Az Oktatási és Fejlesztési Intézet az általa fejlesztett tankönyvekhez a 2016/2017. tanévre két fajta, egy normál és rugalmas tanmenetjavaslatot dolgozott ki, melyek elérhetőek a Nemzeti Köznevelési Portálon (tanmenet tartalomtípusra keresve) és a Tankönyvkatalógusban (az adott tankönyvre kattintva). Mit jelent a rugalmas tanmenet? Hogyan használjuk? Milyen lehetőségeket rejt magában?
A könnyebb átláthatóság és érthetőség érdekében érdemes (újra) áttekinteni, röviden összefoglalni az oktatást szabályozó dokumentumok rendszerét, a dokumentumok funkcióit, meghatározva a tanmenet helyét az nevelés-oktatás rendszerében.
A Nemzeti Alaptanterv (NAT) alapvető, az oktatási folyamat egészét szabályzó dokumentum, amely műveltségterületenként adja meg az elsajátítandó műveltségtartalmakat, fejlesztendő készségeket, képességeket, nevelési célokat.
Erre épül a Kerettanterv, ami egy köztes szabályzó a helyi tantervek, és a NAT között. Az egyes pedagógiai szakaszok (2 éves ciklusok) és iskolatípusok kerettantervei konkretizálják az elsajátítandó tudástartalmakat, az adott 2 éves tanulási ciklus kimeneti követelményeit. Az évfolyami és a tantárgyi órakeret 10%-ával az adott intézmény pedagógus-közössége gazdálkodik.
Ebben az óraszámban, megvalósíthatják az intézmény helyi tantervében foglalt célokat, a helyi igényekhez, az adott osztályközösséghez alkalmazkodva: ez irányulhat a törzsanyag elmélyítésére, ismétlésére, választhatnak emelt óraszámú kerettantervet vagy szabadon választható tárgyat, akár egy saját tantárgyat is létrehozhatnak.
A tankönyvekhez tanári segádanyagként tartozik egy tanmenet, amely a fentiekre épül, és ami a tanulási folyamat minden részére kiterjed. Ez határozza meg azt a logikai ívet, ami mentén az adott tantárgy végighalad az előbb tárgyalt tartalmi szabályozók által meghatározott tudásanyagon. A tanmenetet a pedagógus/pedagógusközösség eddig is módosíthatta, integrálhatta a gyakorlatban használt, pedagógiai programban szereplő módszertannal, adaptálhatta az adott osztály képesség-profiljához.
A 2016/2017. tanévtől az OFI által fejlesztett tankönyvek szinte mindegyikéhez két választható tanmenetjavaslat tartozik, egy rugalmas, és egy normál. Tanmenetjavaslatok, hiszen a pedagógus maga dönti el, hogy mely részét építi bele a saját tanmenetébe. A tanmenetjavaslatok szerkeszthető formában tölthetők le, segítve a pedagóusok tervező munkáját.
A rugalmas tanmenetjavaslat egyfajta ajánlás a pedagógus számára azoknak a tartalom – és tanulásszervezési problémák megoldására, mint pl:
- „melyek az elhagyható kerettantervi témák;
- miként szabadítható fel idő kompetenciafejlesztésre, ismétlésre vagy gyakorlásra;
- az egyes témákhoz tartozó követelmények és ismeretelemek számának csökkentése milyen módon oldható meg;
- egyes, új témák feldolgozásának összevonása kevesebb tanórára, egyes témák feldolgozásának opcionálissá tétele miként kivitelezhető;
- a képességfejlesztő órák számának a növelése milyen módon lehetséges;
- hogyan lehet a témákat és ismeretanyagokat átcsoportosítani egy másik évfolyamra.” (ofi.hu)
A rugalmas tanmenet egyik célja a diákok terhelésének csökkentése, a kimeneti követelmények redukálása, mely előirányozza a készülő új NAT célját. Másik célja az lehet, hogy segítse a pedagógusokat az „arany középút megtalálásában”. Sem a tanmenet szó szerinti tanítása, sem a kerettantervtől (NAT-tól) való lényeges eltérés nem ajánlatos, hiszen mindkét esetben veszélybe kerülnek a kimeneti követelmények. Bizonyos keretek között – melyet ez a cikk is igyekezett összefoglalni – a tanítók, tanárok élhetnek pedagógiai, módszertani szabadságukkal, természetesen mindig előtérbe helyezve a gyermekek tanulását, egyéni fejlődését.
Felhasznált irodalom:
http://ofi.hu/hir/hagyomanyos-tanmenetek-mellett-az-uj-rugalmas-tanmenetek-elerhetove-valtak
Réti Mónika: A tanterv szerepe és lehetőségei a tartalmi szabályozásban – nemzetközi kitekinté alapján, In.: Bánkuti Zsuzsa-Lukács Judit: Tanterv, tankönyv, vizsga OFI, Budapest, 2015. letölthető: http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/1505771_tanterv_tankonyv_vizsga_beliv.pdf
Polyecskó Dóra