Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Társasjáték az iskolában 3.

Írta: Neteducatio Dátum: 2019. november 14.

Mit tudjon az a gyerek, ha kikerül a nagybetűs ÉLETBE?

Vagy mit vár el az a nagybetűs ÉLET a fiatal felnőttől, aki kikerült az iskolából függetlenül attól, hogy milyen területen keresi a helyét?

 

Készítette: Kucsera Orsolya

Társas beilleszkedést, személyközi kompetenciát, képzelőerőt, cselekvőképességet, gyakorlati ismereteket, önismeretet, kritikai gondolkodást.

Tehát a hangsúlyt a szociális kompetencia fejlesztésére ugyanúgy kell helyeznünk, mint a Pitagorasz tételre.

Stephens (1984) szerint a szociális kompetencia összetevői a következők.

  • Személyközi viselkedés: konfliktuskezelés, asszertivitás, figyelemfelkeltés, üdvözlés, segítés másokon, viselkedés- és játékszabályok betartása, mások elfogadása.
  • Önmagunkkal szembeni viselkedés: következmények vállalása, etikus viselkedés, jó és rossz elkülönítése, érzelmek kifejezése, pozitív énkép, önelfogadás, felelősség a tanulásban, kapcsolatokban.
  • Feladattal kapcsolatos viselkedés: kommunikáció feladatvégzés közben, figyelés, csoporton belüli aktivitás, együttműködés, mások előtti szereplés vállalása.
  • Környezeti viselkedés: a környezet megóvása, étkezési viselkedés, közlekedés.

 

Ezért a játékarzenált most kooperatív társasjátékokkal bővítjük!

Hanabi                                                                                                                                     

Hozzávalók:

2-5 számokat 1-5-ig ismerő gyerekek1.

1-5-ig számozott kártyák 5 féle színben, dupla sorozatban

8 db tanács lapka

3 villám lapka

 

 

 

 A játék célja a lehető legszebb tűzijáték megalkotása. Ennek elérése érdekében a játékosoknak növekvő sorrendben kell színsorokat kialakítaniuk.

A lapjaikat kifelé tartják, vagyis csak a többiekét látják, a sajátjukat nem. Tehát egymásra vannak utalva, egymásnak kell jókor jó információt adniuk, hogy kinek épp milyen színű vagy számú lap van a kezében.
Nincsenek csapatok, nincsenek titkos érdekek, csak egymás segítése és rengeteg kikövetkeztethető információ, amit időben dekódolni kell ahhoz, hogy mind az öt színsor elkészüljön, mielőtt elfogy a pakli.

A játék elején 4 vagy 5 lapot kap mindenki, attól függően, hogy hányan játsszák. Minden színből 1-5-ig vannak számozva a lapok a pakliban, mindegyikből kettő.

Az asztalra csak olyan lap kerülhet, ami illik a soron következőre. Tehát mindenképpen az 1-essel kell kezdeni, erre jöhet rá felfelé az adott színből a következő. A játékosok a társaiktól kapott segítség, tanács alapján teszik le a lapjaikat, ha nem sikerül megjegyezni a tanácsot, vagy rossz tanács érkezett, a lap kikerül a játékból.

Három féle akció közül lehet választani a soron következő játékosnak

  • vagy kijátszik, tehát az asztalra tesz egy lapot, remélve, hogy a soron következő lapot teszi le,
  • vagy eldob egy lapot,
  • vagy tanácsot ad egy játékostársának.

A tanács vagy színre vonatkozhat, vagy számra. Például, hogy melyik 2 lap kék a kezében, vagy melyik hármas. Ezt a játékosnak meg kell jegyeznie és a megfelelő pillanatban e tanács szerint kijátszani.

Megadott számú tanácsot lehet felhasználni, addig, amíg van felfordított tanács lapka. Ha elfogyott, már nem adhatnak tanácsot. Lap eldobásakor viszont felszabadul egy, így újra segíthet egy játékos egy játékostársának.

Hibás kártya lerakásakor viszont, amellett, hogy el kell dobni a lapot, becsap egy villám is. 3 villám becsapásakor vége a játéknak.

Ha kijátszott, vagy eldobott valaki egy lapot, azt ki kell pótolni a pakliból, tehát mindig 4 lapnak kell lenni a kezükben 4 játékos esetén.

A játék addig tart, amíg a pakli el nem fogyott, majd megszámolják a lerakott lapokat. Ha mind az 5 színből mind az 5 lapot sikerült letenni, akkor 25 pontot szerzett a csapat.

A Hanabi az év játéka volt 2013-ban, egy trükkös, egymásra figyelős, nagyszerű kooperatív kommunikációs kártyajáték.

 

Varázslótanoncok a fénylidércek útján

Hozzávalók:

2-6 gyerek2.

1 játéktábla

6 varázslótanonc

1 őrszellem

3 kocka különleges ábrákkal

1 szellemóra

18 falapka

3 varázsital jelző

3 kockabájolás jelző

A játékban a résztvevők varázslótanoncokat alakítanak, akik kiszöknek az iskolából az éjféli piacra. Céljuk, hogy a piacról visszajussanak az iskolába úgy, hogy ne kapja el őket az őrszellem.

A tanoncoknak az iskolába való sikeres visszajutásához a memóriájukat és egymást kell segítségül hívniuk.

A játékosok a játék kezdetén megnézhetnek egy-egy falapkát, hogy melyik fénylidércet rejtik. Ezt megjegyezve a dobott kockán lévő lidérceket kell megtalálni a falapkákon.  A játékosok annyit léphetnek előre a játéktáblán, ahány lidércet megtalálnak. Közben minden körrel az őrszellem is halad előre, illetve a dobókockán is és két falapkán is felbukkanhat.

Lehetőség van segíteni lemaradt társukon, egy varázsitallal, vagy őrszellem dobásakor passzolni egy kockabájoló segítségével. A játék nehézségi szintjét emelhetik is, így kevesebb alkalommal passzolhatnak az újradobással, vagy kevesebb bájitallal segíthetik egymást.

A cél, hogy mindenki visszajusson az iskolába anélkül, hogy az őrszellem beérné őket.

 

A Varázslótanoncok a fénylidércek útján egy kooperatív társasjáték, ami főleg a játékosok memóriáját dolgoztatja meg, mindezt úgy, hogy a versengés helyett együttműködésre sarkallja őket, hiszen nem az a cél, hogy egymást legyőzzék, hanem, hogy társaságuk minden tagja időben elérje a varázslóiskolát. Bár roppant egyszerű, mégis komoly odafigyelést igényel, győzni pedig csak úgy lehet, ha együttműködve segítik egymást, mert a játék végén csapatként mindenki nyer vagy veszít, akár egy projekt kivitelezésekor a való világban, hiszen a siker kulcsa a csapatban való együttműködés képessége.

 

The Mind – Érezz rá!mind

Hozzávalók:

8+ éves gyerekek

1-100-ig számozott kártyák

12 színkártya

5 életkártya

3 dobócsillagkártya

 

 

A 2018-as év egyik legmegosztóbb és legkülönlegesebb társasjátéka volt.

A játékosoknak a készhez kapott kártyákat kell sorban lepakolni belső megérzés alapján.

A kézhez kapott kártyák száma a fordulók számától függ. Az elsőben 1, a másodikban 2, a tizenkettedikben 12 kártyát kapnak a játékosok.

Rossz lap kijátszása a csapatnak egy életébe kerül. Minden játékban van megahatározott életmennyiség, ha ez elfogy, a játéknak vége. A teljesített szintek után dobócsillagot, vagy életkártyát kap a csapat.

A többiekkel együtt NAGYON összefogva kell játszani, egymásra kell hangolódniuk a résztvevőknek.

A játékosnak nincs saját köre, sorrendben kell kijátszani a kártyákat, meg kell érezni, hogy mikor jön.

A játék során  beszélni nem szabad egymással!

Ez az a játék nem való mindenkinek, de életre szóló élmény lehet, ha kipróbálják és sikerélményt ad. Egy közösségi érzés kialakításáról szól, ha sikerül ez az egymásra hangolódás, egy olyan élményt nyújt a gyerekeknek, ami semelyik másik játékélményhez sem hasonlítható.

 

Az extra a tanárnak: Miben fejlesztenek ezek a játékok?

Fejlesztik a kooperatív gondolkodást, a memóriát, az empátiát és a deduktív gondolkodást. A társasjáték olyan strukturált szociális tevékenység, amely fejleszti a kommunikációs, a döntési, a lényegkiemelő, az életvezetési, az együttműködési, a problémamegoldó és a kritikai gondolkodást.

 A játék élményéhez szervesen kapcsolódik annak gyakorlása, hogy hogyan kell osztozni, kivárni a sorunkat, együttműködni, sportszerűnek lenni, tanulni a hibáinkból, elfogadni a veszteséget.

Segít gyakorolni a másokhoz való pozitív viszonyulást, a kommunikációt, a kritikus gondolkodást, az információk elemzését, a problémamegoldást, a szabályokhoz és szociális normákhoz való igazodást. A társasjáték páratlan lehetőség arra, hogy a gyerekek egy fantáziájukat megmozgató, izgalmas tevékenységbe belefeledkezve fejleszthessék mindezen fontos készségeiket.

Jó játékot!

 

 

Felhasznált irodalom: Németh Gáborné Doktor Andrea: A szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségei az iskolában: https://epa.oszk.hu/00000/00035/00120/2008-01-ta-Nemeth-Szocialis.html letöltve: 2019.11.07.

 

 

 

 

 

 

 


ikonOlvasószoba

Társasjáték az iskolában 2.

Készítette: Kucsera Orsolya Miért jó társasjátékozni? Itt lehet hibázni!

Tovább olvasom »

Társasjáték az iskolában

Készítette: Kucsera Orsolya Káosz a szünetben, napköziben vagy társasjáték az iskolában?

Tovább olvasom »

Kézírás, gépírás, folyóírás

Készítette: Dancs Gábor   Az első osztályokban néhány hete már folyik a kemény munka, a ceruzafogás, a helyes vonalvezetés, az írástanulás előkészítése.

Tovább olvasom »