24 éve tanítok, az idén végzek az óvónőképző főiskolán. Azért gondoltam, hogy szükségem van erre a tudásra, mert úgy éreztem tanítóként, hogy minél jobban meg kell ismernem az ismeretelsajátításnak azt az időszakát, amikor megalapozódnak a készségek és képességek.
Szerző: Varga Emília
Különösen szeretem az iskoláskor előtti időszakot; nem titkolt vágyam, hogy az óvoda-iskola átmenet nehézségeit segítsek leküzdeni a gyermekeknek, hogy minél kisebb nehézséggel lépjék át az iskola küszöbét.
Az óvodai gyakorlatom során számos játékot alkottam, amelyek elsősorban a közvetlen tapasztalatszerzést célozták meg. Így készítettem el az itt bemutatott dalos-és mese kötényemet is. Mindkét eszköz mind az óvodában, mind a kisiskoláskorban (különösen első osztályban) jól használható. A kicsi elsősök számára az iskolába lépéskor ének-tánc-mese foglalkozások közelebb hozzák az új környezetet. Segítséget nyújthat az előkészítő időszakban az ún.’átvezetéshez’.
Ne felejtsük el, hogy az első iskolai évek tapasztalatai a tanulási tapasztalatokra óriási hatással vannak, meghatározzák a gyermek iskolai előmenetelét is. A gyermekek eddig kötetlen óvodai élete után, játékos, motiváló eszközökkel segíthetünk elfogadtatni az új tevékenységeket, az új szabályokhoz kötött iskolai életvitelt.
Mindkét eszköz összetett módon alkalmazható a különböző tevékenységekhez: mind az ének-zene, énekes tánc, játék, mind a verselés-meséléshez. Az itt bemutatott motivációs eszközhöz ajánlom a hívóképeket, amelyek egy-egy témakörhöz jól illeszthetők, a motivációs jutalmazó kártyákat is. A hívóképek saját készítésűek, tartalmazzák a dalok kottáit, a Forray-féle kapcsolódó pedig más dalokat a dalfűzéshez, valamint az alap dal játékát és egy-két ajánlott verset vagy mesét, ami szintén a dalhoz kapcsolódik. Jó lehetőség a kisiskolásoknak is az óvodában tanult ismerős dalok, mesék, játékok felelevenítéséhez, a játékosság megvalósításához. A mesekötény is ugyanígy használható, mellette alkalmas a mese eljátszására, bábozására, mesélésre. Az itt bemutatott két kötény, akár egy projekt alatt végig a segítségünkre lehet. A mellékelt tevékenységtervek vázlata is jó kiindulási alapot nyújthat a játékok életre keltéséhez.
- Ezeknek az eszközöknek a két legfőbb tulajdonsága a motiválás és célszerűség.
- Jól motivál, mert színes, egyedi, felkelti a gyermekek kíváncsiságát.
- Praktikus, mert segíti a pedagógust a gyermekek közötti munkájában.
„Mielőtt felveszem, a nagy zsebeibe elrejtem a foglalkozáson használandó hívóképeket, motivációs kártyákat, de jól el tudom benne helyezni a furulyámat, bábjaimat is, cd lemezt, jegyzetet, amelyek a dalokhoz kapcsolódnak. Minden egy helyen van, kéznél, nem kell keresgélnem. Csak a gyermekekre tudok figyelni!”
Nagyon szeretem ezt az eszközt… Amikor előveszem a gyerekek rögtön dúdolásznak, várják a mesét és a dalokat, találgatják most milyen mese és dal fog kezdődni.
Dalos kötényem képekben
Mesekötényem képekben:
1; Ének-zene, énekes játék, tánc: Tavaszi dalfűzés Motiváció: kis madárka fakanál báb, dalos kötény, hívóképek, kártyák Játékba hívogató: furulyán a Süss fel nap című dallal csalogatás 1. Új dal: Én kis kertet kerteltem 2. Énekes játék – Sétálunk, sétálunk 3. Énekes játék- Csipp, csipp csóka 4. Ugrálunk, mint a verebek 5. Zenehallgatás: – Tavaszi szél vizet áraszt 6. Átvezetés: kismadár kép színezés Mese: Az égig érő paszuly |
Tevékenység tervezet vázlatok:
2; Verselés-mesélés: Az égig érő paszuly Motiváció: mese-kötény, bábokkal Mesébe hívogató: Egyszer régen, nagyon régen c. vers 1. Előzmény: bab csíráztatása, tavaszi ág hajtatás 2. Mesélés bábokkal, a kötény segítségével 3. Mondóka közösen: 4. Ének: Én kis kertet kerteltem 5. Zenehallgatás: Gryllus Vilmos: A tavasz 6. Átvezetés: terméskép készítése apró magokból
|