Képzelje el, hogy az osztályközösség, amiben tanít, egyszer csak felborul. Az egyik gyermek tartósan beteg lesz, kórházi ápolásra szorul. Mit tehet, hogyan segíthet pedagógusként neki? A 21. század pedagógusa sikerkönyvünk szerzője, Prievara Tibor egy fantasztikus ötlettel válaszolt erre.
Mit jelent a tartós betegség?
Az a gyermek, aki hetekig, akár hónapokig nem tud iskolába menni betegsége miatt, esetleg rendszeres kórházi ellátásra szorul, nagyon nehéz helyzetbe kerül. Olyan komoly nehézséggel kell megküzdenie, ami a felnőtt embereket is igazán megviseli, így például a daganatos betegség, cukorbetegség, táplálkozási/emésztési zavarok, mozgásszervi rehabilitáció vagy pszichiátriai kezelés. Ők hosszabb ideig kiesnek a normál iskolai oktatásból, nem tudnak együtt haladni az osztállyal, és – ami még ennél is nagyobb nehézség számukra – elszakadnak a társaiktól.
A kórházi lét
Mindamellett, hogy – sokan el sem tudjuk képzelni mekkora küzdelmeket folytatva – igyekeznek ezek a gyerekek meggyógyulni, vagy legalább egy élhető életet kialakítani orvosaik és szüleik segítségével, még át kell élniük azt a traumát is, hogy el kellett szakadniuk mindentől, ami korábban a biztonságot, a barátságot és a napi rutint jelentette. Bekerülnek egy steril és gyógyszer-szagú közegbe, ahol a régi barátaik helyett idegen és szintén beteg gyerekek veszik körül őket, nem játszhatnak, sportolhatnak azt, amit csak akarnak. Ebben a közegben könnyen magányossá válhatnának, ha nem kapnának segítséget.
Szerencsére vannak páran, akik ezt nem hagyják, hogy megtörténjen. A testvérek és szülők mellett ugyanis ott vannak a gyerekek mellett a kórházpedagógusok is, akik nem csak a tananyagot tanítják meg a betegeknek, hogy ne maradjanak le egészséges társaiktól, sőt! Ők azok, akik nap, mint nap összeköttetésben vannak a gyerekekkel, beszélgetnek velük félelmeikről, vágyaikról, és kihívásokat állítanak eléjük. Ez utóbbi azért nagyon fontos, mert a betegek így elfelejthetik néhány órára a fájdalmukat, dolgozhatnak a kihíváson és sikereket érhetnek el benne, ami megerősíti őket abban, hogy van értelme a küzdelemnek, hiszen származhat belőle siker – ahogyan a tanulás kapcsán, éppen úgy a betegség kapcsán is.
Tanulás a kórházban?
A köznevelés feladata „… a gyermekgyógyüdülőkben, egészségügyi intézményekben rehabilitációs intézményekben tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek tankötelezettségének teljesítéséhez szükséges oktatás”. (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről). Az ország nagyobb egészségügyi intézményiben összesen kb. 50 kórházpedagógus tevékenykedik. Az ő szerepükhöz tartozik (a támogatáson, lelki segítségnyújtáson kívül az is), hogy biztosítsák, hogy a gyerekek az évfolyamukkal együtt haladjanak a tananyagban, minden tantárgyban a kis betegek segítségére vannak.
Az kórházpedagógusok munkáját Ön is nagyban tudja segíteni, mégpedig azzal, hogy rajtuk keresztül folyamatosan kapcsolatban marad az osztály a beteg gyermekkel. A kórházpedagógus meglátogatja a beteg osztályát, beszélget velük társuk állapotáról, ami azért nagyon fontos, hogy ne kerüljön ki a többiek tudatából, és passzív sajnálkozókból aktív segítőket faragjon. Ha lehetőség van erre, akkor Skype-on is kapcsolatba léphetnek társukkal, akár be is kapcsolódhat így az osztályfőnöki órába. Küldhetnek neki videót az óráról, vagy üzenhetnek neki, játszhatnak neki valamit a kamerán keresztül.
Az IKT eszközöknek köszönhetően rendszeres kapcsolatban lehetnek társukkal, és segíthetik a tanulását. Ennek egy jól működő és nagyon ötletes formája a KórházSuli Program. A program alkotóját, Prievara Tibort is hasonló gondolatok mozgathattak, amikor megalkotta ötletét. Eszerint diákok egy csoportja a tanáruk vezetésével összeállítanak egy online tananyagot a beteg társuknak. Az elméleti részek mellett feladatokat, ötletes példákat szőnek bele, és egy applikáción (okostelefonos, tabletes alkalmazás) keresztül juttatják el társuknak. Természetesen mindezek mellett a kórházpedagógus is jelen van, segít használni az alkalmazást, megérteni a homályos részeket.
A módszer mindenkinek az előnyére válik: a beteg diák érzi, hogy fontos a társainak, foglalkoznak vele és szívesebben is fog tanulni, mert tudja, hogy a többiek munkája van benne. Akik a tananyagot készítik, tanítva tanulnak: átgondolják a főbb pontokat, gyakorolják a vázlatírás, kérdésfeltevés technikáját és közben meg is jegyzik az anyagot. A kapcsolat megmarad a két fél között, hiszen rendszeresen váltanak üzeneteket egymással a gyerekek.
A 21. századi pedagógus című sikerkönyv szerzője nem hazudtolja meg önmagát: ötletével igazi 21. századi lehetőséget teremtett arra, hogy a beteg diákok ne csak a tanulásban tudjanak haladni az évfolyamukkal, hanem össze is kötötte őket társaikkal, akik segíthetnek nekik, és ne feledjük: az ilyen fajta odafordulásnak mekkora lelki ereje van, ami segít a gyógyulásban is!
Müller Andrea
A Kórházsuli Programról bővebben: http://korhazsuli.hu/
További forrás: http://www.korhazpedagogusok.hu/korhazpedagogusokchartaja.php