Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Hogyan tegyük izgalmassá az iskolai megemlékezéseket? Alkotó Pedagógus 3. cikk

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. október 19.

Nemzeti ünnepeink kitűnő lehetőséget adnak arra, hogy hazánk történelmét diákjaink évről évre, egyre jobban megismerjék. Hogyan hozzuk közelebb nemzeti ünnepeinket a diákokhoz? Cikkünkben erre keressük a választ.

Nemzeti ünnepeinken minden évben tartunk iskolai megemlékezéseket. Az osztályok műsorokkal készülnek, verseket mondanak, felidézik a főbb fordulópontokat, legtöbbször kronológiai sorrendben. A gyerekek minden évben végighallgatják a soron következő osztály műsorát, ez azonban ritkán bizonyul hatékony módszernek arra, hogy igazán megértsék a történelmi események jelentőségét.

Miért ne tehetnénk izgalmasabbá ezeket a megemlékezéseket? Hogyan vonhatnánk be minden gyermeket, hogyan érhetnénk el, hogy valóban bővüljön történelmi tudásuk?

Rendezzünk projektnapot! Az ünnepségekre való készülés – főleg a műsort adó osztály számára – többnapos elfoglaltságot jelent, a megemlékezés napja – valljuk be – az ünnepségről szól, ilyenkor ritkán veszünk új anyagot. Minden adott tehát ahhoz, hogy egy osztály, vagy akár az egész iskola megrendezze a megemlékezés – pl.: 1956. október 23. – projektnapját. A projektmódszer lehetővé teszi, hogy a gyerekek kontextusba helyezzék a történelmi eseményt, és élményszerűen tanulják meg a fontos fordulatokat. A továbbiakban ehhez adunk néhány tippet:

  1. Készüljünk érdekes anyagokkal, melyeket a diákok közösen dolgoznak fel. Keressünk videókat, filmeket, képeket, érdekes, korabeli dokumentumokat, levélrészleteket. A forrásokat akár QR-kódokkal is megosztatjuk a gyerekekkel. Az okostelefonjaikat és az internetet használva növelhetjük motivációjukat a téma iránt.
  2. Látogassunk el a Nemzeti Múzeumba, ahol koncentrálva az adott esemény hagyatékaira, tanulmányozzuk végig az adott korszak emlékeit.
  3. Kiscsoportokban, szakértői mozaik módszerrel dolgozzuk fel az eseményeket, majd egymásnak prezentálva építsük fel közösen az adott történelmi esemény idővonalát.
  4. Középiskolában érdekes lehet, ha jelentős történelmi személyiségek különböző nézőpontjaiból dolgozzuk fel a történéseket.
  5. A kiscsoportok (vagy iskolai projekt esetén az osztályok) készítsenek egy-egy plakátot, amit a közös iskolai ünnepségen prezentálhatnak.
  6. Gyűjtsük össze az adott esemény kulcsszavait, személyeit, helyszíneit, és készítsünk belőle szófelhőt. Kitűnő megoldás erre a tagul.com nevű ingyenes webes alkalmazás, ahol a kulcsszavakat különböző alakzatokba rendezhetjük, például ilyen felhőként is ábrázolhatjuk őket:word-cloud-2
  7. Szerkesszünk infografikákat az ease.ly nevű, szintén ingyenes webes alkalmazással. Az infografika lehetőséget ad, hogy szemléletesen jelenítsük meg az érdekes tényeket, eseményeket.

Hogyan szerkesszen QR-kódot? Hogyan működnek a cikkben említett alkalmazások?

A tanulási folyamatot megkönnyítő IKT alkalmazásokat Fegyverneki Gergő könyvében, az IKT-s ötlettárban ismerteti. A könyv hasznos olvasnivaló lehet olyan pedagógusoknak, akik már régóta gyűjtik a bátorságot ahhoz, hogy az IKT eszközöket és internetes alkalmazásokat bevezessék a mindennapokba, és azoknak is, akik már használnak bizonyos alkalmazásokat, de bővítenék repertoárjukat. A kiadvány tartalmáról ezen a linken olvashatnak:

Fegyverneki Gergő: IKT-s ötlettár

Alkotó Pedagógus sorozatunk előző részeit itt olvashatják:

Egy csoport, közös szabályok

Okosabb vagy a telefonodnál?

 

Polyecskó Dóra

A cikk elején megjelenő indexképet köszönjük a Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskolának. Forrás: dehir.hu/debrecen/elokepet-alkottak-1956-tiszteletere-debreceni-gyerekek/2015/10/21/