Magad uram, ha szolgád nincs. Legújabb írásunknak ez lehetne a mottója, hiszen ahhoz szeretnénk praktikus tippeket adni, hogy mit tudunk kezdeni, ha a digitális generációt valamilyen ötletes interaktív feladattal szeretnénk aktivitásra bírni, viszont technikai akadályokba ütközünk, például nincs a termünkben interaktív tábla vagy internetkapcsolat.
Igazából a keserű valóság szülte ezt a két ötletet, de álljon bizonyítékául annak, hogy ha valamit igazán szeretnénk, akkor nincs lehetetlen.
Néhány éve a főiskola utolsó évében arról terveztem szakdolgozatot írni, hogyan használhatjuk fel az interaktív táblát a magyartanításban. A konzulensem is örömmel rábólintott erre, majd egy vidéki gimnáziumba kerültem, ahol alig vártam, hogy kipróbálhassam az interaktív táblát, a hozzátartozó szavazórendszereket és feladatszerkesztőket. Csakhogy nem volt sem digitális tábla, sem wifi.
Ekkor kezdtem olyan megoldásokon ötletelni, amivel valahogy tudnám helyettesíteni ezeket az eszközöket, hogy minél több gyerek figyelmét megnyerjem kellően kreatív, interaktív és motiváló feladatokkal. Laptop és projektor volt a teremben, így ezekből kellett kihozni valamit, és a Microsoft PowerPoint segítségével sikerült két újdonsággal elvarázsolni a gyerekeket.
Habár a PPT-t leginkább a mondandónk prezentálására használjuk, hogy segítsük a tanulókat a vázlatírásban, ennél jóval több mindenre képes az alkalmazás egy kis időráfordítással.
Interaktív játék házilag
A PowerPointban bármelyik tantárgyhoz készíthetünk interaktív, feleletválasztós játékot. Hogyan?
Először a diakockákra írjunk fel állításokat, majd ezek mellé válaszlehetőségként: igaz vagy hamis. Hogy izgalmassá tegyük a játékot, a jó válasz mögé beszúrhatunk elismerő hangeffektust (taps, fanfár, éljenezés stb.), míg a helytelen válaszéhoz valamilyen egészen más stílusú hangot és szomorú emotikont tegyünk! Ezekre bőven találunk lehetőségeket a szerkesztőben.
A PPT Beszúrás menüjében be tudunk tenni hiperhivatkozással különböző képeket, hangeffektusokat és weboldalakat is. A feladatokat különbözőképpen variálhatjuk: döntsék el a tanulók, hogy az állítás igaz vagy hamis, vagy válasszák ki a helyes alakot. Lényeges, hogy az azonnali visszajelzés előtt ismertessük tanulóinkkal a játékszabályokat, hogyan válaszol a gép. Például jó válasz esetén megtapsol, rossz válasz esetén pedig robbanásszerű hangot ad gép.
Ha nincs szavazórendszer…
A nyomógombos szavazórendszerek vagy ezek hiányában a mobilok egyre népszerűbb kellékei a tanítási folyamatnak, hiszen a neten egyre több szavazórendszerben állíthatunk össze kérdéssort, amivel gyorsan letesztelhetjük egyszerre az egész osztályt, hogy mennyire készültek fel.
Az esetleges eszközhiányt ez esetben is kiküszöbölhetjük a Power Point-tal, egy pár színes papírral.
A diakockán látható kérdéshez írjunk különböző színnel válaszlehetőségeket. A jó választ animáljuk be úgy, hogy kattintásra például megnagyobbodjon vagy előre ugorjon a maga színével.
Ez követően a kérdéssorhoz ugyanilyen színű lapokból készítsünk annyi szavazókártyát, hogy az osztályban minden tanulónak jusson minden színből egy-egy. A tartósság érdekében akár lelaminálhatjuk ezeket.
Ezután nincs más hátra, mint hogy kipróbáljuk a szavazást. Vetítsük ki az adott kérdést a hozzátartozó színes válaszlehetőségekkel. Aztán amilyen gyorsan tudnak a tanulók, emeljék magasba azt a színkártyát, amilyen színű szerintük a jó válasz. Ha mindenki döntött, kattintsunk tovább a jó válasz kivetítéséhez, és beszéljük meg a jó megoldást, amennyiben szükséges.
Nem sok kreativitás szükséges ahhoz, hogy a diakockákat multimediálissá tegyük, az órák azonban nagyon változatossá és jó hangulatúvá varázsolhatóak. A megoldandó feladatok a diákokban pillanatok alatt felidézik az általuk kedvelt számítógépes játékok világát, így nagyobb lelkesedéssel kezdenek neki egy nehezebb akadály átugrásához.
Fegyerneki Gergő
Ha érdekelné, szerzőnk hogyan csinálja, megvásárolhatja kötetét az alábbi linken: http://neteducatio.hu/uzlet/ikt-s-otlettar/