A tanfelügyelet minden évben központi kérdés az iskolák és óvodák életében. Idén majdnem 2000 intézmény, és közel 2500 intézményvezető várja az ellenőrzést. Ebben a cikkünkben a tanfelügyeletről, és a 2017. évi ellenőrzésekről olvashat.
„Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés célja a pedagógusok munkájának külső, egységes kritériumok szerinti ellenőrzése és értékelése a minőség javítása érdekében.” /Nkt. 87.§ (3)/
A tanfelügyelet célja
Az tanfelügyelet pedagógusok, intézményvezetők, és intézmények pedagógiai-szakmai ellenőrzését foglalja magába. Az ellenőrzések célja a köznevelés minőségének javítása, megerősítés és fejlesztés.
Kik számíthatnak idén tanfelügyeleti ellenőrzésre?
Az Oktatási Hivatal az ellenőrzést megelőző év július 20-ig készíti el a következő év pedagógiai-szakmai ellenőrzési tervét, majd július 31-ig értesíti a kiválasztott intézményeket, intézményvezetőket, pedagógusokat.
2017-ben tehát az intézményvezetők, tagintézmény-vezetők, intézményegység-vezetők (2438 vezető) és intézmények (1950 int.) szerepelnek az pedagógiai-szakmai ellenőrzési tervben, akik 2016. november 30-ig már feltöltötték az ellenőrzés dokumentumait (elvárásrendszer, pedagógiai program, előző két év munkaterve és az éves beszámolók, tanmenet, és az éves tervezés egyé dokumentumai, szmsz, vezetői pályázat/program, intézményi eredmények, továbbképzési program/beiskolázási terv).
Kik azok, akik nem számíthatnak tanfelügyeleti ellenőrzésre 2017-ben?
„A minősítésen részt vett pedagógusok számara legkorábban a minősítés évét követő negyedik évben szervezhető pedagógus tanfelügyeleti látogatás. Mivel az elmúlt, és az elkövetkezendő években valamennyi pedagógus első minősítésére sor került/sor fog kerülni, ezért 2017-re nem terveztünk pedagógus tanfelügyeleti ellenőrzést.” (Kézikönyv, negyedik, javított kiadás) A pedagógusok ellenőrzése az életpályamodellhez kapcsolódó minősítési terv alapján fog megvalósulni, a pedagógusok külön tanfelügyeleti ellenőrzésre 2017-ben nem kerül sor.
Hogyan módosult a tanfelügyeleti kézikönyv?
- Tanfelügyeleti standardok átalakítása: az egységes önértékelési standardokkal és a pedagógusok előmeneteli rendszerének részét képező minősítési rendszerrel összehangolt standardok.
- Mind a tanfelügyelet, mind az önértékelés esetében csökkent az értékeléskor használt elvárások száma.
- Az önértékelést támogató informatikai rendszer lehetővé teszi, hogy az intézmény a sajátosságait figyelembe véve módosítsa, intézményére szabja a kézikönyvekben található egységes elvárásrendszert, és az így kialakított, intézményi elvárásrendszer alapján végezhesse el az intézményi önértékeléseket.
Hol tudok bővebben tájékozódni?
A tanfelügyelet rendszerének működtetését az NKT 78.§ (1/f) bekezdése írja elő, kereteit az Nkt. 86-87.§ illetve a 20/2011. (VIII.31) EMMI rendelet rögzíti. Az érvényes jogszabályokhoz igazított, 2017. január 1-től hatályos kézikönyvek ezen a linken érhetőek el.
Polyecskó Dóra