Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Kisgyermeknevelők ötlettára: A víz és az eső

Írta: Neteducatio Dátum: 2019. november 07.

„Egyszer locsog, máskor csobog…”

„Csepp, csepp, esőcsepp,

Szomjas a föld, itasd meg!”

Készítette: Csóka Éva

Beköszöntött a november, és vele együtt az esős időjárás. A talajnak nagy szüksége van a csapadékra, hisz az elmúlt hetekben nem esett eső. Víz nélkül pedig nincs élet, a Föld bolygó minden lakójának szüksége van rá.

A gyerekeket és az örök gyerekeket, nem ijesztheti el egy kis eső a szabad levegőn töltött időtől, hisz a mondás is úgy tartja „Rossz idő nincs, csak rosszul öltözött emberek.” Ilyenkor előkerülnek az esőkabátok, gumicsizmák, esernyők és ezen kellékekkel már fel sem tűnik, hogy szemerkél, szitál, zuhog vagy „dézsából öntik” odaföntről fejünkre a vizet. Miközben a gyerekekkel elsétálunk a közeli tóhoz, folyóhoz, nem maradhat ki a pocsolyákon történő átgázolás és beleugrás.

tócsa

Motoros pocsolyapróba (saját kép Bodnár Leáról)

 

A környezeti neveléshez kapcsolódóan megfigyelhetjük, megbeszélhetjük az öltözékünket és ezek tulajdonságait. Milyen idő van most? Mi is az eső valójában? Segítségül hívhatjuk az időjárástáblánkat, amin a gyerekek kikereshetik az aktuálisat.

tábla

Időjárástábla (saját kép)

Mit viselünk, ha esik az eső? Milyen a tapintása ezeknek a ruhadarabjainknak? Mi történik az esőcseppel, ha az esőkabátunkra, esernyőnkre esett? Szippantsunk jó nagyokat a szabad levegőn, amikor esik az eső. Mit érzünk az orrunkkal?

esernyő

Kedvenc esernyővel (saját kép Bodnár Leáról)

Az eső lehullásának fokozataival is ismerkedhetünk, illetve az esőcsináló eszközzel.

 

„Béka, béka brekeke

Kerek tóba ugorj be

Ússzál, fürödjél

Arany halat kergessél!”

 

Képek, játékok (állatok, babák, plüssök), babakonyha segítségével, megbeszélhetjük, hogy mihez nélkülözhetetlen a víz.

 

 

„Ess, eső, ess,

Bugyborékot vess,

Az én báránykámnak

Jó legelőt vess!”

 

Több növényt vetnek, vagy ültetnek ősszel. Ezek közül a tritikálét választottam. A gyereknek megmutatjuk a magokat, majd műanyag pohárba termőföldet teszünk és elvetjük a szemeket. Ezután pedig megfelelően gondoskodunk róla.

mag

Tritikálé szemek (Kokas Dominika képe)

pohár

Elvetett magocska (saját kép)

 

Készíthetünk a mag növénnyé fejlődéséről folyamatábrát, amely szemlélteti, hogyan is fejlődik féltve őrzött „kincsünk”.

ábra

Növény fejlődésének szakaszai (saját kép)

Mi úszik, mi süllyed el a vízen? Ehhez szükségünk van egy babakádra, egy műanyag tálra vagy egy műanyag lavórra. Megtöltjük félig vízzel. Majd megkérjük a gyerekeket, hogy akinek van kedve hozzon egyet, a csoportban található tárgyak közül. Figyeljük meg elsüllyed vagy fent marad-e a vízen!

próba

Vízpróba (saját kép)

 

„Hol lakik a halacska?

Lakása a tavacska,

tenger, folyó, kék patak

ott lakik a víz alatt.”

Miközben az állatok között keresgélnek a gyerekek, elő is kerülnek a vízben élő állatok. Ennek kapcsán vizuális nevelés tevékenység-kezdeményezésének ötleteként, muffin-papírból készült halacskát hoztam. Azok a gyerekek, akik már jól bánnak az ecsettel, a rajzlapot lefesthetik kék színűre. A többi gyereknek festőhengert adhatunk a kezébe, így könnyebben megy az alkotás. Ha kezünk ügyébe akad egy spriccelő, akkor a víz és a kék festék oldatát is felhasználhatjuk erre a célra. Miután megszáradt a „tengerünk” vagy „akváriumunk”, zöld festékkel, ki ecsettel, ki az ujjával kivitelezheti a vízinövényeket. Miután ez is megvan, jöhet a halacska, vagy halacskák. Félbehajtott muffin-papírt ragaszthat a gyerek, ahová szeretné. A mi dolgunk csak annyi, hogy a halacska szemét felrajzoljuk, vagy felragasszuk, és készen van a „tengerünk” vagy „akváriumunk”.

spricni

Akvárium (saját kép)

 

„Esik eső, csöpörög,

Jancsi bácsi nyöszörög.

Hát az öreg mit csinál?

