Nem könnyű előítéletekről, hátrányos megkülönböztetésről vagy épp igazságtalan társadalmi folyamatokról beszélgetést kezdeményezni kamaszok körében. Még mi magunk, felnőttek is gyakran húzódozunk az ellen, hogy nyíltan véleményt kelljen formálnunk ezzel kapcsolatban, pedig átitatja a hétköznapjainkat. Az E-STAR elnevezésű ERASMUS+ projekt keretében fejlesztett online játék az első lépést segít megtenni: láthatóvá teszi a problémát anélkül, hogy a játékosok szájába rágná mit gondoljanak.
A Napról napra című játékban Kata és Dávid szerelemmel, konfliktusokkal és kihívásokkal teli története ismerhető meg, a szabadulószobákból ismerős izgalom és az okoseszközök használatából fakadó motiváció kihasználásával. A karakterválasztást követően a játékosok ismerősnek tűnő helyzetek sorozatán haladnak végig. Boltba mennek, barátokkal chatelnek, iskolai órákon vesznek részt, szülőkkel egyeztetnek és koncerten engedik ki a gőzt. Eközben felmerül a kérdés, hogy miként érinti őket, ha előítéletes viselkedést tapasztalnak szemlélőként. Tovább mennek vagy hangot adnak véleményüknek? A Napról napra alkalmat ad arra, hogy felülvizsgáljuk saját élményeinket, viselkedésünket, és nehéz kérdéseket tegyünk fel.
Miért maradunk sokszor passzív szemlélők?
A kezdeti élmények és benyomások feldolgozását követően a beszélgetés fordulhat a szemlélő hatás tudatosításának irányába. Pszichológiai kutatások bizonyítják, hogy segítségnyújtást igénylő helyzetekben hajlamosak vagyunk tétlenek maradni. Miért? Mert annyira hozzászoktunk egy adott helyzethez, hogy nem értékeljük rendkívüliként. Mert számos ember vesz épp minket körbe, és az ő tétlenségük igazolja saját közbe nem lépésünk helyességét. Mert tartunk attól, hogy hátrány ér minket, ha cselekszünk. Mert nem tudjuk, hogy mit kellene tennünk. Mert van épp elég bajunk.
Mondhatunk-e ellent tanárnak, szülőnek, referencia személyeknek?
Mielőtt feltesszük ezt a kérdést egy csoport serdülőnek, érdemes elgondolkodnunk, hogy hogyan fogadjuk, ha nekünk mondanak nemet. A kritikus gondolkodás fejlesztésénél kiemelt szerepet tulajdonítunk annak, hogy a fiatalok merjenek hibázni, és merjék megkérdőjelezni a megszerzett információt. Beszélhetünk velük arról, hogy milyen okai lehetnek annak, ha valaki ragaszkodik az utolsó szó jogához. Hogy miért nehéz megkérdőjelezni hatalmi helyzetben lévő személyeket.
Lehet-e rendszerszinten az előítéletességen változtatni?
Előítéletek voltak, vannak és valószínűleg mindig is lesznek majd. Azonban fontos emlékeztetni magunkat, hogy a saját felelősségünk, hogy mihez kezdünk saját előítéleteinkkel. Ha szemlélőként gyűlöletbeszéddel, diszkriminációval találkozunk tétlenségünk is következményekkel jár. Ha viszont úgy döntünk közbe lepünk, jó tudni milyen cselekvési alternatíváink vannak.
Az Emberség Erejével Alapítvány által fejlesztett eszköz kihasználja a játszásból fakadó motivációt, a fiatalok folyamatos kütyü éhségét. Mindemellett viszont 30-40 percben meg is mutatja, hogy a rasszizmus megfékezése közös ügy és nem csak egy szócikk a könyvekben. Ha te tanárként, iskolai szociálismunkásként megtennéd az első lépést, akkor a játék mellé óratervet is igényelhetsz az alapítvány honlapján.
Siegler Anna
E-STAR projektkoordinátor
Emberség Erejével Alapítvány
siegler.anna@emberseg.hu