Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A geoboard használata alsó tagozaton

Írta: Neteducatio Dátum: 2021. május 03.

Geoboard használata alsó tagozaton

Alsó tagozatos pedagógusként úgy gondolom, nagy a felelősségünk abban, hogy a matematikát megszerettessük a gyerekkel.

Szerző: Csaja Zsuzsa

Talán itt éri a legtöbb kudarc a gyermeket, mert nem érti, nem látja át az összefüggéseket.  A matematika fogalmakat sokkal könnyebben megértik a gyerekek, ha a materiális világhoz közelebb hozzuk azokat.   Mindannyian tudjuk, hogy a gyermek játékos tevékenykedés folyamán tanul a legtöbbet, nem elég tudni, tenni is kell, és ha a teheti, akkor nagy valószínűséggel tudni is fogja.

Van a matematikának egy ága, a geometria. Ennek a világnak a megismerésében segít egy eszköz: a GEOBOARD, vagy GEOTÁBLA,

mely megannyit lehetőség közül néhányat szeretnék bemutatni.   Ez a tábla nagyszerű lehetőség arra, hogy a gyereketek bevezessük a síkgeometria világába, a kerület, területszámításba, de kör formájú geotáblákkal az óra és a szögeket is könnyen szemléltethetjük a gyerekeknek. Nagy előnye a mobilitásában rejlik. Pályám kezdetén készítettem ezeket a táblákat. Ma már ennél sokkal tartósabbat vásárolhatunk a szakboltokban 2000 Ft-t alatt, nemcsak négyzet formájában.

Képezz egyszerű alakzatokat: ezeket az alakzatokat magunk is megrajzolhatjuk kis kártyákra, de az online tér rengeteg lehetőséget ad az ingyenes formakártyák letöltésére is.

A tevékenységalapú tanulásszervezéssel a gyermekek sokkal könnyebben és gyorsabban elsajátítják a tananyagot.

A geotábla használatának lehetőségei:

Hogy ne fulladjon káoszba az eszközzel való ismerkedés, érdemes ezt megelőzni néhány játékkal. Elsőnek nagy ugrálógumikat viszek be a gyerekeknek, és ha lehetőség van rá a folyosón vagy az iskolaudvaron csoportokban játszunk velük. Megtaníthatjuk őket gumizni is (reménykedem, hogy férfi kollégáim is játszották, és tudnak néhány egyszerű trükköt mutatni a gyerekeknek). Állítsuk őket kis létszámú csoportokba és kérjük meg őket, hogy próbáljanak egyszerű alakzatokat létrehozni, támaszkodjunk előzetes ismereteikre. A tanteremben elsőként csak a befőttes gumikat osszuk ki. Majd kérdésekkel irányítsuk őket: Mire használnád? Ez nem egy befőttes gumi, hanem egy…? igen, sokan szeretnek vele gitározni., engedjük a gyerekeket néhány percre kibontakozni.  Ezt követően rajzoljunk fel/vetítsük ki a geotábla pontrácsát. Számoltassuk meg a gyerekekkel a pontok/ szegecsek számát. Adjunk itt is lehetőséget arra, hogy megfogalmazhassák, milyen módszerrel számláltak. Kerüljön szóba a bal, jobb, sor, oszlop fogalma). Második osztályban már szorzás műveletet is leolvastathatunk a gyerekekkel, sőt az a jó, ha erre maguktól jönnek rá. 

A következő lépés az, hogy egy egyszerű alakzatot formálok a befőttes gumiból és ezt az alakzatot megjelenítem, kivetítem a geotáblán is. Megkérdezzük az alakzat nevét pl: szív. Ezt követően osszuk ki a geotáblákat, és kezdődhet az élmény matematika. Kérjük meg a gyerekeket arra, hogy hozzanak létre szabadon alakzatokat, esetleg „képeket”. Miután lehetőségük volt szabadon alkotni, egymás munkáit megfigyelni, kitalálni, ki- mit ábrázolt, kezükbe adjuk a feladatkártyákat, hogy mintát követve alkossanak. Nehezíthetjük, hogy csak olyan színű gumit használhatnak, amit a képen is látnak. Majd arra kérjük a gyerekeket, hogy hozzanak létre olyan alakzatot, amelyik 3, 4, 5…8 szögecskére feszül. Itt lehet nehezíteni a feladatot, ha csak adott számú befőttesgumit használhatnak fel, vagy a leghosszabb oldala legyen x színű.  Kérjük a tanulóktól olyat, hogy csak négy szögre feszülhet föl ismét az alakzat, de próbáljanak meg minél többféle formát létrehozni.  Amikor sokat gyakoroltattuk a gyerekeket, és a tevékenykedések közben megtanulták az adott alakzatok nevét, már név szerint is kérhetünk tőlük. A játékos órákat követően előkerülhetnek a papír alapú geotáblák. Ügyeljünk ara, hogy a kisebbeknek nagyobb méretűben nyomtassuk ki, rajzoltassunk alakzatokat a gyerekekkel, támogassuk őket vizuális segítséggel, ha szükséges.  

Második osztályban a tengelyes szimmetria témakörnél ismét előkerülhet az eszköz.

Előrébb haladva az évfolyamokon, a geotábla segítségével a gyerekek könnyebben megérthetik a terület és a kerületszámítást is.

 

 

Ajánlásaim:

Online geotábla:  https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/.

Geoboard témakör: https://nrich.maths.org/10674

A Cambridge-i Egyetem Matematikai és Neveléstudományi Karai közötti együttműködésnek köszönhetően létrejött a matematika tantárgyat oktató pedagógusok számára egy oldal nrich.math.org , ahol több ezer ingyenes online tananyagsegítő alkalmazást, videókat, cikkeket találhattok (5-18éves korosztályig)…egyszóval olyan ez az oldal, nekünk pedagógusoknak, mint a gyerekeknek Legoland Vigyázat, én előre szóltam!


ikonOlvasószoba

Pop Up School- Vigyél egy ötletet magaddal! 1. Kalandra fel!

Kincskeresés történelem órákon, QR-kódok segítségével Kalandra fel, szoktam mondani tanulóimnak, mikor történelemóra elején kincskeresésre szólítom fel őket. Szerző: Krizsán Pál

Tovább olvasom »

Óvoda korona idején (és azon túl is) Kés, villa, olló, tablet?

Digitális eszközök a családok életében, a szülők új szerepköre  Az elmúlt egy évben felerősödött digitális lét kétségkívül megváltoztatta a családok életét a szülők szerepkörének átalakulásával egy...

Tovább olvasom »

Mentális mentőcsomag pedagógusoknak- „Kiégni csak az tud, akiben ott a tűz.”  

Mentális mentőcsomag „Kiégni csak az tud, akiben ott a tűz.”   Mindannyian érezzük, hogy a jelenlegi helyzet leterhel bennünket, nem csak fizikailag, hanem mentálisan is. Több mint egy éve életünk ...

Tovább olvasom »