Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Csapatépítővel a kiégés ellen

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. június 19.

Itt a vakáció, de ez sajnos ránk még nem vonatkozik. Még neveltjeink elindulnak a nyári táborokba vagy a nagyihoz, addig ránk vár a statisztika, a hiányzások összesítése, a teremtakarítás/festés, pakolás, miközben legszívesebben a tengerparton sütkéreznénk. Persze ez az állapot természetes, de mit tehetünk, ha ez a fizikai bénultság, az üresség érzése, a motiváció hiánya bekígyózik a mindennapokba és észrevesszük egymáson ­- vagy akár saját magunkon is- a kiégés jeleit?

A burnout (kiégés) egy olyan állapot, melyben a kiégett személy testi, lelki és szellemi szinten is negatív tüneteket tapasztalhat. Ezeknek az okozója a hosszan fennálló, túlzott stressz, ami megbénítja, megmérgezi az addig energikus és motivált személyiséget. Ilyenkor az ember azt érzi nem képes az elvárásoknak megfelelni, betemeti a rengeteg feladat és ez szép lassan oda vezet, hogy teljesen érdektelenné, motiválatlanná válik.

 

De mik lehetnek intő jelek?adult-1850268_960_720

Kimerültség, koncentrációra való képtelenség, lelkesedés elvesztése, alvászavarok, korábbi hibákon és tévedéseken való rágódás, humorérzék elvesztése, cinizmus megjelenése, korábban nem tapasztalt érzelmi kitörések (pl.: düh), a megszokotthoz képest alacsony hatékonyság a munkában, bizalmatlanság a kollégákkal és a vezetőkkel szemben, saját fontosság túlértékelése a munkahelyen. Súlyosabb esetekben pedig fizikai tünetek (emésztőrendszeri zavarok, rendszeres és visszatérő fejfájás), mértéktelen szerhasználat (alkohol, dohányzás, narkotikumok, koffein, gyógyszerek, stb.), saját testi épségének veszélyeztetése (alvás elutasítása, és saját sérthetetlenségének hangoztatása, stb.)

Tehát, ha Ön azt tapasztalja a kollégái között, hogy gyakoriak az ,, ez a nap is rettenetes” vagy a ,,teljesen feleslegesen töröm magam” és hasonló mondatok, talán ideje kezébe vennie az irányítást és szervezni egy jó kis programot, ami összehozza a csapatot, és az intézményi kereteken kívüli, laza, felhőtlen szórakozást ígér! A lehetőségek természetesen függnek az infrastrukturális, anyagi tényezőktől, illetve a kollégák korától és érdeklődésüktől is. Akár egy név nélküli kérdőívben előzetesen felmérhetjük, kinek mihez lenne kedve és ennek tükrében kezdhetünk szervezkedni.

Ötletek: csocsó/billiárd/sport verseny, túra a közeli erdőben/kilátóhoz, közös főzés (akár kisebb csapatokban főzőverseny), mozizás/színház/kiállítás meglátogatása, táncestek/kézműves délutánok (helyi civil egyesületek is bevonhatóak), sárkányhajózás, társasjáték délután (Activity, Jenga, Tabu, kártyajátékok).

Ne felejtsük el azokat a játékokat sem, amik erősítik a csoportkohéziót!  Itt a hangsúly a közösen megszerzett élményeken, a nevetésen és a felhőtlen szórakozáson van. Lendüljünk túl az esetleges sérelmeken és élvezzük egymás társaságát kötetlenül!

  1. 1.Emlékek

Írjon fel mindenki egy darab papírra egy számára nagyon kedves élményt: lehet ebből az évből, de régebbről is. Majd a cetlik kerüljenek egy kalapba/dobozba és mindenki húzzon ki egyet, olvassa fel. Próbálja meg együtt kitalálni a csapat, kinek az élménye lehet a papíron! Biztosak vagyunk benne, hogy remek hangulatot teremt a játék a további beszélgetésre! A régebben ott dolgozó kollégákat feltölti majd a nosztalgia, azok a közösen átélt jó vagy éppen nehéz időszakok. A fiatalabbaknak pedig motiváció, hogy milyen jó ehhez a közösséghez tartozni, milyen jó itt dolgozni.

  1. 2.Ki ő?

Szintén papírra és íróeszközre lesz szükség. Mindenki gondoljon valakire a csapatból, és írjon le 3, arra a személyre nagyon jellemző szót: ez lehet valamilyen tulajdonság, kedvenc mondás, bármi. Gyűjtsék kalapba és próbálják meg kitalálni kiről szól! Pl.:

  • A: A papíron ez áll ,,Mindig azt mondja: a fene megette!” Szerintem ez X!
  • Y: Igen, ezt én írtam és X-ről szól!bonfire-1867275_960_720

 

  1. 3.A mi mesénk

Írják meg a tantestület/nevelőtestület meséjét! Beszéljenek meg egy közös kezdőmondatot, aztán haladjon körbe a papír, és mindenki egészítse ki, vigye tovább a történetet egy mondattal. A végén valaki olvassa fel! /Egy másik verzióban az egész mesét íródhat közös erővel, ez esetben azonban vigyázni kell, hogy ne kizárólag a hangadó embereknél legyen a szó!/

 

  1. 4.Ha én lennék a főnök

Képzelje el mindenki, hogy egy napra ő az intézmény vezetője! Milyen rendelkezéseket hozna? Mindenki kerüljön sorra, és a fantáziának ezúttal semmi sem szabhat határt! A következő formula is használható a játékban:

  • X: Ha én, X lennék a főnök, eltörölném a 4. órát és helyette 1 órás ebédszünete lenne mindenkinek. Y, te mit csinálnál?
  • Y: Ha én, Y lennék a főnök… stb.

 

Töltsenek együtt egy kellemes délután, egy tartalmas estét vagy akár néhány napot és legyen a beszélgetésé, a pihenésé a főszerep. Persze szigorúan tilos a portfólióról, minősítésről, statisztikáról, nevelési tanácsadóról, családsegítőről, szülői értekezletről beszélgetni! Rohanunk eleget a mindennapokban, kicsit lassítsunk le, így talán az a fránya kiégés észrevétlenül elhalad mellettünk és újult erővel vethetjük bele magunkat a munkába.

 

Szüksége van egy kis lélekfrissítésre? Vegyen részt a 21 nap a boldogság és a siker útján-pedagógusoknak című nagysikerű programunkon ide kattintva!

 

Deák Virág

forrás: http://kieges.hu/mi-a-kieges/

ikonOlvasószoba

A pedagógus mint közösségépítő katalizátor

A nevelési év végeztével a legtöbb pedagógus készít egyfajta számvetést az elmúlt hónapokról… Ahogy végiggondoljuk a mögöttünk álló évet, biztos vagyok benne, hogy sok kollégának a hétköznapok mell...

Tovább olvasom »

Pedagógiai inkubátor tanároknak – Beszámoló egy tréningről

  Milyen a minőségi oktatás? Mitől lesz minőségi a nonformális tanulás? Hogyan tudjuk meghatározni a tanulást, ha az nem formális keretek között zajlik? Milyen az iskola, ahol a gyerekek regge...

Tovább olvasom »

Csókolom óvó néni-tanító néni… (… melyik a legkedvesebb emléked?)

Óvodai ballagás előtti gondolatok. A gyerekek életében lezárul az óvodai időszak, egy újabb mérföldkőhöz érkeznek, talán már gondolatban izgatottan készülődnek az iskolába.

Tovább olvasom »