Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Cinege mesék: Medvenapok 2020.

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. február 04.

Kiemelt fogalmak: madár, medve, barlang, árnyék, méz

Készítette: Karczewicz Ágnes

 

 

Kiemelt alapanyag: újságpapír

Kiemelt képességfejlesztési területek:

 

 

 

  Hagyományok, hiedelmek felelevenítése

  Környezettudatos magatartás megalapozása

  Saját képességek elfogadása (önazonosság)

 Ismeretek bővítése: erdei állatok, madarak, emlősök, hideg elleni védekezés az állatok világában, erdei állatok…

  Mozgásfejlesztés: természetes támaszgyakorlatok, célba gurítás, dobás, lábtorna

  Eligazodás síkban, térben (irányok)

  Halmazalkotás megadott szempontok alapján (számlálás:  tő- és sorszámnevek)

 Sorozatalkotás

  Hangok beazonosítása, gyorsabb. lassúbb (gyorsuló, lassuló ritmusok, mozgások, ritmusvisszhang

  Finommotorikus képességek

 

Indító élmény: Színházlátogatás:

A medve, akit Vasárnapnak hívnak

Lezáró élmény: mackóbarlangok és mackókiállítás összeállítása a behozott tárgyakból, könyvekből

 

  • A terv:

Hétfő: mese-vers

Kedd: mozgás

Új mese: A medvebocsról, aki madár akart lenni

Mesekönyv illusztráció készítése újságpapírral kasírozott alapra (papírvágás, ragasztás, filctoll rajz és festés)

Kiegészítő tevékenység:

Vershallgatás

Barlangok készítése:

Terepasztal készítés (világítódoboz, só, fehér tömőanyag, „kenyér barlang, műanyag medvék, faágak

Medvebarlang asztalból (szőrme textil, párna, medvés mesekönyvek)

Jurta sátor (újságpapír bevonás vagy textillel borítás) – párnák, játékmackók)

Barlang síkban az ajtókra újságpapír „csigák” ragasztásával

Barlang papírtányérokból (irányok, halmazok képzése gumimacik felhasználásával)

Nagyobbaknak mozgásos játékok a tornateremben

Kisebbeknek mozgásos játékok a csoportszobában, teraszon, udvaron:

Célbagurítás újságpapírból gyűrt labdákkal „barlangba”

Célbadobás ragasztós tornakarikára

Kúszás, mászás mackó lábnyomokkal jelölt úton

Lábtorna (újságpapírgyűrés, -tépés lábbal)

Barlang rajzolás lábbal falra rögzített papírra

Kiegészítő tevékenységek:

Madarak barkácsolása gombóccá gyűrt újságpapírból (similabda készítés)

Medve lábnyom festése újságpapírra – Medvejárás gyakorlása a leragasztott lábnyomokon való haladással

Ki mivé szeretne változni? Miért?

Hallási figyelem és szabálytartást fejlesztő játék (dirmeg- felágaskodás, dörmög – guggolás, mormog-összegömbölyödés)

 

Szerda: környező világ

Csütörtök: alkotómunka

Medvefajták felismerése megnevezése (párosító és memória játék nyomtatott képekből)

Séta az erdőben (Medvevadászat-játék, egyensúlyozás kidőlt faágakon, rönkökön, barlang építése, ágakból, kövekből)

 

Kiegészítő tevékenységek:

Mézkóstolás, nyalogatás a szájról

Találós kérdések a medvéről

Mézes puszedli sütés

Madártollak újságpapírból (újságpapír sodrás, ragasztás, vágás)

Mátrix típusú játékok gumimacikkal

Medve „portré” vágással, ragasztással

Kiegészítő tevékenység:

Útvesztő típusú feladatlap, képkirakó

Medvetalp készítése barna és fehér só-liszt gyurmából milton-kapocs „karmokkal”

Hallási figyelem, figyelem terjedelmének fejlesztése:

(minden gyerek egyszerre utánoz egy-egy állathangot és a háttal levőnek el kell sorolnia, hogy milyen hangokat hallott ki a „hangzavarból”)

 

 

 

Péntek: ének-zene-tánc

A hét receptje: mézes puszedli

Képességfejlesztés: halk-hangos, közeledő, távolodó hangok, magas-mély

Zajok, zörejek felismerése

Új dal: Szegény medvét megfogták

Ismétlések:

