A prezentációk hatékony és eredményes színfoltjai lehetnek a tanóráknak, de vajon mitől lesz igazán jó egy digitális bemutató?
Időről időre érdemes a tanulóinkat megkérni, hogy készítsenek prezentációs kiselőadást. Ennek számtalan előnye van. Aktivitásra, önálló kutakodásra, kreativitásra, IKT-használatra és egész osztály előtti szóbeli megnyilvánulásra ösztönözhetjük bármelyik diákot.
Pedagógusként sokféle bemutatóval találkozhatunk már általános iskolában is, de a mi feladatunk, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, mitől lesz igazán jó egy prezentáció és ennek előadása, hiszen a középiskolában, különféle tanulmányi versenyeken, projektekben, az egyetemen, majd később a munkaerőpiacon vagy konferenciákon bárkivel előfordulhat, hogy ki kell állnia nagy közönség elé.
Érdemes tanév elején vagy a kiselőadások előtti órán rászánni egy kis időt a szempontok megbeszélésére, megnézni egy korrekt diasort és jó előadást. Ezekhez készíthetünk a gyerekeknek ellenőrzőlapot, amelyen kipipálhatják maguknak pontról pontra, hogy megfelelően dolgoztak-e:
- A prezentációból egyértelműen kiderül, hogy tanulmányoztam a témát, ezért válaszolni tudtam a megadott kérdésekre.
- A betűk elég nagyok, és a színeket is jól választottam ki, valószínűleg a hátsó sorban ülők is kényelmesen el tudják majd olvasni.
- Nem animáltam öncélúan, feleslegesen az elemeket.
- Ügyeltem arra, hogy ne kövessek el helyesírási és nyelvhelyességi hibákat.
- Elegendő és informatív képet/ábrát helyeztem el a mondandóm illusztrálásához.
- A képi és szöveges információk forrását mindig szabályosan megjelöltem.
- Feltüntettem a nevem és az előadás dátumát is.
- A prezentációra írtakat nem felolvasom, hanem igyekszem összefüggően, értelmesen beszélni, és érdekességeket mondani.
Ma már szerencsére több prezentációkészítő program ingyen elérhető. Ezekre hívjuk fel a tanulók figyelmét, lehetőség esetén próbáljuk ki akár az informatika szakos kollégákkal összedolgozva!
A PowerPoint nagy előnye, hogy hiperhivatkozások beszúrásával nemcsak különféle weboldalakra ugorhatunk át, hanem a dokumentumon belül is lépkedhetünk. A Sway szintén a Microsoft alkalmazása: egyedi, interaktív bemutatókat hozhatunk vele létre. A PowToon vagy Biteable már arra is lehetőséget ad, hogy a digitális történetmesélés módszerével akár kisfilmszerű bemutatókat hozzunk létre. A Prezi pedig egy merőben új, látványos és innovatív eszköz, amely segítségével megmutatható bármilyen téma rész-egész viszonya, majd az egyes elemeket külön-külön kinagyíthatjuk.
A prezentációnkat látványosabbá és követhetőbbé tehetjük, ha hosszú mondatok helyett az áttekinthető elrendezést választjuk. A téma felvetéséhez vagy az összegzéshez készíthetünk a Tagxedo-val vagy a Tagul-lal színes szófelhőket az előadás kulcsszavaiból. De akár egy gondolattérkép létrehozására is vannak remek oldalak: Coggle, Bubble, MindMeister.
Mindehhez ingyenes és jogtiszta képek Pixabay és a Freepik oldalon találhatóak.
Ha sikerül megértetni, hogy a tartalmi részen túl a prezentáció formai részét, valamint az előadás stílusát is beszámítjuk az értékelésnél, biztos, hogy a tanulók is jobban oda fognak erre figyelni.
Kiselőadáskor ne felejtkezzünk meg a többiekről sem! Kérjük meg előadónkat, hogy készítsen a bemutatójához osztálytársainak néhány kérdésből álló ellenőrző feladatlapokat, amiket majd kioszthat, vagy ha előre megkapjuk az előadás anyagát, akár egy interaktív Kahoot-os szavazással is ellenőrizhetjük, hogy ki mennyire figyelt, de egyébként ügyesebb gyerekek maguktól megoldják ezt is.
Fegyverneki Gergő
Ha érdekelné, szerzőnk hogyan csinálja, megvásárolhatja kötetét az alábbi linken: http://neteducatio.hu/uzlet/ikt-s-otlettar/