A kézírás javítja a tanulást. Elsősorban a szabad kézírásos mozdulatok segítenek a hatékonyabb tanulásban. A digitalizálódás korában a kézírásnak a digitális médiában való felhasználása jelenti a legnagyobb kihívást. A német Schreibmotorik Institut a kézírással és az írástanulással kapcsolatos legfontosabb megállapításokról számol be.
Amikor az írásról van szó, mindenki egy kéziratra gondol. De előtte még meg kell érteni az írás működését: a kézírás során az agy 12 területe lép működésbe, és több mint 30 izom, és 17 ízület működik együtt. A kézírásos szövegek olvasásakor, megértésekor is motorikus memória-lenyomatok képződnek az agyban. Ezért a kézírás fenntartható segítséget nyújt az írás és olvasás tanulásában, és a gyermekek kognitív fejlődésében. Ezzel ellentétben, ha a számítógép billentyűzetét használjuk az írásra, nem jön létre kapcsolat a betű formája és a hozzá kapcsolódó mozdulatok között. Ez utóbbi esetben az agyunkban nem okoz semmilyen különbséget az, hogy I betűt, vagy A, B, illetve Z betűt gépelünk.
Folyékony írás csak akkor lehetséges, ha a kezünk könnyen és automatikusan mozog. Így több időnk marad arra, hogy más dolgokra, például a leírt szöveg tartalmára koncentráljunk.
Az iskolai tanulmányaikat megkezdő gyermekek számára az írás először olyan, rendkívül bonyolult folyamat, amihez nagy koncentrációra és sok gyakorlásra van szükség. Pont úgy, mint amikor először ülünk biciklire. Nem érdemes az írástanulást bonyolult, görbe vonalakkal kezdeni. A tanulás során ugyanis fizikai értelemben kell rájönni arra, hogy milyen mozgásokra van szükség, amit minden gyermek eltérő ütemben tanul meg.
A gyermekek esetében a kézmozgás-tanulás legjobb módja a következő: a betűk és a szavak leírása többféle módon történjen, vagyis írjanak egyszer túl nagy, máskor túl kicsi betűvel, egyszer kevésbé, máskor nagyon erősen nyomják az íróeszközt a papírra, vagy írjanak eltérő sebességgel. Ennek segítségével a gyerekek, mivel sokszor próbálgatják, megismerkednek a betű formájával, és eközben játékos módon elsajátítják az íráshoz szükséges mozdulatokat is. A kézíráshoz szükséges mozdulatok, vagyis a motorikus készségek rendkívül fontosak a sikerhez.
Ez magyarázza, hogy a Schreibmotorik Institut miért helyez olyan nagy hangsúlyt az írástanulás folyamatára. A gyermekek számára lehetőséget kell biztosítani ahhoz, hogy különösebb fáradozás nélkül megtanuljanak gyorsan és olvashatóan írni, hisz ez a későbbi tanulási sikereik kulcsa. A Schreibmotorik Institut és a Német Tanárok Intézete által 2015-ben a tanárok körében végzett országos felmérés adatai, miszerint a fiúk több mint 50, és a lányok több mint 30 százalékának gondot okoz a kézírás elsajátítása, riasztóak. Ezért határozott intézkedésekre van szükség. A gyermekeknek célzott segítséget, támogatást kell nyújtani a kézírásuk fejlesztése terén, és ennek még az iskoláskor elérése előtt el kell kezdődnie.
Schreibmotorik Institut
www.schreibmotorik-institut.com