Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Scratch-eld magad modern tanárrá!

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. szeptember 11.

2017. augusztus 24-25-én zajlott Budapesten az EPAM szervezésében megvalósuló Scratch Conference Budapest elnevezésű nemzetközi konferencia, mely nemcsak a kódolás, programozás szakértőinek, rajongóinak szólt, de azoknak is, akik még kezdőnek számítanak a területen.

A konferenciára a világ minden tájáról érkeztek résztvevők és előadók egyaránt, és ami leginkább tükrözi lelkesedésüket az az, hogy teljesen önköltségesen és ingyen vállalták, hogy ideutaznak és megosztják tapasztalataikat az érdeklődőkkel.

A nemzetköziség okán a konferencia jórészt angol nyelven zajlott. A délelőtti plenáris előadásokat szekcióelőadások/workshop-ok követték; rövid idő alatt be is állt a bőség zavara, mert 6 különböző helyszínen folytak párhuzamosan szakmai programok és a lobbiban a résztvevők kipróbálhattak számtalan „kütyüt”, amelyek a robotika és kódolás oktatási felhasználásához jelentenek alapvetést.

Nem szeretnék minden általam hallgatott előadásról beszámolni, inkább azt a missziót szeretném bemutatni, melyet az EPAM, a Scratch fejlesztői és lelkes felhasználói próbálnak üzenni egyre sikeresebben és hangosabban.

A konferenciát Mitchel Reznick, az MIT Lifelong Kinergarten programjának vezetője és a Scratch nevű programnyelv létrehozója nyitotta meg előadásával. A teljes igénye nélkül szeretnék közvetíteni néhány nagyon fontos gondolatot üzenetéből:

A Scratch használata és maga a kódolás nélkülözhetetlen hatással van a gondolkodásra.

  • fejleszti az analitikus gondolkodást, vele a probléma felismerésének és a komplex problémamegoldásnak a képességét
  • segít megtalálni „saját hangunkat”, hiszen a program használatával lehetőségünk van ötleteink megosztására és a többiek ötleteiből kölcsönös inspiráció merítésére
  • elősegíti az identitásfejlődést, mert segít a világ megértésében és megfigyelőből aktív alakítóvá teszi felhasználóit

Nem más ez a folyamat, mint magának a jövőnek a fejlesztése.

A Scratch olyan, mint az írás. Mikor az ember megtanul írni, azt nemcsak egy tantárgyban vagy témakörben használja, átível mindenen. Hiszen egy nyelv megtanulása nemcsak szavak biflázása és nyelvtan, hanem önmagunk kifejezésének képessége.

A Scratch lehetőséget teremt a szinergiára, mert a gondolkodás nem egyedül történik, hanem más emberekkel együtt.

Fejlődik a kreatív gondolkodás, hiszen alkotni, kísérletezni, megtapasztalni, új ötleteket kitalálni engedi felhasználóit. Lehet hibázni, vállalni a kockázatot, így a felelősségtudat is megjelenik a képletben.

Ezek a gondolatok mind-mind a 21. századi oktatás – így a mi, pedagógusok – célkitűzései is. Analitikus és kreatív gondolkodás, közösségépítés, felelősségvállalás, identitásfejlődés, önismeret egyaránt kibontakozhat és fejlődhet már egészen kisiskolás kortól a Scratch és a kódolás alapjainak elsajátításával. Természetesen a konferencia előadói számtalan érdekes, oktatásban használhatóm jó gyakorlatot is bemutattak.

A program egyébként webfelületen elérhető és ingyenesen használható a https://scratch.mit.edu/ weboldalon magyar nyelven, de teljesen magyar weboldala is van a programnak a http://scratch.inf.elte.hu/ elérésen.

De a konferencia csak a jéghegy csúcsa. Ma már Magyarországon is számos szervezet foglalkozik kisiskolás gyerekek képzéseinek, tréningjeinek szervezésével a kódolás és robotika témakörében.

Az EPAM e-kids programban 14 ország 700 alkalmazottja dolgozott több mint 1200 gyerekkel, hogy segítsen számukra felfedezni a kódolás és szoftverfejlesztés világát. Az EPAM Hungary a Skool/KodGarázs csapatával közösen többször tartott Scratch Workshop-ot, mely foglalkozásokra olyan 11 és 14 év közötti lányok és fiúk jelentkezését várják, akik még nem találkoztak a Scratch-csel és szívesen megismerkednének vele. A Kódgarázs és a Budapest School Minecraft és robotprogramozó táborokat hirdet, nem csak a nyári időszakra.

Ezek a kezdeményezések rendkívül fontosak, mert mire a mai Z és alfa generáció kikerül a munkaerőpiacra, a kódolás alapkompetenciának fog számítani. Idézve Teller Ede szavait: „Az olyan ember, aki nem ért a számítógéphez, a XXI. században analfabétának fog számítani.”

Ha felkeltette érdeklődésed a program, és hogy mire lehet jó az oktatásban a Scratch, feltétlenül nézd meg az alábbi TED-videót magyar felirattal: https://www.ted.com/talks/mitch_resnick_let_s_teach_kids_to_code?language=hu#t-330754


ikonOlvasószoba

Kezdd az évet digitális forradalommal! – Itt a PLAN-T

Végre elérhető az intelligens tanári asszisztens, a PLAN-T.

Tovább olvasom »

A mobilok Obi-Wanja

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy történelemtanárnő, aki rendkívül szomorú és tanácstalan volt, mert diákjai folyton a telefonjaikat nyomogatták az órákon. Ez a tanárnő egyik reggel gondolt ...

Tovább olvasom »

I. Mobil eszközök az oktatásban konferencia

November 11-12-én Veszprémben jártunk az év egyik legjelentősebb informatikai rendezvényén. Az IKT Masterminds Kutatócsoport által szervezett konferencia célja olyan iránymutatás és fogódzók adása,...

Tovább olvasom »