Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A kérdés, amit minden tanár szívesen hallana

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. január 10.

„Ugye ilyet még fogunk csinálni?” – Ez a mondat az egyik legjobb visszajelzés arról, hogy egy tanóra valóban jó élmény volt a gyerekeknek. És ha már sikerült élményeket átadnom, akkor nagy valószínűséggel tudást is sikerült. ( Ezt támasztják alá a pedagógiai szakirodalmak is.)

Szeretném egy ilyen jellegű sikeremet megosztani tanár kollégáimmal:

  1. osztályban a reformkor összegző számonkérésének napján a következő mondattal indítottam az órát: „Játsszuk azt, hogy egy reformkori folyóirat szerkesztőségének munkatársai vagytok.”

Már az első szó megalapozta a gyerekek jókedvét, eltüntetett minden olyan feszültséget, ami a számonkérések során szinte tapintható a tanteremben.

4 fős csoport alkotott egy szerkesztőséget. A gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy a reformkor, forradalom és szabadságharc kapcsán gyűjtsenek össze olyan személyeket, eseményeket amikről érdemes lehet írni egy folyóiratban, és ami számukra a legérdekesebb volt a tanultakból. Mikor a témák megvoltak, a gyerekeknek a sajtóműfajok között kellett válogatniuk. Az „újságírók” maguk dönthették el, hogy milyen műfajban szeretnék elkészíteni írásukat/írásaikat. Születtek tudósítások a harctérről, a pesti forradalomról; készült interjú Széchenyi Istvánnal, Kossuth Lajossal és Petőfi Sándorral is; de jelent meg riport a reformok és reformországgyűlések kérdéseiről, a korabeli divatról; valamint egy vers is készült, mely „a forradalom napjaiban íródott”. Örömmel végezték a munka minden fázisát, osztályfőnökük tájékoztatott, hogy az osztály viber csoportjában is téma volt az újság készítése, a munkálatok szervezése.

A szerkesztőség tagjai korabeli hirdetéseket is gyűjtöttek az internetről, melyekhez saját készítésű reklámrajzokat készítettek – hisz ezek nélkül életképtelen egy folyóirat. Végül kitalálták folyóiratuk címét és összeállították a kész kiadványt.

A szerkesztőségi mini projektet két tanóra alatt tudták megvalósítani a gyerekek, de ehhez az is hozzátartozott, hogy otthon is sokat dolgoztak a feladaton. A kész munkák bemutatására és értékelésére még egy tanórát rászántunk, így mindenkinek volt lehetősége saját cikke ismertetésére az osztályban.

Eredmény: A diákok szeretik és várják a közös tanulást, én pedig hihetetlenül motivált vagyok, hogy ezt az állapotot fenntartsam és ennek megfelelő órákat tervezzek. És nem mellesleg az osztály  tartalmas, átfogó képet kapott a magyar történelem egy kiemelkedő korszakáról.

Szemfüles történelemtanár kollégáim felfigyelhettek arra, hogy azt írtam 7. osztály és reformkor. Igen, ez bizony lemaradást jelen a tantervi előírásokhoz képest. Ezt a „bűnömet” azonban minden további nélkül vállalom. Vállalom, hiszen a diákjaim által is élvezetesnek és a tudásukat figyelve hasznosnak is mondható módszerek alkalmazása bizony sokkal több időt igényel. Van, hogy egy teljes tanóra csak a feladat végrehajtásának szervezésével, előkészítésével telik el. Emiatt az anyagban bizony előfordul nagyobb lemaradás is. De biztosra veszem, hogy hosszútávon a kevesebb, de azt élvezetesen és mélyrehatóan elve meg fogja hozni gyümölcsét.

Bálint Katalin


ikonOlvasószoba

Új őrület az Olümposzon

Kedves Olvasó! Nemrég elmeséltem Önnek, hogyan lettem játékvezető, nem titok tehát, hogy játékosított rendszerben tartom az óráim. Ennek megfelelően igyekszem minél több olyan jellegű feladatot adn...

Tovább olvasom »

SMS-ezz verset! Remek lesz!

Nincs új a Nap alatt. Egy olyan ötletről írok, amelyről talán hallott már, de most megpróbálom rábeszélni, hogy ki is próbálja. Ha rászánja magát, garantáltan remek mókának fogja találni. Vigyázat,...

Tovább olvasom »

A mobilok Obi-Wanja

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy történelemtanárnő, aki rendkívül szomorú és tanácstalan volt, mert diákjai folyton a telefonjaikat nyomogatták az órákon. Ez a tanárnő egyik reggel gondolt ...

Tovább olvasom »