Idén is segítünk Önnek abban, hogy a 8 kompetenciának hogyan kell megjelennie a portfólió-készítés és a minősítővizsga során.
Március 31-ig jelentkezhet a minősítésre, amit a jelentkezési lap kitöltésével és leadásával tud megtenni, majd intézményvezetője jelentkezését rögzíti az informatikai támogató rendszerben (április 15-ig).
Miután megtörtént a jelentkezése, bőven van ideje november 25-ig, hogy feltöltse a végleges portfólióját az OH által működtetett informatikai rendszerbe. Ahhoz, hogy portfóliója teljes legyen, és egységes egészet alkosson, érdemes átgondolnia néhány dolgot, mielőtt belekezd annak elkészítésébe.
A portfólióírást megkönnyíti, ha már az írás előtt tisztázza azt, hogy mi az a 8 kompetencia, aminek meg kell felelnie, és hogy az Önre miként, hogyan vonatkozik.
Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
- Képes a tantárgyak közötti kapcsolatok felismerésére és kihasználására.
- Aktívan részt vesz az intézmény és a szaktárgyi munkaközössége munkájában.
- A gyakorlati használhatóságot helyezi előtérbe.
Összekapcsolja a formális, informális és nem formális úton szerzett tudást Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
- A tervezés során együttműködik a tanulókkal és a kollégáival.
- Kreatívan alkalmazkodik a felmerülő helyzetekhez.
- Reflektív módon elemzi, értékeli munkáját.
A tanulás támogatása
- Képes a differenciálásra.
- Támogatja a tanulók egyéni tanulási útjait, stratégiáit.
- Képes egyéni tanulásfejlesztési terveket kidolgozni és alkalmazni.
- Beépíti az IKT-eszközöket a tanításba és a saját tudásának a bővítésébe.
- Épít a tanulók tapasztalataira, előzetes tudására.
A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
- Komplex nevelési helyzeteket teremt, amelyben egyszerre fejlődik a tanulók képességbeli, attitűdbeli és ismeretbeli tudása.
- Hosszú távú fejlesztési célokat és terveket fogalmaz meg.
A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
- Elősegíti a tanulók szűkebb és tágabb környezete felé való elköteleződését, ehhez felhasználja pedagógiai, pszichológiai és szociológiai tudását.
- Nyitott mások véleményére, tiszteletben tartja mások véleményét.
Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
- Tudatosan alkalmazza az értékelés különböző funkcióit.
- Pedagógiai céljainak megfelelő értékelést választ.
Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
- Közreműködik a pedagógiai szervezetek tevékenységében.
- Munkájában figyelembe veszi a helyi innovációkat.
- Tudományos adatokon és tapasztalati tényeken alapuló döntéshozatal jellemzi.
- Kezdeményező szerepet vállal a szervezeten belül.
Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
- Szakmai párbeszédet kezdeményez a pedagógusszerep, -munka és feladatok témájában.
- Iskolai nevelési-oktatási kérdésekben állást foglal.
- Pedagógiai problémáihoz képes adekvát szakirodalmat, segítséget keresni.
- Él a kiégést megelőző technikákkal.
Mielőtt tehát elkezdené a portfólióját készíteni, vagy a minősítésre készülni, érdemes ezen pontok mentén végiggondolni azt, hogy miként tudja ezt bemutatni.
A Neteducatio ebben is segítségére van: felkészítő anyagunkkal lépésről lépésre segítjük a portfólióhoz szükséges elemek megírásában, szem előtt tartva, hogy melyik kompetenciát hogyan, miként tudja legsikeresebben bemutatni az adott egységben. Anyagainkat itt érheti el: https://neteducatio.hu/pedagogus-portfolio-2018/
Jó munkát kívánunk!