Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A Föld napja – Ötletek óvodai feldolgozásra

Írta: Neteducatio Dátum: 2024. április 16.

„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?”

Ez a Föld napja mozgalom egyik jelmondata. Legelőször 1970 március 21-én tartották, de Magyarországon 1990 óta rendezik meg. Az első alkalommal Denis Hayes, egy amerikai egyetemista szólalt fel a Föld védelmének érdekében. Kezdeményezésére 25 millió amerikai állt ki a természet, a levegő és a vizek, a környezetvédelem és az ökológiailag érzékeny életmód mellett. Ez az április 22-i nap történelmi jelentőséggel bírt, melynek hatására komoly változások léptek életbe. Nem csak az Egyesült Államok területén, hanem az egész világon is. Szigorú szabályozások születtek, környezetvédő szervezetek alakultak és több millió ember tért át egy ökológiailag érzékenyebb életvitelre.

Ezen a napon több óvodában a gyerekek valamilyen zöld színű ruhában (póló, ing, nadrág) érkeznek be a csoportszobába. Ezen a napon is (természetesen az előkészületek után) számos tevékenységekben vesznek részt a gyerekek.

A megelőző napokban már beszélgetünk a Földről (bolygó, levegő, fény stb.), Földünk védelméről, beszélgetünk a környezetszennyezésről, és arról is, hogy hogyan óvhatjuk meg bolygónkat. Beszélgetünk a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról, elsétálunk a szelektív hulladékgyűjtő kukáihoz és a megfelelő kukába helyezzük el pl. a műanyag flakonokat.

Különböző technikákkal elkészítjük a bolygónkat (pl. kasírozással, melyre száradás után a gyerekek földrészeket festenek). Előttük természetesen ott van az igazi földgömb is. A fényképen látható, hogyan lehet a kasírozott gömböt legegyszerűbben a gyerekeknek megfesteniük: a megszáradt gömbbe hurkapálcikát helyezünk, így a gyerekek a hurkapálcika részét megfogják, és szépen körbe tudják festeni.

bogyesz1Orbán Ottó: A Föld

A Föld gömbölyű

nagy labda,

a téren egy srác rugdalja.

Fölszáll,

jön a nyár. 

 

Sétálunk az óvoda körül, megnézzük, hogy milyen növények, állatok élnek környezetünkben. Közben kavicsokat gyűjtünk, ami nagy-nagy kincsnek számít. Az otthonról hozott fényképeket, újságból kivágott képeket, könyveket, terméseket, csigaházakat, kőzeteket stb., egy polcra helyezik el a gyerekek.

Virágokat ültetünk az óvoda udvarán, de volt már olyan év is, ahol sikerült több fát is elültetnünk. A virágokat később közösen locsoljuk, gondozzuk, óvjuk a gyerekekkel.

Tapintásos – érzékelős játékunknál a zsákunkba tesszük a gyűjtőmunkánk során szerzett kincseinkből egy-egy darabot, melyet tapintás útján kell felismerniük a gyerekeknek. Nehezített változata, amikor egy gyermek kivesz a zsákból egy tárgyat, megnézi, visszateszi, majd körülírja, hogy mi volt az. A többieknek ki kell találniuk mit láthatott a társuk a zsákban.

Készíthetünk társasjátékot, amelyre egy fát rajzolunk:

jatek2jatek1

 

Mi szükséges hozzá?

Műszaki lap

Színes ceruza

Műanyag kupakok

Dobókocka

 

 

 

A fa lombkoronájába a műanyag kupakokat körberajzoljuk. Ezzel el is készítettük a játékunk alaplapját. Annyi alaplapot készítünk, ahány játékos fog játszani, a végén az lesz a győztes, aki a leghamarabb kirakta a köröket a lombon.

Ezt a játékot is többféleképpen lehet játszani:

A kiscsoportos gyerekek színes dobókockával dobnak, amilyen színt dobtak, olyan színű kupakot választanak, majd azt helyezik rá a fa lombkoronájára. (Nehezítésként a lombkoronában lévő köröket is színezhetjük.) Fontos, hogy nevezzék meg a színeket, ennél a játéknál nincs győztes vagy vesztes, a játékban való részvétel a fontos.

A nagyobb gyerekek színes és pöttyözött dobókockát használnak. Amilyen színű a dobókocka, olyan színű kupakot keresnek, és amennyit dobtak, annyi darabszámot.

Pl. Sárga színű és 3-as, akkor 3 db. sárga színű kupakot helyez el a lombkoronára.

A játék tetszés szerint átalakítható.

A beszélgető körben óhatatlanul is felmerül témaként, hogy más bolygók is léteznek a Földön kívül, ez a téma közkedvelt a gyerekek körében. Ha van időnk, akkor elkészíthetjük megépíteni a Naprendszert és bolygóit is.

Makettet csináltunk a Naprendszerről

Pár évvel ezelőtt a kolléganőmmel egy makettet készítettünk közösen a gyerekekkel. A Nap kasírozással készült, a bolygók különböző méretű hungarocell golyókból. A makettet az ügyes kezű udvaros bácsi állította össze számunkra, különlegessége még, hogy méretarányosan készítette el. A Földnél ott van, alig észrevehetően, a Hold is.


bolygok_makett

Búzadarát is festettünk

Vettünk egy A/3-as méretű fekete kartont, vastag ecset segítségével a folyékony ragasztót jól elkentük a lapon, majd megszórtuk búzadarával. Ezután a gyerekek temperával festették rá a bolygókat.

bolygok_buzadara

Végül alufóliával vontuk be egy nagyméretű kartont

A bolygók pedig többrétegű temperával lettek befestve, majd hurkapálcával, száradás előtt, a gyerekek egy picit megkarcolták a felületét.

 

vilagur

Végül egy Juhász Magda verssel szeretném zárni a cikket:

 

Juhász Magda:
Haldoklik a Föld

Haldoklik már a Föld,
a szíve is beteg,
nagyokat döng a föld alatt,
és néha megreped.
Ha szíve végleg megszakad,
ember mi lesz veled?
Sutba dobhatod álmodat,
és rabolt pénzedet.
Felettünk van az ég,
és alattunk a pokol?
Mi cérnaszálon függünk
a létben valahol.
De a cérna egyszer elszakad,
mert betelik minden pohár,
és szétszóródik az űrben
az ember, az ostoba kufár.

 

Nótinné Csikós Marianna


ikonOlvasószoba

Modern tanító 1. rész: „öröm nélkül nincs igazi tanulás”

Csányi Judit, az I. Modern Pedagógus konferencia előadójának új sorozata. Azt, hogy egy pedagógus hogyan gondolkodik ma az oktatásról nagyban befolyásolja, hogy miket olvasott korábban, mely nagy p...

Tovább olvasom »

A kaméleon-pedagógus így csinálja 9. rész: Hogyan kezdjünk hozzá a projekt alapú tanításhoz?

Ennek meg mi értelme? Miért kell ezt megtanulnunk, ha úgy sem vesszük semmi hasznát az életben? Ilyen kérdéseket bizonyára már minden pedagógusnak feltettek a diákjai egy-egy lecke kapcsán. Ha végi...

Tovább olvasom »

Modern tanító 3. rész: Ki vagyok én?

Az iskolába érkező nagycsoportos óvodások hatalmas motivációval rendelkeznek. Célunk, hogy ezt a motivációt minél tovább fenntartsuk. A sikeres tanuláshoz szükséges: személyes kapcsolat, sokféle ké...

Tovább olvasom »