Olyan csodában volt részem, ami azóta is meghatározza az óvodai életünk mindennapjait: Dr Józsa Éva egyetemi docens számomra teljesen új módszertani lehetőséget mutatott be a bölcsődében és óvodában is a meséléshez kiválóan használható mesepárnák formájában.
Mindenképpen ki kellett próbálnom a csoportomban, ahol igencsak dominálnak az otthoni számítógépes mesei és játékélmények. Nehéz a gyermekek érdeklődését népmesei elemekkel felkelteni, fenntartani. Naponta hallanak a gyermekek élőszóból mesét az óvodában, de közben türelmetlenek, többen nem tudják megjeleníteni maguknak a hallottakat.
A meseválasztás igencsak elgondolkodtatott. Melyik mesét válasszam, ami felkelti a túlzottan is nagy mozgásigényű csoportom érdeklődését? Mindenképpen fontosnak tartottam, hogy illeszkedjen a projektmunkánkba, a gyermekek életkorához, érdeklődéséhez. Aztán estére kitaláltam. Egyszínű ülőpárnára elkészítettem a Sün Balázs című mese helyszíneit és szereplőit. Másnap vittem az óvodába. Azonnal észrevették az érdeklődőbb lányok, hogy valami új van a kezemben. Kérdezték is, hogy mi ez. Miután megtudták, hogy mesepárna, kérték, hogy meséljek. És én MESÉLTEM. Letelepedtünk a szőnyegre, egymáshoz közel, hiszen a párna csak így látható jól. Ölbe fogtam és elmondtam a mesét. Közben egyre többen lettünk a szőnyegen. Kérték a gyermekek, hogy meséljem el még egyszer. Miközben másodszor is elmeséltem már az egész csoport ott ült körülöttem. A viharkeltésben segítettek a gyermekek is. Kezükkel csapkodták a parkettát. Először azt gondoltam, hogy ebből jó nagy zűrzavar kerekedik, de ismét megtörtént a mesecsoda, mert a máskor rendbontó kisgyerekek is abbahagyták a viharkeltést, amikor kopogást kellett hallatni a kalyiba ajtaján. Ilyen önfegyelmet akkor láttam először a gyermekek viselkedésében. Egyszerűen nem akarták abbahagyni a mesélést. Hat hét alatt odáig jutottunk, hogy együtt tervezzük a következő mese mesepárnára varrását. Egy idő után a gyerekek azt kérték, hogy ne csak könyvespolcunk legyen, hanem mesepárnás polcunk is. Így aztán lett mesepárnás polcunk, amihez a gyermekek is hozzányúlhatnak. Így a már megismert meséket ők is mondhatják játéktevékenységük során. A szerepjátékok során többször is eszközként használják a mesepárnát.
Pálfi Judit: Mesepárnás mesecsoda
Mi is az a mesepárna? Hogyan használjam a mesélés során? http://neteducatio.hu/uzlet/meseparnas-mesecsoda/