A Korongbolt módszert azért találtam ki, mert első osztályban az írástanítás nagyon nehézkesen ment a gyerekeknek. Enyhe értelmi fogyatékos tanulóim nagy többsége gyenge finommotorikával rendelkezett. Ennek köszönhetően nagyon megterhelő feladat volt számukra a betűelemek vázolása.
Szerző: Burján Zsófia
Lassan, nehézkesen ment, sokat kellett javítanunk, újrakezdenünk, gyakorolnunk. Próbátam színesíteni mindenfélével az órákat, de nagyon nehéz volt motiválni őket. Egyik nap az íráslendületet szerettem volna fejleszteni és ezért kupakokat vittem be a terembe, és azt mondtam nekik: „Minden megírt sor után kapnak 1 kupakot! Öt kupakért cserébe adok nekik 1 cukorkát!”. Tudtam, hogy ehhez igyekezni kell nekik, de a leggyengébb tanuló is képes lesz elérni a célt. Innen indult hát el a bolt ötlete. A kupakokat nehéz volt tárolni, ezért váltottunk korongokra, amit gyermekek a saját kis pénztárcájukban tartanak.
A Korongbolt egy jutalmazási rendszer, mely a munka értékén alapul. Tulajdonképpen a korong fizetség a jól végzett munkáért. A tanulók az órákon meghatározott önálló feladatokért korongot kapnak, amit később játékokra, apró jutalmakra, édességre válthatnak.
A képességeikhez mérten differenciálok, mindenki a saját szintjének megfelelő feladatot végzi korongért cserébe. Mindegy, hogy az egyik gyerek szavakat köt össze képekkel, a másik pedig rövid szöveget dolgoz fel, hiszen mindenkinek az a nehéz, amit ő kapott. Úgy gondolom, hogy ezzel arra tanítom a diákjaim, hogy mindenki munkája értéket képvisel. A gyengébb tanulónak is lehet sikerélménye, hiszen ha a jobb képességű tanuló lustálkodik, akkor ő a szorgalmával akár több korongot is gyűjthet. Megtapasztalhatja, hogy a kitartásnak eredménye van.
Motiváló erejű, hiszen a boltban található termékeket úgy válogatjuk össze, hogy minden gyerek számára rejtsen olyat, amiért érdemes neki küzdeni. Az évek során nagyon sokat változott a kínálat, mindig igazítani kell az aktuális kedvencekhez. Például plüssök, kulcstartók, noteszek, stickies, plusz 10 perc a kedvenc játékkal, rágó, cukorka, stb. Ahogy az életben itt is változnak az árak, ha valamire nagy a kereslet, akkor az drágul, ha valami már nem nagyon akar elfogyni, akkor azt „leakciózzuk”. Ezáltal egy kicsit a piac működése is láthatóvá válik, számukra, megtanulják, hogy a „pénz” értéke is változik. Erősíti bennük azt a tudatot, hogy kemény munkával és kitartással több „pénzt” lehet keresni, tehát a munka érték!
A módszer igazítható a tanult számkörhöz a korongok értékét növelve, vagy akár játékpénzre is cserélhetők a magasabb osztályfokon. A termékek értékét pedig ehhez igazíthatjuk. A fizetés során a tanulók számos gyakorlati készsége fejlődik. Gyakorolják a pénzhasználatot, a fejben számolást, a szóbeli szöveges feladatok gyakorlati megoldását, becslést, matematikai műveleteket és a pénz okos beosztását, a takarékoskodást.
A Korongbolt segítségével a mindennapok részeként a gyerekek észrevétlen egyre jártasabbá válnak a pénz kezelésében és motiváltak maradnak az órákon, és belső igényükké válik a jó minőségi és egyre nagyobb mennyiségi munka.