2016 tavaszán az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulója alkalmából a Blinken OSA Archívum nagyszabású, nyilvános programsorozatot indított, melynek keretében két pályázatot hirdetett meg.
„1956-ról, hitelesen” címmel általános és középiskolai tanárok részére, valamint diákoknak „Kódold a múltat! 1956 remixelve” címmel. A pályázatok előmozdítása érdekében közzétettek egy digitálisan elérhető honlapot, az 1956-os repozitóriumot, amely a hatvan évvel ezelőtti események és azok utóéletének fontos nyomtatott és audiovizuális dokumentumait tette hozzáférhetővé az archívum gyűjteményéből.
A „Kódold a múltat! 1956 remixelve” című, 20 év alatti fiataloknak kiírt pályázat azok jelentkezését várta, akik az Archívum digitális gyűjteményeinek felhasználásával, a digitális technológia segítségével érdekes és egyéni módon mutatták meg 1956 történetét újszerű vizualizációs megoldásokkal, különleges szoftveres applikációkkal, játékok fejlesztésével, és melyek segítségével ’56 történései a mai fiatal generáció számára is közérthetővé és érdekessé válhatnak.
Az „1956-ról, hitelesen” felhívása úgy szólt, hogy a közzétett anyagok és források felhasználásával a tanárok készítsenek programot vagy óratervet, amely méltó, hiteles és a mai diákok számára érzékletes, befogadható módon mutatja be a forradalmat. A pályázatra kétféle pályamunkát lehetett benyújtani: iskolai megemlékezésekhez használható forgatókönyvet, vagy olyan elektronikus alkotást, installációt, melyet szintén iskolai környezetben lehet bemutatni.
Az első helyezett Gyurcsik Péter, a Budapesti Műszaki SZC Neumann János Számítástechnikai Szakgimnázium történelemtanárának ötlete lett. A megemlékezés koncepciójának kidolgozásában, a forgatókönyv megírásában az iskola humán munkaközösségének tagjai vettek részt. A Legyél Te is ’56 hőse! egy interaktív forradalmi kalandjáték: klasszikus megemlékezés modern pedagógiai módszerekkel. Az iskolában a Blinken OSA Archívum teljes spektrumának felhasználásával kialakították a forradalom fő helyszíneit. A diákok saját fejlesztésű applikációval járták végig az útvonalakat, ahol kreatív, az OSA dokumentumokat feldolgozó akadályok során gyűjtötték össze az 56 pontot, hogy hőssé váljanak. A játék célja az volt, hogy múltunkra emlékezve személyesen megtapasztalják ’56 közösségformáló erejét. Az okostelefonos applikáció megvalósításában a Neumann egy diákja Mérő Bálint (Redmenta) segített. A történeti helyszínek dramatikus feldolgozásában az iskola kiválasztott diákjai működtek közre. A tehetségnap keretében megvalósuló projekt közel 600 diák és 70 tanár együttműködő munkájáról szólt. A program lebonyolításában jelentős szerepet játszottak a diákönkormányzat tagjai.
Facebook-eseményt hoztak létre, ahol a következő felhívást tették közzé:
„Az 1956-os forradalom 60. évfordulójára készített megemlékezésünk közös játékra hív minden neumannost, diákot és tanárt egyaránt. Szerepjáték, drámajáték és klasszikus ünnepi megemlékezés – ezek lesznek a keretei annak az útnak, amit végigjárva megismerjük október 23. nevezetes helyszíneit, megismerjük a forradalom jellegzetes karaktereit, a sorsfordító napokat.
Minden csapat 56 pontot gyűjthet össze az állomásokon kapott feladatok megoldásával. Az első helyezett osztály elnyeri a Tehetség Kupát, és az ezzel járó Szabadság Napját:). A játék során segítségetekre lesz a Neu56 applikáció, amelyet kifejezetten erre az alkalomra fejlesztett egy diákunk, Mérő Bálint.
A felhasznált források: dokumentumok, képek, filmrészletek, hangfelvételek főként az OSA gyűjteményéből származnak.”
Az eredményekről így nyilatkozott Gyurcsik Péter:
Öröm volt látni, hogy tanár, diák egyaránt aktívan részesévé tudott válni ennek az élményszerű „ünnepi” kalandjátéknak. Amikor a forgatókönyvet, a pályázati anyagot elküldtük, szinte hátra se dőltünk, máris elhatalmasodott rajtunk a rémület: De akkor ezt most meg is kell valósítani?! Nyomban munkához is láttunk, elkészült egy igényes promovideó, felkerült a Facebookra az esemény, és mindez együtt kíváncsivá tette a diákokat a rendezvénnyel kapcsolatban. Így a közel 5 órás „megemlékezést” intenzív érdeklődés kísérte. Az RJR-modell és a gamifikáció segítségével vonta be a fiatalokat 1956 világába. Az applikációnak köszönhetően folyamatos visszajelzések érkeztek a résztvevők felé, amelyek izgalmasabbá tették a játékot, valamint motiváltabbá a diákokat. A tehetséggondozás szempontjából fontos kiemelni a feladatok sokszínűségét, amelyben mindenki megtalálta azokat a tevékenységi formákat, amelyekben a legjobbnak érezhette magát: zene, nyelv, testmozgás, logika, drámajáték. A program ideje alatt is folyamatosan érkeztek a posztok a játék eseményéhez, amely nem győzte fogadni a jobbnál jobb képeket, videókat, hozzászólásokat. A legszembetűnőbb reflexióként az élményplakát készítését mondanám, ahol számos választási lehetőséget kaptak a megvalósításhoz, és ezt a gyerekek kreatívan ki is használták: szófelhő készítése, mindmap, PREZI, kollázs stb. Kollégáimmal fáradtan, de elégedetten állapítottuk meg, hogy kiváló csapatmunkával, a diákokkal együttműködve érdemes volt létrehozni egy újszerű, lendületes, interaktív történelmi kalandjátékot, hiszen nagy sikert aratott.
A játék promo videója itt tekinthető meg.
És a QR-kód a hamarosan nyíló felülethez: