Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Társasjáték az iskolában 2.

Írta: Neteducatio Dátum: 2019. október 29.

Készítette: Kucsera Orsolya

Miért jó társasjátékozni?

Itt lehet hibázni!

„Okos ember más kárán tanul” mondták eleink. Viszont a legjobb tanár maga a tapasztalat. Mondhatta volna Matula bácsi, Tutajos pedig bement a nádasba …

Játék közben „csak” a figuránkat csipkedik össze a szúnyogok, itt védett környezetben, tét nélkül lehet hibázni.  A hibák pedig olyan helyzeteket teremtenek, amelyek a gyerekeket arra késztetik, hogy új stratégiát és taktikát próbáljanak ki.

A kudarc, a hiba lehetőséget ad arra, hogy megvizsgálják korábbi módszerüket, változtassanak rajta, és legközelebb másképp próbálkozzanak.

A játékokban „szerencsére” egy-egy kudarc elkerülhetetlen. Senki sem győzhet mindig, s ez lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek megtanulják az alkalmazkodást, a nézőpontok váltogatását – és ha bejön az új taktika, érezzék a jutalmát.

A biztonságos környezet az új képességek tanulásához elengedhetetlen. A játékok pedig nagyon jók arra, hogy szórakoztató formában adjanak lehetőséget és megerősítést az ötleteik megvalósításához.

 

Cikksorozatunk első részében a fontos szabályok egyikeként a spontaneitást, a szabad játékválasztékot, többféle alternatívát említettük, melyek közül a gyerekek szabadon választhatnak.

Jöjjön a következő három játék, amivel bővíthetjük a játékarzenált:

 

 

Szellemlépcső

 

Hozzávalók:

2-4 gyerek

egy játéktábla

4 szellem bábú

4 színes korong

1 dobókocka 1-4-ig számozással és 2 szellem ábrával

 

A játék457304807.drei-magier-spiele-szellemlepcso-femdobozos-kiadas-1 célja, hogy a mi bábunk érjen először fel a lépcső tetejére, de kavarodást okozhat, hogy a játékosok előbb utóbb szellemmé változnak.

Kezdetben a választott színes korongokkal lépegetünk a dobott számnak megfelelően, majd ha valaki szellemet dob, lecserél egy tetszőleges színes korongot egy szellem bábúra (csak a figura alján látható a figurához tartozó szín, a szellembábú táblára kerülése után már nem lehet kukucskálni). Ez után már a szellembábúval lépeget tovább a játékos.

Miután minden játékos korongja szellemmé változott, már kihívás saját bábunkat megjegyezni. A következő szellem dobásakor két tetszőleges bábút megcserél a dobó a táblán, így késleltetve társunk bejutását a célba.

Az a játékos nyer, aki hamarabb juttatja fel a szellemét a lépcső tetejére.

Remek vicces memória játék!

A játék szabályai 3 illetve 2 fő esetén egy kicsit módosulnak. Mindig 4 bábú kerül fel a játéktáblára, de csak annyi bábuhoz tartozik játékos, ahány játékos van. Azokkal a bábukkal is lépegetünk, amihez nem tartozik játékos, hogy továbbra is izgalmas legyen megjegyezni saját bábunkat.

 

 

Ujjpárbaj

Hozzávalók:

10-ig összeadni tudó gyerekek és az ujjaik.

A játék célja, hogy megmaradjon az ujjad 

A gyerekek két kézzel, és a kezükön lévő 1-1 ujjal lépnek be a játékba. Egymáshoz érintve adnak annyi ujjat a másiknak a sajátjukhoz, amennyi ki van nyitva. Az ujjak mindig összeadódnak. A cél az, hogy az ellenfélnek 5 ujja jöjjön össze, ezzel kiejtjük. Ha mind a két kezén kiejtettük az ujjakat, nyertünk. 

1ujj

 

 

 

 

Például:

Amikor Sári egyik ujját hozzáérinti Peti ujjához, az 1 ujj hozzáadódik, így Peti 2 ujját nyitja ki.

