Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Kihagyhatatlan praktikák évkezdésre

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. augusztus 30.

Mindjárt itt a szeptember. Ezeket a praktikákat próbáld ki az osztálytermedben még az év elején.

 

Év elején készíts tanulóiddal elvárásfát.  A diákoknak nyilvánosan is vállalniuk kell a céljaikat és elmondani elvárásaikat az előttük álló tanévvel és önmagukkal kapcsolatban. Ezáltal nem csak saját magukért, de másokért is felelősek lesznek. A fa ebben az esetben a módszer színesítésére szolgál. A tanulók kis lapokra írják az adott tárggyal/tanévvel/félévvel/hónappal/témakörrel és főképp önmagukkal kapcsolatos elvárásaikat, kéréseiket. (Mi érdekel? Mivel szeretnék foglalkozni? Mi a célom a tárgy tanulásával? Miért választottam az adott iskolát? Mit szeretnék elérni? stb.) 

Majd a kis cetliket a hangos felolvasást követően egy nagy csomagolópapírra ragasztják, melyre korábban rajzoltál/ragasztottál egy fát, melynek a cetlik adják majd a leveleit. A felragasztás után közösen megbeszélhetitek a fára került elvárásokat. Nagyon fontos, hogy komolyan vegyük a gyermekek céljait, ne bagatellizáljuk, bármilyen egyszerűnek is tűnik, nekik lehet, hogy igen nagy feladat. A fa kikerülhet az osztály falára. A tanév során természetesen többször rá lehet mutatni és megnézni, hogy mi teljesült belőle.

Nagyobb gyerekek számára készült változatban a diákok a fa gyökerére írják jelenlegi tudásukat, kompetenciáikat, a fa törzsére, hogy mi az, amit el szeretnének érni, a lombokra pedig, hogy a céljaikat hogyan tudják elérni. Itt nagyon fontos a tanár moderáló szerepe abban, hogy reális célok kerüljenek a fára. Mivel így a meglévő kompetenciákkal és a célhoz vezető módszerekkel követhetővé válik a folyamat, nem mondhatja azt a tanuló, hogy túlvállalta magát, vagy elérhetetlen számára a kitűzött cél.

A későbbiekben, ha néhány diák elfelejti mit és miért írt az elvárásfára emlékeztesd őket kérdéssel: Mi szerepelt a céljaid közt? És hol tartasz a megvalósításban? Mi az oka a lemaradásnak? Ha megmondjuk a diákoknak, hogy mit csináljanak, pszichológiailag azt érezhetik, hogy csökken az autonómiájuk. Viszont ha egy kérdéssel állítjuk szembe őket a saját maguk által megfogalmazott elvárással, máris kialakul a kognitív disszonancia.

A tanulási stílusok ismerete rengeteget segíthet a tanulás hatékonyságának növelésében, az ismeretek elmélyítésében és a motiváció kiaknázásában és az egyéni tanulási útvonalak megtalálásában egyaránt. Diákjaink esetében, ahogy és amiért a tanórán ülnek, más és más a motiváció. Valaki azért tanul biológiát, mert orvos akar lenni, a másik imádja a természetet és minél több dolgot szeretne megtudni a működéséről, a harmadik pedig ott van, mert kötelező. Nyilvánvaló tehát, hogy tanulási céljaink mindig egy-egy élethelyzethez igazodnak.

A tanulás folyamatának kiinduló pontja a már meglévő kompetenciáink összessége, amely a tudás és a képességek, készségek, szociális viselkedés együttese. A tanulási folyamatot ugyanakkor számos tényező befolyásolhatja. Ilyenek a motiváció, a kialakult tudásszerzési stratégia, a közvetlen tanulási körülmények, a szociokulturális környezet, a tudás hasznosíthatósága.

Töltsd le a 2015-ben validált új tanulási stílus kérdőívet és annak kiértékelését, hogy segíthessen Neked a hatékonyabb tanulásszervezésben és differenciálásban.

Ide kattintva töltheted le: tanulasi_stilusok_kerdoiv

Egy valódi demokratikus közösség működtetéséhez az első lépés a kommunikáció új alapokra helyezése. Vezess be beszélgetőköröket osztályfőnöki óráidon, hogy a nyílt kommunikáció, demokratikus vitakultúra és értő odafigyelés lényegét közösen ismerhessétek meg. Kezdetben próbáljátok meg összeszedni, kinek milyen a „jó iskola, a jó tanár”, mi az, amit a gyerekek elvárnak az intézménytől, ahol tanulnak, és hogyan szeretnék és tudnák kivenni a részüket a felelősségből. Ennek megvitatására is remek módszer a fent bemutatott elvárásfa – olyan osztályokban különösen, ahol vannak tanulók, akik nem szeretnek, vagy nem mernek nyíltan beszélni. Már önmagában ez a lépés új alapokra helyezheti az osztálydinamikát. Ezután állítsátok fel a csoport-/ osztályszabályokat közösen, melyeket mindenki elfogad, és megpróbál betartani.

A későbbi beszélgetőkörök témáiról is demokratikusan döntsetek, hidd el, a gyerekeknek nem fog sokáig tartani az „új rendszerre történő átállás”, ha azt érzik, hogy a szavuk (és szavazatuk) valóban számít és megbíznak a döntéseikben.

Töltsd le kész óratervünket egy közös szabályállításos osztályfőnöki órához innen: Óraterv

Évkezdéshez ajánljuk “Eredményes szeptember” csomagunkat, melyet itt rendelhetsz meg: https://neteducatio.hu/uzlet/eredmenyes-szeptember-csomag/


ikonOlvasószoba

Forgatókönyv első óvodai szülői értekezletre

  Drámajátékok, ismerkedő gyakorlatok, tippek

Tovább olvasom »

Csapatépítővel a kiégés ellen

Itt a vakáció, de ez sajnos ránk még nem vonatkozik. Még neveltjeink elindulnak a nyári táborokba vagy a nagyihoz, addig ránk vár a statisztika, a hiányzások összesítése, a teremtakarítás/festés, p...

Tovább olvasom »

A pedagógus mint közösségépítő katalizátor

A nevelési év végeztével a legtöbb pedagógus készít egyfajta számvetést az elmúlt hónapokról… Ahogy végiggondoljuk a mögöttünk álló évet, biztos vagyok benne, hogy sok kollégának a hétköznapok mell...

Tovább olvasom »