A pedagógus, bármilyen területen dolgozzon is a köznevelésben, folyamatosan tervez, gyűjt, előkészít, gondolkodik. Nem történik ez másképp egy IKT óra/projekt előtt sem. A számos szakaszon (ráhangolódás, motiválás, új ismeret szerzése, értékelés stb…) kívül egy ilyen órán, tapasztalataim szerint, a technikai feltételek, felületek előkészítése igényli a legtöbb időt, a legtöbb szervezést.
Amikor az adott témát digitális formában szeretném feldolgozni a diákokkal, akkor azt tartom szem előtt, hogy olyan weboldalakat, applikációkat mutassak meg nekik, amiket későbbi tanulmányaik, vagy éppen a mindennapi életük során felhasználhatnak, amelyekkel kialakul és fejlődik digitális kompetenciájuk, amely megkönnyítheti a tanulási folyamatukat.
A honlapok, programok kiválasztásánál ügyelek arra, hogy könnyen kezelhető, vizuális szempontból is informatív legyen, hogy a tanulók a pár- vagy csoportmunka során önmaguktól vagy egymást segítve fedezzék fel annak működését (digitálisan is tájékozódjanak).
Minden alkalommal választok egy digitális felületet, ahová tanítványaim feltölthetik a tanórán elkészült munkáikat. Erre több lehetőség is van, sok pedagógus használ digitális osztálytermet (pl. https://www.edmodo.com/), én azonban a digitális faliújságokat részesítem előnyben, például amikor 5. évfolyamon egy regényt dolgozunk fel, akkor a Linoit oldalt (http://en.linoit.com/ ), amikor 8. évfolyamon történelmi események hátterét vizsgáljuk, akkor a Padlet-t (https://hu.padlet.com/) használjuk, de dolgoztunk már a https://dotstorming.com/ weboldalon is. A tanóra előtt ezeken a felületeken, név/csoport szerint készítem el a faliújságot, és osztom meg annak linkjét a tanári honlapomon (ennek hiányában, „kezdőként”, akár a táblára is felírhatom ezt), innen érik el a diákok.
A pedagógus feladatai közé tartozik még a tananyag megértését megkönnyítő feladatok megfogalmazása, és a hozzájuk rendelt digitális oldalak felkeresése. Ha már ismerte azokat, akkor újra ki kell próbálnia, hogy egy felmerülő technikai problémánál segíteni tudjon, illetve ha nem ismerte, akkor annak feltérképzése következik, hogy mire használható, hogyan működik, az elkészült munka letölthető-e vagy képernyőkép készítése javasolt-e inkább stb…
Ilyen felületeket az ismeretszerzéshez, tudásépítéshez, a netiketthez, értékeléshez a következő „QQCSKA IKT-ötleteiben” fogok felsorolni (a teljesség igénye nélkül, a kedvenceimet érintve).
Ha mindezek megtörténtek, fontos, hogy figyeljünk arra is, hogy az az eszköz, amin dolgozunk, működjön. Tehát, ha táblagépeket és telefonokat használunk érdemes ellenőrizni, hogy a töltési szintje megfelelő-e. Ha applikációt alkalmazunk, akkor előzetesen kérjük a gyerekektől, hogy a saját eszközeikre töltsék le, az iskolaiakon pedig magunk tegyük meg ugyanezt.
Természetesen, ha technikáról van szó, akkor terveznem kell azzal is, hogy az elromlik, vagy épp nem lesz internetelérésem, ezért mindenképpen ajánlott egy B-terv, hogy a tanóra levezetése gond nélkül megtörténjen.
Minden IKT-val próbálkozó, kezdő kollégámnak azt tanácsolom, hogy keressen fel egy olyan pedagógust, aki esetleg már ebben tapasztaltabb, mivel egy jó eszmecsere, egy közös munka kellő lendületet adhat ahhoz, hogy bátran belevágjunk ebbe!
UI: szerencsére, már elég sok digitális pedagógus dolgozik a köznevelés minden területén általuk kidolgozott, alkalmazott IKT projektekkel, ötletekkel. Mindenki közelében van legalább egy ilyen kolléga…. Keressétek őket!
UI1: még a gyógypedagógiában is….
UI2: bármilyen tantárgy esetében…:)
Bognár Amália
Kezdd az évet Te is digitális forradalommal, töltsd le az intelligens tanári asszisztenst!
Androidra: https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.neteducatio.plant
iOS-re: https://itunes.apple.com/us/app/plan-t/id1268999762?l=hu&ls=1&mt=8