Az adaptivitás mint szakkifejezés körülbelül 20 évvel ezelőtt jelent meg a pedagógiában, a digitális generáció esetében azonban minden eddiginél fontosabb, hogy megtaláljuk a tanulókhoz vezető utat vagy sokszor inkább utakat. Cikksorozatunkban ezért hétről hétre próbáltuk bemutatni, hogyan változtatta meg a digitalizáció a gondolkodásukat. Ehhez ötleteket, tanácsokat és különféle módszereket próbáltunk adni, amelyek segítségünkre lehetnek a hatékony nevelés és oktatás során.
A 21. századi pedagógus olyan, mint a kaméleon. A ritka különleges és intelligens hüllő változatos színvilágával, színváltoztató képességével és ide-oda mozgó, szinte 360 fokban forgó szemével képes alkalmazkodni a környezetéhez, ugyanakkor ezzel a tehetségével sokak figyelmét magára vonja.
Mit is jelent ez?
Egyrészt a kaméleon-pedagógus az egyoldalú frontális ismeretátadás és bemagoltatás mellett/ helyett olyan eszközöket és módszereket választ a tananyag feldolgozásához, amelyek, még ha a téma nem is annyira érdekfeszítő, kellően felkeltik a tanulók érdeklődését, hogy kitartóak és együttműködőek legyenek, hiszen némi kreativitással és felkészüléssel a tanulás is lehet élménnyel teli, örömszerző tevékenység.
Másrészt a kaméleon-pedagógus mindig figyel, hiszen ha változik a környezet, váltania kell neki is. Próbálja nyomon követni, hogyan alakul a tanulók gondolatvilága, vajon mit éreznek, milyen tartalmakat kedvelnek a neten vagy milyen új (IKT-s) lehetőségek vannak, amelyekkel a tanórákat is fel lehetne dobni.
Ezért sokat beszélget a diákokkal, hogy szerintük milyen az ideális iskola és a jó tanár. Ha valami neki nem tetszőt vagy elsőre nehézkes gondolatot hall, nem szorítja a szót a diákokba, és nem riad meg, hanem megköszönni a tanulók tanácsát (sokszor jó tanácsadók a gyerekek), és elgondolkozik azon, hogy saját személyiségéből mennyit és hogyan tudna belevinni a változásba. A nagy utak bejárása is mindig kis lépésekkel kezdődik.
És a kaméleon-pedagógus még mindig figyel: mit lehetne tanulni kollégáktól, milyen jó ötletek keringenek a neten, milyen szakmai napra vagy továbbképzésre érdemes elmenni, hogy minél több színünk legyen a változáshoz, hogy beolvadjunk a digitális generáció világába. Hiszen éppen ezzel fogunk feltűnni, hogy a tanulók látják, fontosak számunkra annyira, hogy nemcsak leadjuk a tananyagot és követelünk, hanem igyekszünk felkelteni az érdeklődésüket és a nyelvükön beszélni, hogy hidakat építsünk az iskola világa és az iskolán kívüli világ között.
A kaméleont a nyitottsága és megújulásra való hajlama miatt szeretik. Figyel másokra, varázslatos színárnyalatokat produkál.
Azonban mint ahogy néhányan rossz szemmel néznek a kaméleonra, ugyanúgy a kaméleon-pedagógus is akadályokba ütközhet. De ezzel próbál nem sokat foglalkozni. Helyette inkább további alakulásokon és színeken dolgozik, mert változik a világ, változnak a tanulók. A kaméleon-pedagógus pedig erről nem maradhat le, ha azt szeretné, hogy tanulói motiváltak legyenek és szeressék az óráit.
Fegyverneki Gergő
Ha érdekelné, szerzőnk hogyan csinálja, megvásárolhatja kötetét az alábbi linken: http://neteducatio.hu/uzlet/ikt-s-otlettar/