Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Gyerekjáték?!

Írta: Neteducatio Dátum: 2022. június 25.

Több mint egy évtizede tartok interaktív, digitális médiaműveltség-fejlesztő foglalkozásokat gyerekeknek, fiataloknak és érdeklődő felnőtteknek.

Szerző: Dr. Baracsi Katalin LL. M családjogi szakjogász, LL. M infokommunikációs szakjogász internetjogász, közösségi média tréner

A pandémiát megelőzően elszórtan, az újbóli offline találkozások során azonban kivétel nélkül belefutok abba, hogy a legkisebbek ijesztő, félelemkeltő tartalmakat néznek a YouTube-on, TikTokon, a streamingszolgáltatókon, és ezzel riogatják egymást vagy épp rekesztik ki a közösségükből azt a társukat, aki nem nézi meg ezeket.

Az idei év visszatérő ijesztő szereplői: Bohóc (AZ című film karaktere), Granny, Chucky, Annabelle, Momo, Squid Game maszkos alakjai és a Zöld Lámpás piros-lámpás játék óriásbabája. Gondolhatnánk, hogy ezek a karakterek a 12+ korosztályt találják meg, de ez nincs így. A 6-10 évesek egyedül, családdal, rokonokkal együtt néznek ilyen tartalmakat, anélkül, hogy valaki beszélne nekik a látottak valóságtartalmáról. Ha ez nem hangozna elég ijesztőnek, akkor már az óvodákba is beszivárogtak ezek a karakterek, sőt néhány hónapja Huggy Wuggy néven új szereplő jelent meg a digitális színpadon.

Huggy Wuggy egy 2021-es horrorvideójáték szereplője (medveszerű, kék színű, éles fogú karakter), aki a játék kereteiből kilépve még a YouTube Kids szűrőjét is becsapva mindenhova beszivárog. Az óvodások rajonganak érte, a szülők pedig értetlenül állnak a helyzet előtt. A játék és a videós tartalom mellett pedig már egy dal is kíséri a figurát az alábbi szöveggel:

„Az én nevem Huggy Wuggy

Éles fogaim véresen hagynak

Soha ne hívj csúnyának

Ölelj, amíg meg nem halsz

A sötétben foglak várni

Nem menekülsz előlem

Nem tudod, hogy mögötted vagyok?

Közelebb, mint gondolod.„

Aki eddig eljutott a cikk olvasásában már biztos azon töri a fejét, hogy hogy lehetne ezt az egész internetet kikapcsolni és végleg elzárni a gyerekektől. Én nem hiszek a tiltásban és egyre több olyan jelet is érzékelek, hogyha tudatosan késleltetjük gyermekünk világhálóval ismerkedését, akkor még ezzel is károkat okozhatunk. De akkor mégis mit csináljunk?

Egy gyerek félelemfeldolgozása is más, mint egy felnőtté. Több időre, aktív figyelemre, meghallgatásra és az újbóli biztonság kialakítására van szükség. Lehet, hogy az adott pillanatban nem érez semmit, de akár néhány órával vagy héttel később rettegni, szorongani kezd, rémálmai lesznek. Ezek a hatások akár több hónapon keresztül is tarthatnak.

Beszélgessünk a gyerekkel, arról, hogy nem minden igazi az interneten és nem kell mindent elhinni.

Kérjük meg és bátorítsuk arra, hogy kérdezzen minket. Legyünk képben, hogy a vele hasonló korúak esetében most épp mi a népszerű az interneten. Tudjuk mivel és miért játszik, kik a netes barátai. A kütyü megvételekor közösen fedezzük fel, hogy milyen lehetőségeket kínál az eszköz. A nem a gyerek életkorának megfelelő alkalmazásokat egyszerűen töröljük.

Telepítsünk szűrőszoftvereket, gyerekbarát böngészőket az eszközre, állítsunk be képernyőidőt. Építsük ki és erősítsük a bizalmat gyermekünk felé, hogyha bármi furcsaságot tapasztal mi legyünk az elsők, akikhez segítségül fordul. Éreztessük vele, hogy nekünk bármit elmondhat.

A cikk szerzője: Dr. Baracsi Katalin LL. M családjogi szakjogász, LL. M infokommunikációs szakjogász internetjogász, közösségi média tréner

 


ikonOlvasószoba

A digitális biztonság az óvodában kezdődik

Sokak számára még újdonságként hathat, hogy már az óvodákban is szükségessé vált a biztonságos és felelős internethasználatról beszélni, pedig a családi környezet után ez az első olyan hely, ahol a...

Tovább olvasom »

Felelsz vagy mersz?

A házibulik népszerű játéka, generációktól függetlenül, a „Felelsz vagy mersz”. A digitális világ térhódításával egyre többen „mernek” internetes kihívások (challenge) formájában. Évről évre növeks...

Tovább olvasom »

Osztályfőnöki (akár online) órán játszható csapatépítő játékok

Tanórákon játszható játékok, tekintettel a különböző oktatási formákra Két különleges év áll eddig mögöttünk, mely életünk minden területére hatással van és volt, ez alól pedig az oktatási rendszer...

Tovább olvasom »