Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Társasjáték az iskolában 5.

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. január 31.

Előre tervezés, döntéshozatali készség.

 

Készítette: Kucsera Orsolya

Nem mondok újat azzal, hogy az életünk döntések sorozatából áll. Priorizálunk, logisztikázunk, tervezünk. Megtanultuk, hogy céljaink eléréséhez milyen áldozatot hozzunk, hogyan tervezzünk.

Egy gyerek hogyan jut el felnőttkorára odáig, hogy képes legyen döntést hozni? Hogy szorongás nélkül felmérje döntései súlyát, hogy végül merjen dönteni és bölcs döntést hozzon.

A társasjátékok segítik a gyerekeket abban, hogy megtanuljanak előre gondolkodni. A győzelem érdekében fejben előre el kell, hogy tervezzék a lépéseiket és egy bizonyos stratégiát kell, hogy kövessenek.

Egy társasjátékon keresztül lekövethetjük, hogy az egyes választások és döntések hogyan vezetnek bizonyos következményekhez. Többszöri játék során pedig a gyerekek megismerik, hogyan vezethetnek ezek a különböző döntések különböző eredményekhez, és segítik a megfontolt döntéshozatali készség kialakulását.

A stratégiai gondolkodás alapvető elemeit stratégiai intelligenciának is nevezhetnénk.

Folytassuk a játékarzenál bővítését további stratégiai játékokkal. A következő játékokat, akár anyagi beruházás nélkül is tudjuk játszani.

 

Mancala játékok közé tartozó Kalahmancala1

Hozzávalók:

2 számolni tudó gyerek

48 db kavics, babszem vagy nagyobb gyöngy

Mancala tábla, ami lehet fából, vájhatjuk a földbe vagy rajzolhatjuk papírra is.

mancala2

 

 

 

A Mancala játékok közös lényege, hogy valamelyik gödörből az összes követ kivesszük és egyenként elszórjuk a játéktábla többi gödrébe bizonyos irány, szabály és cél szerint. A játék célja, hogy minél több követ gyűjtsünk be a saját gyűjtőnkbe.

 

Az egyik legegyszerűbb a Kalah nevű változat, aminek 3 szabálya van.

  • Ha az utolsónak elszórt kavicsom saját gyűjtőmbe érkezik, akkor ismét én következem (sorozatlépés, vagy ütés).
  • Ha az utolsóként elszórt kavicsom üres rekeszbe érkezik az én oldalamon, akkor ez a kavics és a vele szembeni rekesz tartalma a gyűjtőmbe vándorol (rablás, ütés).
  • A játéknak akkor van vége, ha egyik oldalon kiürülnek a rekeszek. Ekkor a megmaradt kövek ugyanennek az oldalnak a gyűjtőjébe kerülnek. Ez is rablásnak tekinthető.

A győzelem érdekében ezeket az elemeket kell beépítenünk a taktikánkba.

 

Tehát a hozzám közelebb eső sor (6 rekesz) az én oldalam, a tőlem jobbra lévő rekesz a saját gyűjtőm. A velem szemben ülő társamé ugyanígy.

Kezdéskor minden mélyedésbe 4 kavicsot teszünk, a kezdő játékos az egyik mélyedésből az összes kavicsot felveszi és egyenként elszórja a mélyedésekbe jobbra haladva. A társunk gyűjtőedényét kihagyjuk (az oldalát nem, csak a gyűjtőedényét). A fenti szabályokkal gyűjtögetjük, raboljuk a kavicsokat és az győz, akinek a végén több kavicsa van a saját gyűjtőjében.

A játékszabály nagyon egyszerű, a játék mélysége ismét meglepő. Algoritmus.

Az algoritmusok felismerése és sikeres alkalmazása a legfontosabb a Mancalában. Ez a sikeres játék feltétele, mert a taktika erre épül.

Később játszhatjuk több kaviccsal is (kezdéskor minden rekeszben legyen 6 kavics). Így a számolás és az algoritmus felismerése újrakezdődik.

