Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

QQCSKA IKT-ötletei 1. rész: Mi kell ahhoz, hogy digitálisan alkossunk tanórán?

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. szeptember 13.

Az IKT-val (vagyis az infokommunikációs technológiával) való találkozásom – magyar-történelem szakos tanárként – nem volt akadálymentes. Sok-sok időt vett igénybe, hogy a különböző alkalmazásokat, online platformokat megismerjem, ezeket tantárgyi tartalmakkal kapcsoljam össze, úgy, hogy illeszkedjen az adott osztály képességeihez, tudásához, és még (lehetőleg) eredményes is legyen.

Hogyan oldottam meg mindezt? Az elmúlt évek tapasztalataiból építkezve, a következő lépések mentén építem fel a digitális órákat, projekteket:

  1. A projekt előkészítése (a pedagógus előzetes feladatai)
  2. Szabályok lefektetése, azaz online viselkedés (netikett, eszközhasználat)
  3. Páros vagy csoportmunka szempontjainak megfogalmazása
  4. Gamification alkalmazása az árnyaltabb értékelésért
  5. Kerettörténet az élményszerű feldolgozásért
  6. Digitális felület kialakítása az elkészült produktumok összegyűjtésének céljából
  7. Az óra témájához, a projekthez választott digitális felületek működésének bemutatása, majd tanulói alkalmazása
  8. Az esetleges technikai hibák megoldása, segítségnyújtás, facilitálás
  9. Az elkészült munkák tanulói bemutatása
  10. Értékelés: tanulói önértékelés, csoportmunka értékelése, a digitális felületek, feladatok értékelése, külső értékelés (társaktól, pedagógustól)

Az elkövetkezendő hetekben, a Neteducatio Olvasószobájában, kitérek ezek részletesebb bemutatására, ezzel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy minél több pedagógus kollégám merjen IKT-eszközöket használni a tantermekben, vagy a tantermeken kívül.

A kezdeti nehézségeken én is túlestem. Igen, aggódtam azon, hogy a diákok többet tudnak nálam az okostelefonok, táblagépek, számítógépek működéséről; aggódtam azon, hogy „bénázni” fogok előttük; aggódtam azon, mit fogok tenni, ha nem lesz net; aggódtam azon, hogy mi történik, ha nem lesz eredményes a folyamat, ha csak játéknak tekintik és nem veszik észre, mennyit tanultak közben… Sok-sok időt fektettem abba, hogy minél több digitális felületet megismerjek, átéltem kudarcot és örömöt az ilyen jellegű tanórákon, mégis azt látom, hogy több szempontból is érdemes rálépni a digitalizáció útjára. Számomra a legfontosabb hozadéka ennek az, hogy a 21. századi képességeket fejlesztem, ami nem biztos, hogy minden tekintetben sikerül egy hagyományos órán.

Szóval a negatív gondolatokat engedjük el, és próbáljuk ki, mit adhat nekünk és tanítványainknak az IKT.

Bognár Amália


ikonOlvasószoba

A kaméleon-pedagógus így csinálja 10. rész: Mi a kaméleon-pedagógia titka?

Az adaptivitás mint szakkifejezés körülbelül 20 évvel ezelőtt jelent meg a pedagógiában, a digitális generáció esetében azonban minden eddiginél fontosabb, hogy megtaláljuk a  tanulókhoz vezető uta...

Tovább olvasom »

A mobilok Obi-Wanja

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy történelemtanárnő, aki rendkívül szomorú és tanácstalan volt, mert diákjai folyton a telefonjaikat nyomogatták az órákon. Ez a tanárnő egyik reggel gondolt ...

Tovább olvasom »

A kaméleon-pedagógusnak könnyebben megy?

Állandó mozgásban van a világ, miközben újabb és újabb generációk váltják egymást az iskolában. Pedagógusként nem mindig könnyű mindezzel lépést tartani, hiszen gyakran szembesülhetünk új kihívások...

Tovább olvasom »