–          Mackó, mackó ugorjál

–          Ácsorogjunk, bácsorogjunk

–          Süss ki napocska

Zenehallgatás: Dirmeg, dörmög a medve

Bartók Béla: Medvetánc

Kiegészítő tevékenység:

Árnyék játékok – árnyszínház

 

Hozzávalók (kb. 40-50 darabhoz):

35 dkg finomliszt,

10 dkg rétesliszt,

10 dkg porcukor,

púpos teáskanál szódabikarbóna,

2 teáskanál kakaó, 1/2 kávéskanál fahéj,, 1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg,

csipetnyi őrölt gyömbér (elhagyható),

pár csepp citrom- vagy narancslé (elhagyható),

1 tojás + 1 sárgája,

1 evőkanál tejföl,

15 dkg akácméz,

8 dkg vaj vagy zsír (margarin nem jó)

 

A hét receptje: mézes puszedli

Elkészítés: A sütőt 180 fokra begyújtjuk, egy-két sütőlemezre vagy tepsire sütőpapírt vágunk. A liszteket, kakaót, porcukrot, szódabikarbónát és a fűszereket alaposan elkeverjük.

A vajat meglágyítjuk, és elmorzsoljuk a liszttel. A mézet kicsit felmelegítjük (kb. 50°C), hozzákeverjük a lisztes keverékhez. Ebbe jön a tojás, + a sárgája, a tejföl – ezeket fakanállal 

alaposan elkeverjük-dagasztjuk. Hagyjuk hűlni 5-10 percig, majd lisztes kézzel főtt tojássárgája nagyságú golyókat formázunk, és a sütőlemezre tesszük szellősen, mert kb. duplájukra dagadnak, és 8-10 perc alatt megsütjük. Forrón bekenjük a mázzal a tetejüket. Hagyjuk kihűlni. Zárt fémdobozban, hűvös helyen tároljuk.

 

Máz a fenti adaghoz: 1/2 tojásfehérjét 3 adagban villával elkeverünk 120 g porcukorral. Nem szabad habosítani, csak oszlassuk el.

 

Játék a körben:

Ki bújt el a barlangban (egymás felismerése testrészekről (láb, kar, hát, mellkas vagy hang)

 

„Gondolkodtató” feladatok pl:

  • Válogasd szét a „barlangokat” úgy, hogy nem emelheted fel a poharakat!
  • Mutass rá arra a „barlangra”, melyben nem lakik mackó, de úgy, hogy nem érhetsz hozzájuk!

(Eszti megoldásai: A poharakat az asztalon ide, oda csúsztatva megtalálta a lakott és nem lakottakat. Valamint az asztalnál úgy helyezkedett el, hogy látta az árnyékokat és így hibátlanul megoldotta mind a két feladatot.)

  • A nagy kedvenc – játékok gumimacikkal
  • Válogatás, csoportosítás, számlálás…
  • Egyensúly, finommotorika, becslés… (Építs egy pályát és a lapok mindegyikének végére és közepébe ültess egy mackót!

 

Mi történt még? Lerajzoltuk a mesét pasztellkrétával és festettünk „madárszárnyakat” a bocsunknak és persze mi is kipróbáltuk, hogy hogy tudunk szárnyalni zenére. Medvebarlangot építettünk és útvesztőt ragasztottunk és, hogy el ne felejtsem.: medvekarmokat a cipőinkre, maradék kartonokból Bimbe ötlete alapján és már kezdődhetett is a medvetánc…

és a mézkóstolás után megsütött puszedli mellett befaltuk az összes gumicukrot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ikonOlvasószoba

Cinege mesék: „Angyalleső” napok

    Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »

Cinege mesék – Márton napok 2019.

Kiemelt képességfejlesztési területek: Együttműködés, elfogadás, Érzelmi érzékenyítés Hagyományok felelevenítése, teremtése   Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »

Cinege mesék 2019/20. 4. hét Szent Mihály hete

Készítette: Karczewicz Ágnes „Ha Mihály itt találja a fecskéket, akkor hosszú és szép őszre lehet számítani. Ha Szent Mihály lova deres, behozza a telet.” Szokások, hagyományok, melyek köré a hét t...

Tovább olvasom »