Sokféleképpen lehet fejleszteni egy gyereket: vannak erre jól bevált praktikák, és egyedi megközelítések is. Ám az vitathatatlan, hogy a pozitív visszacsatolás, mint például a dicsérő szó, a biztatás, vagy a diák önmagába vetett hitének erősítése nagyon fontos. Ebben segítenek a Napi mosoly – matricák.
Nem is gondolnánk, de a gyerekeket nem mindegy, hogy hogyan dicsérjük. Sokan egy átfogó képet alkotnak a kisdiákról, és annak a képnek a függvényében méltatják a személyét, ám ez a túldicsért gyerekekre terhet róhat (te vagy a legjobb matekos az osztályban), az alulértékelteknek pedig rombolja az önbizalmát és ezt a kapott „minősítést” fogják igaznak hinni (nagyon rossz vagy).
Ennél sokkal hatásosabb az a módszer, ha a tanuló adott hozzáállására, teljesítményére adunk reakciót, mert abból okulhatnak leginkább. A Napi mosoly – matricák is hasonlóképpen működnek. Nem csupán a vidám külső teszi szerethetővé ezt az apró ajándékot, hanem az üzenetek jelentése is helyesen építi a gyerekek jellemét. A diákok az elvégzett munkára kapják a reakciót, amely lehet abszolút dicsérő (Nagyszerű! Gratulálok, hibátlan munka!), de akár építő jellegű is (Jó úton jársz! Csak így tovább!). Így nem csak akkor kapnak visszajelzést, ha valamit sikeresen megcsináltak, hanem magát a próbálkozást is értékelik: ez fog nekik önbizalmat adni ahhoz, hogy még kitartóbban próbálkozzanak.
A későbbi felkészüléskor pedig jó érzés lesz visszatekinteni a múltbeli győzelmekre: a matrica segít emlékezni az elért sikerekre, ez pedig tovább hajtja a diákot. Hiszen a füzet sarkában a színes kis madár újra és újra eszébe juttatja, hogy „Csodálatos munka” volt, amit elvégzett, vagy a mókás majomka kacsint rá huncutul, mert rendületlenül dolgozott, ez pedig plusz erőt ad majd neki a későbbi feladatmegoldás során. És ez talán a legfontosabb, amit megtanulhat a gyerek: az ismeretszerzés örömét, a kitartó próbálkozás jelentőségét és a munkájából adódó büszke örömöt.
Hudáky Andrea