A hírek szerint hagyományosan kezdjük a tanévet, és ha a fizikailag létező falakat nem is tudjuk elbontani, vagy legalább kitágítani, az online eszközök használatával megpróbálhatjuk a tanulási teret megadni diákjainknak.
Készítette: Antaliné Miss Lilla
Bár sok helyen márciusban-áprilisban megtörtént a virtuális osztálytermek kialakítása, azonban még több intézmény és kolléga kényszerült üzenetküldésig lemezteleníteni a tanulási folyamatot. Sok helyen a már meglévő, közösségi oldalon létrehozott csoportok kaptak úgy funkciót, és váltak a tananyagmegosztás felületévé. A magán és az iskolai kommunikáció jó, ha nem azonos felületen zajlik, mert bár nagyon kényelmes lehet esetenként, mégsem a legjobb választás a folyamatos zavaró elemek miatt, hiszen 200-300 tanulóval nem lehet hatékonyan kommunikálni.
Tehát szeretném megmutatni, mi mindenre lehet alkalmas egy virtuális osztályterem, amely vírushelyzettől függetlenül is segíthet a mindennapokban kereteket adni a tanítási-tanulási folyamatnak.
Mire van feltétlen szükség egy virtuális osztályteremben?
- jól strukturálható csoportokra
- csoportos és egyéni üzenetküldési funkcióra
- feladatkiosztási lehetőségre
- tananyag megosztásra
- gyors tudásmérésre
- együttműködési felületre
- differenciálható tanulási utakra
- online kapcsolattartási funkcióra
- motiváló visszajelzési lehetőségre
Sok virtuális tanterem érhető el, de két informatikai vállalat hatalmas fejlesztéseket végzett az utóbbi időkben, hogy még többek számára tegye vonzóvá a termékeit. Mivel legtöbben ezekről hallottak már, ha nem is használták még, ezek alapfunkcióit és újdonságait szeretném összefoglalni.
Google Classroom
A pedagógusok egyénileg is regisztrálhatnak a saját e-mailjükkel, azonban ennek korlátait gyorsan felismerhetjük, mivel az egyéni tárhely véges.
Iskolai regisztrációval, amely ugyan jó néhány napos átfutást igényel, sokkal több lehetőség nyílik.
A megosztott dokumentumok közös, egyidejű szerkesztése eddig is lehetőség volt, októbertől viszont a készülő szövegekben a forrás-ellenőrzésre is lehetősége lesz a pedagógusoknak 54 nyelven- remélhetőleg magyarul is hamarosan, illetve az idézetek forrásmegjelölése is gyorsabbá válhat, és forrásjegyzék is generálható.[1]
Az eddig nagyon hiányolt funkciók, az aktuálisan következő feladatok jelzése, a hiányok és az osztályzatok követése a nyári fejlesztéseknek köszönhetően elérhetővé vállnak.
A karanténoktatás első hónapjaiban a leginkább hiányzó funkció, az online konferenciaeszköz volt. Sokan ezért kényszerültek sok-sok biztonsági kockázatot rejtő egyéb felületek használatára. Ezt a Google Meet fejlesztéseivel orvosolták, és szeptembertől 7×7 csempében jeleníthetők meg a résztvevők. Emellett egy szerkeszthető felület is megosztható az együttműködéshez. Az értekezletek moderálására további lehetőségek jelentek meg: letilthatók a csevegések a hívás alatt, illetve a moderátor egy kattintással zárhatja le a hívást, elkerülve, hogy néhányan még a hívásban maradjanak.
Itt is megjelenik októbertől „kamaszszoba-barát funkció”, vagyis a háttér homályosításának lehetősége.
További lehetőség, hogy kisebb csoportokat, ún. Breakout szobákat is létrehozhatunk.
Szinten fájó hiányt orvosoltak az Assigment, vagyis a Feladatok létrehozásával, mely a pedagógusok életét könnyíti meg a feladatok időzíthető és differenciálható kirendelésével, és a gyorsabb visszajelzésekkel.
Főleg a fiatalabb diákokat érintő probléma volt, hogy az előrelátó szülők gyerekfiókot regisztráltak a gyermekeik biztonságát szem előtt tartva, ez azonban bizonyos funkciókat nem támogattak. Ennek kiküszöbölésére iskolai fiókok regisztrációja is lehetővé válik.
