Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Pop up – Betűelemek (fejlesztő kirakó)

Írta: Neteducatio Dátum: 2021. május 17.

Ezt az eszközt valamikor a főiskolás évek után készítettem. Játszhatunk magukkal a betűelemekkel, de az írott kisbetűk is kirakhatók a belőlük. Műszaki rajzlap és kartonpapír a prototípus anyaga, azonban hamarosan fából is elkészít nekem egy fejlesztő kirakókat gyártó műhely egy mintadarabot.

Az eszköz áll 2 alaplapból és írott betűelemekből.

Felhasználási lehetőségek:

Ezek a domborított betűelemek, illetve a kirakott betű formája is végigtapogatható. Egyszerre nézi a betűelemet, betűt és az ujjaikat vezetik a felületen, közben hangosan mondják is hogyan formálódik az adott betűelem, vagy betű (vizualitás+tapintás+verbalitás).

Később aztán különböző játékokat játszhatunk velük.

Válogathatjuk adott tulajdonság alapján ezzel fejlesztve a nagyság és formaállandóságot. pl. Vegyél ki egy kicsit, a legnagyobbat, görbe vonallal határoltat! Válogasd külön az egyutcás, kétutcás, háromutcás elemeket!

Zsákba helyezzük a kivágott betűelemet. A gyermeknek tapintás után kell kitalálnia mi került a kezébe.

A kitalálás után, ebből a betűelemből kell egy betűt kiraknia, ha már iskolás gyermekkel játszunk.

Illeszd a helyére! Formafelismerést fejlesztő játék. Minden betűelem körvonalát megtaláljuk az  alaplapon, ahova be kell illeszteni azt.

A játék által megtanulja a különböző formák különbségeit felfedezni.

Ha már jól ismerik a játékot, a fából készült alakokat zsákba rejtjük, és a gyerekeknek tapintás alapján kell megtalálniuk az alaplapba illő formákat.

 

Az „egyutcás, kétutcás, háromutcás” méretű betűelemekkel a gyerekek kezdetben sormintákat is készítenek, így könnyebben rögzülhet az írás balról jobbra való iránya. Később az elemeket és majd a betűket is a vonalrendszerben helyezik el, ezzel segítve a vonalrendszerben való tájékozódást.

Az eszköz remekül fejleszti a finommotorikát, szem-kéz koordinációt, téri orientációt,

formafelismerést és formaegyeztető készségüket, analízis-szintézis készségét.

Óvodás korú gyermekeknél elég, ha a betűelemekkel, illetve a formaillesztő játékkal rakosgat.

Iskolás gyermek a megnevezett betűt is kirakhatja másolással, vagy éppen emlékezetből, diktálás után. A tollbamondás nagy jelentőségű az írástanítás folyamatában. Már a betűk tanulásánál párhuzamosan és rendszeresen kell alkalmazni.

Óvódás korban tehát egy sokoldalú fejlesztőjáték.

A tanulás kezdetén pedig, bár játékos formában, de fontos segédeszköz lehet a betűk megtanulásában, segíti azok biztos felismerését. Fejleszti a beszédet, megfigyelést, memóriát, olvasást és a gondolkodást egyaránt.

A cselekvésnek fontos szerepe van az ismeretek kialakításában, rögzítésében. Arányok, irányok helyes beidegződése, betűírás és kapcsolás tanításához jól használható manipulációs eszköz. Fejleszti az íráshoz szükséges tájékozódó képességet, segíti az írott betűk vonalelemeinek megtanítását, használható a betűírás tanításakor, a betűk vonalra helyezésekor, betűkapcsolás tanításához. Segíti a betűalak optikai rögzítését.

Kolonics Zsuzsanna

gyógypedagógus

 

A fotók saját készítésű fotók az általam készített eszközről.


ikonOlvasószoba

Pop up – Korongbolt -Motivációs eszköz, fejlesztés és pénzügyi tudatosság egyben

A Korongbolt módszert azért találtam ki, mert első osztályban az írástanítás nagyon nehézkesen ment a gyerekeknek. Enyhe értelmi fogyatékos tanulóim nagy többsége gyenge finommotorikával rendelkeze...

Tovább olvasom »

Pop up – Tedd láthatóvá – online játékkal a láthatatlan rasszizmus ellen

Nem könnyű előítéletekről, hátrányos megkülönböztetésről vagy épp igazságtalan társadalmi folyamatokról beszélgetést kezdeményezni kamaszok körében. Még mi magunk, felnőttek is gyakran húzódozunk a...

Tovább olvasom »

Pop up – Daloskötény- Egy eszköz, hogy könnyebben induljon az iskola

24 éve tanítok, az idén végzek az óvónőképző főiskolán. Azért gondoltam, hogy szükségem van erre a tudásra, mert úgy éreztem tanítóként, hogy minél jobban meg kell ismernem az ismeretelsajátításnak...

Tovább olvasom »