Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Interjú Pálfi Judittal

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. február 18.

Interjúnkban megtudhatják mi a titka a pedagógiai sikerkönyvek szerzőjének. A Mesepárnás Mesecsoda az írótól már megszokott színes, mozgalmas és kreatív világba kalauzolja el az olvasót. A szerzővel készített interjúban beszámol álmairól, elképzeléseiről és a zöldcinegéről…

Mikor és miért döntötte el, hogy óvodapedagógus lesz?

Igazából nem is volt kérdéses. Mindig gyerekekkel szerettem volna foglalkozni. Gyermekkoromban kedvenc játékszerem egy maci volt, amivel babáztam, öltöztettem, sétáltattam, gondoztam. Már akkor mondta anyukám és az apai nagymamám, hogy jó anyuka lesz belőlem. Szerintem akkor eldőlt, hogy kisgyermekekkel foglalkozó pedagógus leszek.

Említsen három olyan dolgot, ami Ön szerint elengedhetetlen részét képezi egy tökéletes ovis napnak?

Egy tökéletes ovis nap három alaprésze átgondolt tervezésből, ölelésből, mesélésből – mozgásból, és ezek komplexitásából áll.
Fontosnak tartom, hogy kolléganőmmel együttműködve előre elkészített terv alapján készüljünk fel a napi tevékenységekre. Természetesen rugalmasan, a gyermekek igényeit, képességeit figyelembe véve, a létrejött improvizatív helyzeteket is kihasználom.
A mindennapi ölelés és szeretet-kör sem maradhat ki a napjainkból, mert szüksége van minden kisgyermeknek meleg, szeretetteljes pillanatokra az óvodai környezetben is. Feszültségoldásnak is kiváló.
Mesélés, mozgás, bábozás nélkül egy napunk sem telik el, kihasználva a drámapedagógia sokszínűségét. Lehetőséget teremtek zenehallgatásra, akár interaktív mesélésre is, amibe a gyermekek is bekapcsolódnak, részesei lehetnek.

Tudjuk, hogy a gyerekszáj mindig őszinte és rátapint a lényegre. Milyen emlékezetes megszólalásokkal találkozott, amit a gyerekek mondtak?

Sok ilyen élményem van, amit a gyermekek mondtak és soha nem felejtem el. A legutolsó épp a minap hangzott el, és az egyik nagy kedvencem lett:
Téli madáretetés volt a témánk vegyes csoportban (3-8 éves gyermekek). Sokat beszélgettünk, meséltünk a madarakról, megfigyeltük az óvodakertben őket. Egyik beszélgetőkörben minden kisgyermeknek másik madár nevét kellett mondani. Ismételni nem lehetett. A kékcinegét már többen is mondták, én mindig másik madár nevét is kértem. Egy három éves kisfiú aztán azt mondta:
– Jutka néni, mit szólnál egy zöldcinegéhez?

Ha lehetőséget kapna álmai óvodájának megvalósítására, milyen lenne?

Álmaim óvodájában a gyerekek, és a kollégáim velem maradnának. Több pénzt adnék magunknak a költségvetésből, így aztán többet kirándulhatnánk, felfedező kirándulásokat tennék a gyerekekkel, mint az Erdei Óvodában tettük is. Az épületben lenne egy mesés, bábos birodalmam puha párnákkal, rengeteg bábbal, kendővel, színes anyagokkal. Több együttműködő, a gyermekük érdekeit figyelembe vevő szülővel dolgozhatnék együtt.

Tartja a kapcsolatot a régi ovisaival? Volt olyan pályaválasztás, ami nem lepte meg?

Régi óvodásaimmal nem találkozom, mivel messzire költöztünk a családommal az első munkahelyemtől, így a mostani ovisaim szüleit korábban nem ismertem.

Mit gondol a délutáni alvásról? Milyen alternatívát ajánl, azoknak a gyerekeknek, akik nem tudnak elaludni?

A délutáni alvást, pihenést fontosnak tartom az óvodáskorú gyermekek számára. Szükség van csendes, nyugodt pihenést biztosító napirendre számukra.
A pihenőidő hosszát azonban a gyermekek igényéhez igazítjuk a kolléganőmmel. A kevesebb alvást, pihenést igénylő gyerekek számára lehetőséget biztosítok csendes tevékenységre. Ilyenkor, míg társaik alszanak, vagy ágyban pihennek, csendesen felkelhetnek, rajzolhatnak, kirakózhatnak, képeskönyvet nézegethetnek. Mivel nem tudjuk biztosítani óvodai szinten, hogy másik teremben lehessenek, így elvárjuk, hogy csendben a pihenő társaikat ne zavarják.
Többször is említettem a kolléganőmmel való jó együttműködést. Véleményem szerint egy csoportban a gyermekek érdekében együtt tevékenykedni, csak egymással együttgondolkodni, együttdolgozni tudó munkatárssal lehet, akivel kölcsönösen kiegészítjük, támogatjuk, erősítjük egymást.

Villámkérdések:

– Egy esős nap: benti foglalkozás vagy a természet felfedezése? (esőkabát, gumicsizma)
– Karácsonyi műsor: kész terve van vagy a gyerekek ötletére épít?
Mindig van elképzelésem, tervem az ünnepi műsorról, de a végső program a gyermekek ötleteit is tartalmazni szokta. (drámapedagógia)
– A csoportszoba rendben tartása: közös felelősség a gyerekekkel vagy a felnőttek feladata?

Pálfi Judit a Neteducationál megjelent könyvei:
• Mesés kalandok szivárványországban, Játékos foglalkozások óvodás gyermekeknek, 2014
Varázskendős utazások – Anyanyelvi fejlesztés az óvodában, 30 db kidolgozott tevékenységtervezet az anyanyelvi nevelés témakörében, 2015
• Bábjátékok kincsestára, Bábjátékok és foglalkozástervek óvodapedagógusok számára, 2015
• Mesepárnás mesecsoda, A mesepárna módszerének alkalmazása óvodában, bölcsődében tevékenységtervek segítségével, 2016

konyv


ikonOlvasószoba

Praktika- avagy a Mesepárna módszere a gyakorlatban

A  Bölcsődék Igazgatósága Dunaújváros  vásárolt intézményünknek egy új kiadványt: Pálfi Judit: Mesepárnás mesecsoda, a mesepárna módszereinek alkalmazása. Amikor a kiadvány  a kezembe került, megér...

Tovább olvasom »

Első találkozás a Mesepárnával

Olyan csodában volt részem, ami azóta is meghatározza az óvodai életünk mindennapjait: Dr Józsa Éva egyetemi docens számomra teljesen új módszertani lehetőséget mutatott be a bölcsődében és óvodába...

Tovább olvasom »

12 lépésben a minősítésig

Lassan közeleg a minősítésre jelentkezés határideje. Gondolja át velünk lépésről lépésre mindazt, hogy milyen utak vezetik a sikeres szerepléshez!

Tovább olvasom »