Kedves Olvasó! Nemrég elmeséltem Önnek, hogyan lettem játékvezető, nem titok tehát, hogy játékosított rendszerben tartom az óráim. Ennek megfelelően igyekszem minél több olyan jellegű feladatot adni, ahol a gyerekeknek lehetőségük van játékos, kreatív oldalukat is megmutatni.
Ezeket a feladatokat fakultatív jelleggel egy zárt Facebook-csoportban teszem közzé, javasolt linkekkel és ötletekkel körítve. Fontos, hogy a feladatokban egyetlen kötelező elem van, az a határidő, ami sokszor igen tág, hiszen a téma végéig elkészíthető egy-egy munka, azonban a határidő túllépésére nincs lehetőség. Minden mással ér és ajánlott garázdálkodni, a saját témába vágó feladat-ötleteket is szívesen fogadom.
Hogy hogyan is néz ki egy ilyen szabadon feldolgozott munka? Megmutatom.
Éppen a görög történelmet dolgozzuk fel, így többek között az alábbi feladatokat tettem közzé a csoportban:
„Készítsétek el a görög istenek arcképcsarnokát! Bármilyen formátumban dolgozhattok (néhány ötlet: óriásplakát, családfa, facebook-profil, prezi, ppt, infografika, de minden kreatív ötletnek örülök)! Készíthetitek kézzel vagy számítógéppel. Dolgozhattok önállóan, párban vagy maximum 3 fős csoportokban. A 10-12 legfontosabb görög istent elegendő bemutatni. Fejenként akár 8 pontot is szerezhettek. A kész munkákat bemutatjuk egymásnak, a prezentációért szintén pont szerezhető.”
Vagy:
„Pontszerzési lehetőség: Zeusz és Mnémoszüné lányai, a Múzsák szépségversenyt tartanak. Készítsd el akár mind a 9 múzsa “profilját”. Egy profil, 1 pont. Dolgozhatsz infografikával, csinálhatsz Facebook vagy LinkedIn profilt, rajzolhatsz/vághatsz/ragaszthatsz, de prezit is készíthetsz róluk. A forma Rád van bízva. Jó munkát!”
Na, de a cikkem nem arról szól, hogy milyen különleges feladatokat tudok kitalálni, hiszen ebben nincs semmi új vagy korszakalkotó. Arról szeretnék beszélni, hogy mit hoz ki ebből egy átlagos diák a gamification keretei között. Azt gondolom, az eredmények magukért beszélnek. Íme, néhány kép a leadott munkákról. (Ha most beillesztenék egy szinte üres, szakadt szélű, négyzetrácsos füzetlapot egy névvel és egy mondattal: „Tanárnő, én hiányoztam az előző órán!”, talán senkinek nem lenne idegen. De nem tudok ilyet iderakni, mert nem ez történt és történik.)
Vajon milyen a közösségi élet az Olümposzon?
(A képekre kattintva megtekintheti őket nagy méretben)
Ó igen, Zeusz örömteli hangulatban van, ahogy én is, mikor egy ilyet meglátok. Igazán családcentrikus alak, ennek ékes bizonyítéka a következő kép is:
Ez a szerelmi évődés nagy divat mostanában a Facebookon:
Persze nem mindig ekkora az idill az Olümposzon:
És mi a helyzet a múzsákkal? Természetesen nyilvános, lájkokért folytatott harcban döntik el, hogy a ki a legnépszerűbb.
A történet folytatásos, 7 darab A2-es méretű plakátra készült, és az információk és a humor mellett tökéletes teremdekorációnak bizonyult.
Természetesen nem ez volt az egyetlen jól sikerült munka, a szépségre törekvők is igen jól dolgoztak, náluk kinőtt a földből a „istenfa”,
majd ki is virágzott:
Tudják, csak annyit szerettem volna mindezzel elmondani, hogy milyen csodás érzés ilyenkor tanárnak lenni. És a játékosítás háza táján ez a fajta lelkesedés olyan gyakori, akár a hetes busz.
Ha érdekli a játékosítás, velünk profi lehet: http://neteducatio.hu/kepzes/jatekkal-jobb-tanitani-a-gamification-elmelete-es-gyakorlata-kezdoknek-15-ora-15-kredit/