek én ha bakker/nem áll rendelkezésre több csak 160 karakter”

Nézzünk egy példát. Tudja-e a kedves olvasó, melyik verset olvashatja ebben az SMS-ben?

„mind1. már késő”

Ha nem jött rá, a megfejtéshez kérjük, álljon fejen. Hiszen egy ilyen játékkal a magyaróra is a feje tetejére állhat.

fej

 

 

De azon kívül, hogy jó játék, mi lehet ennek a pedagógiai hozadéka? Gyarmathy Éva pszichológus magyarázata szerint „Itt a diákoknak korlátozott kódokra kellett lefordítaniuk a kidolgozott kódot” , vagyis mielőtt jól tudjuk ezt csinálni, a verset lehetőleg teljes mélységében értelmeznünk és értenünk kell.

Az ötlet elindítója valószínűleg Knausz Imre, oktatáskutató, egyetemi docens, aki blogján közölt sms-verseket saját szórakoztatására. Persze nem ez az első ilyen kezdeményezés az elmúlt években. Két chicagói diák Szophoklész Oedipus király, Goethe Az ifjú Werther szenvedései, Shakespeare Hamlet című klasszikusait, vagy a Harry Potter-köteteket is feldolgozta, nem más módon, mint tweetekben. Az Alíz csodaországban így kezdődik: „Oh! Egy fehér nyuszi, mint a Mátrixban. Menő film, ha az ember drogokon él”. Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése a Twitteren pedig így indul: „A fene ebbe a diákéletbe. Töméntelen munka, ócska szállás, és nekem van a legrondább kalapom az Urálnak ezen az oldalán”. (Forrás: nyest.hu)

Ha olvasgatna sms-verseket, itt egy remek blog, mely gyűjti a jobbnál jobb megoldásokat: http://hotigris.blogspot.hu/search/label/sms-v%C3%A1ltozat

És íme a HVG minikvíze, hogy tesztelhesse „irodalmi belehalló-képességét” . Ki tudja találni a megoldásokat?

  1. „fejezd be helyettem azt a q katedrálist. csókolom az arcod ha még van”
  2. „Ismerős törlése”
  3. “Nem q mind1?!”
  4. „Selfie PLS”
  5. „Ezer éve ücsörgök itt a rakparton és azon mélázok, kik az őseim… Unatkozom, hazamegyek és rendezem a szarjaimat, mert elég sok a meló.”
  6. „anya! nem tudom mit mondjak. <3”
  7. „talán még élek ne igyál”
  8. „végre alszik a csigákra bíztam. malac csalódott”

(Megfejtések: 1. Nagy László: Ki viszi át a szerelmet; 2. Ady Endre: Elbocsátó, szép üzenet; 3. József Attila: Két hexameter; 4. Juhász Gyula: Milyen volt…; 5. József Attila: A Dunánál; 6. Petőfi Sándor: Füstbement terv; 7. Konsztantyin Szimonov: Várj reám; 8. Weöres Sándor: Bóbita) (forrás: http://hvg.hu/kultura/20141215_Hogy_irjak_le_SMSben_a_Fustbe_ment_terve)

Ha szeretne Ön is “digitalizálódni, az alábbi linken többet megtudhat Modern Pedagógus csomagunkról: http://neteducatio.hu/uzlet/modern-pedagogus-csomag/


ikonOlvasószoba

Témazárózz okosan!

Társasjáték témazáró helyett? Mégis hogyan? Arról szeretnék most mesélni Önnek, hogy hogyan történhetett meg, hogy a 9. osztály társasjátékozott témazáró helyett. Már gamifikáltam egy ideje, de a t...

Tovább olvasom »

Egy digitális tanár egy napja

Fegyverneki Gergőt, az IKT-s ötlettár című könyv szerzőjét kérdeztük arról „Hogyan készül az IKT pedagógus?”, aki szemléltetésként egy napját mutatta be nekünk. Vajon milyen egy átlagos napja a fia...

Tovább olvasom »

Legyél Te is ’56 hőse!

2016 tavaszán az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulója alkalmából a Blinken OSA Archívum nagyszabású, nyilvános programsorozatot indított, melynek keretében két pályázatot hirdetett meg. „1956-...

Tovább olvasom »