Cikkünkben a szorzótábla tanulás játékosítására, élményszerűvé tételére adunk néhány ötletet. Biztosan vagyunk benne, hogy Önnek is van néhány a repertoárjában, de bízunk benne, hogy cikkünkben további ötleteket is talál!
Második osztályban az egyik legnagyobb matematikai mérföldkő a szorzótábla elsajátítása, vagyis a szorzás műveletének megértése. Erre több módszer létezik, azonban a gyermeki sajátosságokat figyelembe véve a „szokásos” auditív és vizuális tanulás mellett legkönnyebben cselekedtető, játékos tevékenységeken keresztül tanulják meg a szorzás és bennfoglalás törvényszerűségeit.
A szorzás tanulásakor az alábbi képességterületekre van szükség, illetve ezek a képességterületek fejlődnek: rendszerezés, kombinativitás, induktív és deduktív gondolkodás, számlálás, számolási képesség, mennyiségi következtetés, műveletvégzési sebesség. A legfontosabb azonban az, hogy motiváltak maradjanak a matematika tanulását illetően.
Nézzünk néhány példát az érdeklődés felkeltésére, a bevezetőre, motivációra:
Építőkockák: A lego remek motivációs eszköz, szinte minden családnak van otthon, de karácsonyi ajándékként is beszerezhetünk egy készletet az osztály részére. A térbeliség, a számosság érzékeltetésére a képen látható módon építhetik egymásra a legokat a gyerekek. Csoportbontásban, vagy egyéni feladatként is kiadható az ilyen tornyok építése
Mit tegyünk, ha nincs elég építőkockánk? Egy hasonló digitális alkalmazás a Buildwith Chrome ahol házakat és egyéb más építményeket lehet építeni virtuálisan, akár 3D-ban. A programot tableten, okostelefonon is futtathatjuk.
Fontos fejleszteni a 2D gondolkodást, felépíteni a sorok és oszlopok rendszerét, ami megkönnyíti a gyerekek tájékozódását a számok világában. Erre sok jó módszert találhatunk. Akár maguk is rajzolhatnak egy táblázatot, ahová beírják a megfelelő számokat, vagy berajzolják a megfelelő számú figurákat, de kifejezetten a szorzás tanulásakor minden gyermek készíthet egy füzetet, amiben a szorzások különböző alakját vázolják fel. Néhány példa a gyakorláshoz:
A szorzótábla automatizálásához rengeteg gyakorlásra, ismétlésre van szükség. Nagyon jó, ha elérjük, hogy egymás között a szünetekben is szorzást gyakorló feladatokat játsszanak, és közben tanuljanak egymástól. A gyakorláshoz is számos eszközt bevethetünk a repetatív feladatok és röpdolgozatok helyett. Gyakorolhatnak dobókockákkal: Mindenki kettő kockával dob, a dobott számokat összeszorozza, de készíthetünk más eszközöket is:
Nagyon élvezik a gyerekek a területfoglaló játékokat. Itt mindkét játékos két dobókockával dob. A kidobott számok jelzik az elkerítendő terület kerületét. Majd a két számot összeszorozzák, és beírják az elfoglalt területre a képen látható módon. A gyerekek nem tudják – bár érdekességként megsúghatjuk nekik -, hogy így a területszámítás alapjait is elsajátították.
Érdekességképpen megmutathatjuk nekik, hogyan tudnak ujjon szorozni. Ez csak a 6-7-8-9-10-es szorzótáblánál lehetséges.
A trükk menete: A képen látható módon „elnevezzük” az ujjainkat, és a kezeinket tenyérrel felfelé fordítjuk. A szorzó tényezőknek megfelelő ujjainkat összeérintjük, a példánkban ez 7×8. Az összeérintett ujjaink, és az alatta lévő ujjaink jelentik a tizes helyiértéket, ezeket összeadjuk. Az összeérintett ujjaink fölött lévő ujjaink jelentik az egyes helyiértéket, ezeket pedig összeszorozzuk. A kapott számokat összeadjuk 50+6=56.
Polyecskó Dóra