Teams
A nagyvállalati kommunikációs igények kiszolgálására tervezett Microsoft Csoportok számos, az iskolai oktatásban nélkülözhetetlen elemet tartalmazott már eddig is, amelyek a konkurens felületen csak most jelentek meg: zárt, ezáltal biztonságosabb iskolai regisztrációval lehet csak belépni a tanulókat. Online hívás kezdeményezhető akár két személy között, vagy csoportosan is. A hívások időzíthetőek, amelyekről jelzést is érkezik. A feladatok kiosztása és beküldése, az értékelések megjelenítése szintén része a rendszernek.
A OneNote munkafüzet használatával a tananyagok megosztása, a tanulói digitális füzetek alkalmazása, és a kollaboratív felület is további jó lehetőségeket biztosít a közös munkára, akár osztálytermi munka során is, ha rendelkezésre állnak eszközök. Érintőképernyős eszközön „kézzel” is írhatunk, és javíthatunk is, illetve hangjegyzettel is elláthatók a feladatok. A Modern olvasó eszköz pedig támogathatja a fejlesztést, és segít akadály mentesíteni a tanulást.
A Google Űrlapokhoz hasonlóan itt is lehetőségünk van kérdőívek illetve tesztek megosztására, annyi különbséggel, hogy a tesztként beállított űrlapon adott pontok azonnal az értékelő táblázatba kerülnek, értékes perceket spórolva.
Számos frissítéssel készültek az új tanévre:
- Itt is 7×7 ablakban jeleníthetők meg a résztvevők, és a prezentációk megosztása mellett egy virtuális tábla is használható a hívás során.
- Kisebb csoportszobák létrehozása is lehetségessé válik, ahonnan könnyen visszahívhatók a tanulók a közös felületre.
- Részletes elemzést kaphatnak a pedagógusok a tanulói tevékenységekről, amelyre eddig csak az adminisztrátoroknak volt lehetőségük.
- A háttér homályosítása mellett egyéni hátterek hozzáadására is van lehetőség, melyet most már rögzíthetünk állandóként is, és nem kell minden híváskor újra beállítani, ha élni kívánunk a lehetőséggel.
- A meetingek alatt a jelentkezés ikonnal egyszerűbbé válik az interakció.
- A Kahoot és a Prezi már elérhető Teams alkalmazásként.
Játszani is engedd…
A tanulás mellett fontosnak érzem, hogy a diákok nem tanuláshoz kötődő kapcsolattartásáról is szót ejtsek. Ahány közösség, szinte annyiféle felületen léteznek virtuális diákközösségek, ahol kisebb-nagyobb csoportban zajlik a diákélet. Pedagógusként és szülőként azonban fontos tisztában lennünk azzal, hogy ezek könnyen válhatnak az online bántalmazás, és a közösségi agresszió melegágyává. Figyelnünk kell a jeleket, és nyitottnak kell lennünk a tanulói jelzésekre, valamint tudatosítanunk kell tanítványainkban, hogy ezeken a csatornákon zajló kiközösítés, bántalmazás, pontosan ugyanannyira elítélendő, mint az agresszió fizikális formája. Ezekről a problémákról mindenképp beszéljünk a tanulóinkkal. Kész foglalkozásokat és beszélgetésindító videókat is találhatunk a témában, amelyeket akár osztályfőnöki órán, vagy projektek során is alkalmazhatunk.
Remélhetőleg távoli kapcsolattartásra a lehető legkevesebbszer kell alkalmaznunk ezeket a felületeket a vírushelyzet miatt, de ha a technikai feltételek adottak lennének az iskolákban, jó szolgálatot tehetnének a mindennapokban, lehetőséget teremtve a korábban bemutatott módszertani szemléletváltásnak. Ha bővebben szeretne megismerkedni a használatukkal, akkor ajánlom figyelmébe a Digitális kultúra tanítása alsó tagozaton képzést, melynek során sok egyéb, jól használható eszközzel ismerkedhet meg, és módszertani ötleteket kaphat ahhoz is, hogy miként tanítható meg ezek használata, azoknak a tanulóknak is, akik alsó tagozaton nem tanultak informatikát.
A következő részben a különböző tanulási ösvényekről olvashatnak, melyek könnyebbé tehetik a differenciálást, és az önálló, de vezetett tanulói munkát.
[1] https://blog.google/outreach-initiatives/education/the-anywhere-school-product-launches/