Hasra fekszik, úgy pipál.”

 

Természetesen korosztálynak, fejlettségi szintnek, érdeklődési körnek megfelelően a tevékenység-kezdeményezések között lehetnek só-liszt gyurmából készített vízben élő állatok, vízcseppek megfestése ujjlenyomat által és sok egyéb más is.

 

Áspis, kerekes,

utifüves, leveles,

bíbola, bíbola,

pacs, pacs, pacs.” (ÉNB 25)

 

Alkotás közben pedig, megjön a kedv az énekléshez. Témához kapcsolódóan az ének-zenei neveléshez hoztam néhány, a víz témához kapcsolódó dalt.

Esik az eső (ÉNB 212)

Esik eső (ÉNB 213)

Ess, eső ess (JKN 18)

Csepp, csepp (ÉNO 223)

Egy, kettő, ha (ÉNB 19)

 

Zenehallgatásra pedig a Széles a Duna című dalt.

 

Az éneklés és zenehallgatás mellett természetesen az anyanyelvi neveléshez kapcsolódóan összegyűjtöttem mondókákat és verseket, amelyek megtalálhatók a cikkben, az öt nevelési terület összekötő elemeként. Mesének Marci hétvégéje (Csóka Éva (2018): Kisgyermeknevelők tevékenységkalendáriuma. Neteducatio Kft. Budapest. 138.o. ) című mesét választottam, amelyet bábok segítségével illusztrálok.

nő

Marci hétvégéje (saját kép)

 

Mozgásra nevelés tevékenység-kezdeményezéséhez, a víz körforgását (gyereknyelven: az „eső útja”) hoztam ötletként. Bevezetőként elolvashatjuk vagy elmondhatjuk Az esőcsepp kalandja (Csóka Éva (2018): Kisgyermeknevelők tevékenységkalendáriuma. Neteducatio Kft. Budapest. 136.o. ) című mesét.

Különböző „helyszínek” testesítik meg az esőcsepp egyes „állomását”, amelyek a következőek:

Első a felhő: matrac.

Ezen kedvükre hengergőzhetnek, ugrálhatnak a gyerekek, vagyis az „esőcseppek”.

Második a felhőből való „esés”, esőcseppként.

Hulla-hopp karikákat teszünk le, amin az „esőcseppek” átugorhatnak, ide-oda vagy átszaladhatnak.

Harmadik a hegy, vagyis a csúszda.

Az „esőcseppek” felmásznak a csúszda tetejére majd (Negyedik) lecsúsznak a csúszdán – ez a folyó egyenesen a tóba ömlik (Ötödik) , ami a csúszda alján elhelyezett matrac.

Végül a tölcsérben hintázhatnak. Lehetőség szerint az „állomásokat” körbe helyezzük el, a víz körforgásának megfelelően.

Természetesen a rákjárás, fókajárás, békaugrás, gólyajárás sem maradhat ki a mozgássorozatunkból.

 

Az udvaron történő mozgást illesszük be az esős napokon is. Játékos formában derítsük fel a pocsolyákat és játsszunk harcsa- hajszát (versenyfutást).

pacs

„Pacs, pacs, pacs” (saját kép Bodnár Leáról)

 

Felhasznált irodalom

Csóka Éva (2018): Kisgyermeknevelők tevékenységkalendáriuma. Neteducatio Kft. Budapest.

Forrai Katalin (2013): Ének az óvodában. Editio Musica Kiadó, Budapest.

Forrai Katalin (2016): Ének a bölcsődében. Móra Könyvkiadó, Budapest.

Gróh Ilona (2018): Jöjj ki napocska! Kolibri Kiadó. Budapest.

Szigligeti Éva (2011): Lepke, szállj a tenyerembe… Kiss János Nyomda. Nyíregyháza-Oros.

 


ikonOlvasószoba

Kisgyermeknevelők ötlettára 5. rész Fény-árnyék és a színek

Készítette: Csóka Éva   „Napsugár, ha süt, esőcsepp pereg, nézz fel a magasba, nyisd ki jól a szemed; csodát látsz, gyönyörűt, hétszín szalagot hétszínű szivárvány tündököl, ragyog.

Tovább olvasom »

Kisgyermeknevelők ötlettára 4. rész Vonatozás

Készítette: Csóka Éva   „Nézd, mama! Megy a zsiki-zsiki-zsiki, Megy a zsuku-zsuku-zsuku, Megy a masina! Én vagyok a masiniszta, Megy a zsiki-zsiki-zsiki, Megy a zsuku-zsuku-zsuku, Megy a masina!”

Tovább olvasom »

Kisgyermeknevelők ötlettára 3. rész TÖKjó

Készítette: Csóka Éva   “Sütőben a tökmag, befűtöttünk tegnap, ripeg-ropog, zeng a nád, szél röpíti víg dalát. Ég öt éjjel, öt nap, odasül a tökmag. ” (népköltés)

Tovább olvasom »