2ujj.jpg

 

Most Peti jön, ha a 2 ujjat ad Sárinak, Sárinak 3 ujja lesz

 

 

 

3 ujj

de ugyanezt a 3 ujjat adva Petinek, Petinek 5 ujja lett, így kiesett az egyik keze, tehát ez nem volt túl jó stratégia. Ha az 1 ujjnak adta volna a 2 ujjat, a játék kimenetele máshogy alakult volna.

Ha több ujjat kap valaki, mint azt mutatni tudná, akkor az ötön felüli ujjszámot mutatja. Például ha már 3 ujja nyitva van, és kap hozzá 3-at, akkor 1 ujjat mutat. (6-ból levesszük az 5-öt).

Ha egyik kezünk kiesetett, de a másik kezünkön páros számú ujj van, a felét átadhatjuk a kiesett kezünknek, így visszahozhatjuk a játékba. (2 ujj esetén mindkét kezünknek 1-1 ujja lehet, 4 ujj esetén 2-2 ujja.)

Nagyon vicces néma játék, a győzelem érdekében mindig 1-2 lépéssel előrébb kell járni.

A játékból megtanulhatják, hogy a tetteiknek következménye van, hiszen minden megtett lépésre van egy válasz. A játék növeli a küzdő képességet, növeli a koncentrációképességet, fejleszti az önfegyelmet az emlékezetet, a képzelőerőt, a probléma megoldást, a kreativitást és a tanulási képességet.

Dooble

Hozzávalók:

2-8 gyerek

1 doboz Dooble kártya 

 

dobb01fr_boxeclate_72dpi_170211

A játék 55 db kerek kártyát tartalmaz, amin 8 különböző ábra található. Minden kártyán van egy olyan ábra, ami megegyezik egy másik kártyán lévővel. Ezt kell minél gyorsabban megtalálni és rábökni.

Ez a játék is kis helyen elfér, nem nagy beruházással lehet megvásárolni, sőt, ha vállalkozókedvűek vagyunk, kisebbeknek kevesebb ábrával saját kezűleg készíthetünk is ilyen kártyákat. Ingyenes játékgyűjteményeink közül az alábbi linken le is tölthetők ilyen kártyák nyár és tavasz témákban. https://neteducatio.hu/ingyenes-pedagogusoknak/

Az extra a tanárnak: Miben fejlesztenek ezek a játékok?

A folyamatos figyelem és koncentráció fenntartásában, a memória fejlesztésében. Gondoljuk bele, hány figyelemzavaros gyerekünk van. A játék útján észrevétlen tudjuk nyújtani az összpontosítás, a koncentráció idejét. Hányszor találkozunk azzal a problémával, hogy a gyereknek fogalma sincs mi volt a házi feladat, mert mire ide érünk az óra 40. percében már rég lekapcsolódott az áramköre a gyereknek.

Észlelési képesség, reakcióidő fejlesztése, a relációk és azonosságok keresése, a munkamemória fejlesztése, ami segít nyomon követni a probléma megoldásához szükséges összes lépést. A fejben számolás rendszeres gyakorlása pedig elősegíti a többi matematikai készség fejlődését is.

 

 

A gyerekek elindításához remek alkalom a tanóra utolsó egynéhány perce. Itt feldobhatjuk a játékot, elmondhatjuk a szabályokat, ami ne feledjük ne legyen túl hosszú, ne legyen túl sok vagy bonyolult és ne tűnjön nehéznek sem. A szabálymagyarázat legyen könnyen érthető, rövid, strukturált.

És miért játszunk? Mert játszani jó és öröm a szívünknek, ha boldog elmélyült gyerekeket lát.

 

 

 


ikonOlvasószoba

Társasjáték az iskolában

Készítette: Kucsera Orsolya Káosz a szünetben, napköziben vagy társasjáték az iskolában?

Tovább olvasom »

Hype-cycle – A szenzáció-ciklus

Készítette: Dancs Gábor   Tetszik, nem tetszik, valóban gyorsan változó világban élünk. A technológiai vívmányok olyan tempóban változnak körülöttünk, amit már – minden más információval ellen...

Tovább olvasom »

Lépcsődekoráció

Készítette: Dancs Gábor Az átlagos tanár számtalan feladata és elvárt érdeklődési köre, tehetsége közül egyik a lakberendezés és a dekoráció.

Tovább olvasom »