Rengeteg a kérdés a tanév indítása kapcsán, amelyek foglalkoztatnak bennünket a nyár utolsó napjaiban. Bár reméljük, hogy elkerülhető, mégis fel kell készülnünk arra, hogy egy hibrid oktatási helyzet esetén megfelelő módon kísérhessük figyelemmel a tanulási folyamatot.
Készítette: Antaliné Miss Lilla
A digitális tanulási ösvények közül most a teljesség igénye nélkül hármat szeretnék bemutatni. Segítségükkel egy tanulási egység feladatait és segédleteit gyűjthetjük össze, és nyomon követhetjük, hogy tanítványaink hogyan haladnak a különböző, általunk megosztott anyagok nyomán.
Sutori
Ha digitális tanulási ösvény, akkor talán mindenkinek a karanténoktatás alatt népszerűvé vált oldal jut eszébe. Nem véletlenül, hiszen sok lehetőséget kínál, egyszerűen szerkeszthető, és a felső tagozatos diákok is gyorsan megtanulhatják a készítését. Idővonal-szerűen felépíthetjük a tananyagban haladás lehetőségeit, interaktív feladatokat, videókat helyezhetünk el, de tanulói regisztráció után sablonokat is oszthatunk meg a csoportmunkákhoz, és nem utolsó sorban egy rendkívül jó magyar támogató közösség jött létre a Facebookon. Regisztrációt követően 30 napos próbaidőszak áll rendelkezésre, azonban ez eléggé korlátozott lehetőségeket nyújt, mert csak szöveget és képet lehet beszúrni. A Facebook csoport tagjaként kedvezményesen előfizethetünk, ha van rá lehetőségünk.
A tanári felületen a + jelre kattintva új történetet hozhatunk létre. A cím megadása után a középen megjelenő + jelre kattintva adhatunk hozzá szöveget vagy képet, illetve az előfizetéses verzióban ágyazhatunk be további tartalmakat. A kész anyaghoz megosztás után férhetnek hozzá a tanulók.
Symbaloo
A leginkább könyvjelzőgyűjteményként használt oldal tanulási útvonalak létrehozására is alkalmas, ha az itt elérhető felületét használjuk. A megjelenő játéktáblán a tetszőleges mezőkre kattintva adhatjuk hozzá a különböző tartalmakat link formájában. A különböző útvonalak, elágazások segítségével lehetőségünk van könnyebb és nehezebb feladatsorokat kialakítani, és ezáltal megadni a lehetőséget a tanítványainknak, hogy maguk válasszanak tudásuknak és képességeiknek megfelelően.
Sway
Sok iskola kezdte el használni az O365 oktatási csomagját, melynek a Sway is részét képezi. Ez az alapvetően prezentációk és hírlevelek létrehozására született oldal, mely alkalmas az egyidejű megosztott szerkesztésre. Bár kicsit fapadosan, de felhasználható arra is, hogy tanulóinknak szánt feladatainkat megosszuk, és különböző választási lehetőségeket adjunk meg a tanulási szakasz során. Előnye, hogy rendkívül gyorsan és egyszerűen szerkeszthető, linken keresztül bármilyen interaktív feladat elhelyezhető benne, illetve egyre több tartalom be is ágyazható. Interaktívvá űrlap vagy más szerkesztésre megosztott dokumentum hozzáadásával tehető, ahol lehetősége nyílik a tanulóknak akár hosszabb szöveges anyag kapcsolására is.
Hagyományos keretek között is jól használható eszközök ezek, melyeknek ajánlom a kipróbálását. A megszerzett tapasztalatok elindíthatnak bennünket a módszertani megújulás útján, melyek a 21. századi készségek élményszerű fejlesztését szolgálhatják.
A sorozat következő részében olyan lehetőségeket szeretnék megosztani, mellyel motiválóvá tehető a tanulás, és nem feltétlenül kell, hogy a tanteremben legyünk.