 

Lahtilahti

Hozzávalók:

Két gyerek

egy 5×2-es beosztású tábla

2×4 korong vagy kavics, kupak stb.

 

 

 

A játék célja társunk összes bábujának leütése, vagy a saját utolsó bábunkkal belépni a nyerőpontra.

Az induláskor üres táblára váltakozva, egyenként rakják le 4-4 db bábujukat a játékosok, majd felváltva lépnek egy tetszőlegesen választott bábujukkal, bármelyik szomszédos mezőre (átlósan is).

Leütni bábut a következőképpen lehet és kell is:

Ha valamelyik saját bábuval szomszédos mezőn úgy áll ellenséges bábu, hogy mögötte (vonal-irányban) üres mező van akkor azt kötelező átugorva leütni.

Ha ez az ütés újabb ellenséges bábu(k) átugrásával folytatható, akkor kötelező az(oka)t is leütni.

 

Vilbergenvilbergen

Hozzávalók:

Két gyerek

egy 3×4-es beosztású tábla

1×4 korong vagy kavics, kupak stb.

 

 

A játék célja és szabálya ugyanaz, mint a Lahtinak, csak a tábla formája, ezáltal a játékélmény is változik.

És az extra a tanárnak:

A stratégiai intelligencia fejlesztésében hogyan is nyújtanak segítséget ezek a társasjátokok?

  • előrelátás: a pillanatnyi lehetőségek és fenyegetések irányvonalainak érzékelési képessége
     
  • jövőképalkotás: az eszményi jövő megfogalmazásának képessége
     
  • rendszerben való gondolkodás: érzékszervi ismeretek egymáshoz kapcsolásának, egységesítésének képessége
     
  • társas kapcsolat:
    – a testbeszéd megértésének képessége
    – a nyelvi társalgás képessége
    – az együttérzés képessége (a személyiséget ösztönző elemek – felismerése, megértése)
    – segítőkészség
    – a segítségkérés képessége
    – vezetői képesség
     
  • mérlegelés
    – az értékfelismerés, értékbecslés képessége
    – döntésképesség.

Emlékeztetőül a legfontosabb lépések,  szabályok:

A szabálymagyarázat, ne legyen túl hosszú. Ne legyen túl sok vagy bonyolult a szabálya, mert az ijesztő lehet és ne tűnjön nehéznek sem, ezért a szabálymagyarázat legyen könnyen érthető, rövid, strukturált.

Legyen játékválaszték, többféle alternatíva melyek közül a gyerekek szabadon választhatnak.

Játék közben játsszunk! Ne akarjuk minden egyes lépés után elmagyarázni a gyereknek, hogy mi volt a tanulság, mit kellett volna tenni – ha erre van igény, azt a játék után meg lehet beszélni.

Tilos elárulni, hogy a játék mit fejleszt!

 

Jó játékot!

 

Felhasznált irodalom:

https://www.jatektan.hu/_2018_vissza/2011_ig/mtte/lahti.html

https://meszaros-mihaly.hu/a-mancala-jatek-ezer-arca/

http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/strategiai-taktikai-tarsasjatekok-az-iskolaban


ikonOlvasószoba

Hasznos alkalmazások a mindennAP(P)okra 2. rész

Sok családban felmerül a kérdés, hogy hogyan tudjunk egymásról úgy is, hogy nem tolakodunk be a másik életterébe folyamatosan. Erre hoztam 1-2 ötletes alkalmazást. Készítette: Ignácz Anita

Tovább olvasom »

Társasjáték az iskolában 3.

Készítette: Kucsera Orsolya   Mit tudjon az a gyerek, ha kikerül a nagybetűs ÉLETBE? Vagy mit vár el az a nagybetűs ÉLET a fiatal felnőttől, aki kikerült az iskolából függetlenül attól, hogy m...

Tovább olvasom »

Társasjáték az iskolában 2.

Készítette: Kucsera Orsolya Miért jó társasjátékozni? Itt lehet hibázni!

Tovább olvasom »