Új sorozatunk első négy része (auditív figyelem- és emlékezetfejlesztés, vizuális figyelem- és emlékezetfejlesztés, finommotorika, relaxáció) nagy sikert aratott a pedagógusok körében. Ezúttal egy kicsit más témában nyújtunk segítséget.
A csendgyakorlatokról első körben talán azt gondolhatnánk, hogy nem tartoznak a fejlesztő gyakorlatok közé. Ám, ha jól belegondolunk, komplexen tréningezi neveltjeink figyelmét, koncentrációját, türelmét, hallását, együttműködő képességeiket, szókincsét, kézügyességét, s a sort hosszan lehetne folytatni.
A csendgyakorlatok jótékony hatását már Maria Montessori is fontosnak tartotta, a Magyarországi Montessori Egyesület honlapján így írnak erről:
„(…) Maria Montessori már San Lorenzóban felismerte, amikor egy ilyen gyakorlat után minden gyereknek édességet ajándékozott, de ők nem ették meg, mintha szellemi igényük kielégítése után minden további jutalom felesleges lenne. Ellenkezőleg, visszatekintve, a csendes órákat a gyerek jutalmaként is tekinthetjük, mint utolsó lépést a hosszú gyakorlatok során elért önuralomért. Egy csoport, újonnan jött gyerektől nem lehet jó „csendgyakorlatot” elvárni. Még ha akarják is, akkor sincs meg az a képességük, hogy tartós mozdulatlansággal „hallgatást” teremtsenek. Ezek a gyakorlatok valóban a szellemnek a test felett aratott győzelmét, egy dicsőséget érnek el.”[1]
1.gyakorlat – A gyertya
Gyújtsunk gyertyát, hunyjuk le a szemünket, és hallgassuk a csöndet. Figyeljük, ahogy dobog a szívünk, ahogy emelkedik a mellkasunk, amikor levegőt veszünk. A végén suttogjuk el a gyerekek nevét sorban, aztán mindenki nyissa ki a szemét, végül fújjuk el a gyertyát.
Videó: ITT MEGTEKINTHETŐ
2.gyakorlat – A szélcsengő
Ehhez a gyakorlathoz üljünk körbe, kényelmesen. A szélcsengőt kell átadni egymásnak, vigyázva, hogy alig adjunk ki hangot, amikor felállunk és átvisszük a kiválasztott barátnak. Mindenki kerüljön sorra!
Videó: ITT MEGTEKINTHETŐ
3.gyakorlat – A rakosgatás
Körben ülünk, minden gyermeknél van valamilyen termés, mag (pl. dió, mogyoró, toboz). Elindítjuk a kosarat, amibe a soron következő beleteszi a termését, majd tovább adja a mellette ülőnek. A feladat itt is az, hogy lassan, a lehető legnagyobb csendben kerüljenek a termések a kosárba.
4.Gyakorlat – A magok
Körben ülünk, vagy körbe állunk egy asztalt, amin egy üres és egy magokkal (pl. kukorica, bab) és egy kiskanál. A soron következő gyerek feladata a magot kanalazni az egyik edényből a másikba (beszéljük meg előre, hogy hány kanállal).
5.Gyakorlat – A folyadék
Szintén jobb, ha asztalon, tálca felett játsszuk a játékot, ami remek lehetőség a folyékony halmazállapottal való ismerkedésre, tapasztalatszerzésre is. Két vödörre és különböző méretű kisebb edényekre van szükség. A feladat, hogy az egyik vödörből a másikba merjük át a vizet a lehető leghalkabban.
A témához ajánljuk 30 órás akkreditált továbbképzésünket! Részletek IDE KATTINTVA!
Felhasznált és ajánlott weboldalak:
http://mese.mesepedagogia.hu/2018/01/07/csendgyakorlatok/
http://www.montessori.hu/montessori-pedagogia/modszertan
[1] Idézet forrása: http://www.montessori.hu/montessori-pedagogia/modszertan