Állandó mozgásban van a világ, miközben újabb és újabb generációk váltják egymást az iskolában. Pedagógusként nem mindig könnyű mindezzel lépést tartani, hiszen gyakran szembesülhetünk új kihívásokkal. A tanulók a világgal kapcsolatos előzetes ismereteikben, tanulási szokásaikban vagy épp viselkedésükben jelentős mértékben eltérhetnek a korábban tapasztaltaktól, ezért a hatékonyság érdekében néha érdemes elgondolkoznunk a szerepváltáson, legyen szó szakmai-emberi hozzáállásról vagy épp módszertani megoldásról.
Ha visszaemlékszünk a korábbi időkre, a pedagógusokat lelkiismeretes kertészhez, alázatos vendéglátóshoz, ügyes mutatványoshoz és utat mutató lámpáshoz hasonlították. Ezek az értékek ma sem veszítettek erejükből, sőt a társadalom és az infokommunkációs technológia változásával újabb szerepek várnak ránk.
A 21. századi pedagógusokat leginkább digitális idegenvezetőként és digitális mágusként lehet elképzelni, akik tanítványaik számára megpróbálnak biztos utat mutatni a világháló információforrásai között, valamint a tanítási-tanulási helyzetekben belső indíttatásból kreatívan felhasználják a különféle IKT-eszközöket, hiszen köztudott, hogy ezekkel könnyebben felkelthetjük a diákok érdeklődését és megnyerhetjük a figyelmüket.
A „digitális átállás” azonban csak egy a sok közül ahhoz, hogy könnyen szót értsünk a mai diákokkal, és örömforrás, flow legyen számukra a tanulás, számunkra pedig a tanítás.
A pedagógiai szakirodalmakban egyre többször hallani, hogy a tanításról a tanulásra helyeződött át a hangsúly. Éppen ezért a jó tanár olyan, mint a cseles kaméleon. Mind személyes hozzáállásban, mind módszertani tudatosságában igyekszik alkalmazkodni a tanulók környezetéhez, hogy aztán megnyerje őket a sikeres együttműködéshez.
Még mielőtt bárki is kényszerként élné meg, hogy ismét itt van egy újabb szerep, aminek már megint meg kell felelni, tisztázzuk, hogy kaméleon-pedagógusnak lenni nem kényszer, csupán egy újabb lehetőség a módszertani megújulásra, amivel motiváljuk a tanulókat, akiknek lelkesedése pozitívan hathat vissza a mi motivációnkra és hatékonyságunkra.
A felkészüléshez szeretnénk megadni minden segítséget a Kollégáknak a Kaméleon-pedagógus így csinálja cikksorozatukban. Ebben az iskola világáról szó lesz: hogyan értsünk a mai diákok nyelvén, mit gondolnak tanulóink a jó tanárról és a jövő iskolájáról, milyen egy iskolai ünnepség, ami még le is köti a diákokat, milyen élménypedagógiai eszközök közül válogathatunk, ha színesíteni szeretnénk a tanórákat, hogyan vonhatjuk be az osztályokat az oktatási folyamat megtervezésébe és kivitelezésébe. Egyszóval, olyan gyakorlatias ötleteket szeretnénk adni, amellyel megnyerhetjük magunknak a tanulókat, és a kollégák is érdeklődve kérdezgetik, mi ezt hogyan csináljuk.
Fegyverneki Gergő
Ha érdekelné, szerzőnk hogyan csinálja, megvásárolhatja kötetét az alábbi linken: http://neteducatio.hu/uzlet/ikt-s-otlettar/