Hétfőn egy Somogy megyei gimnáziumban járt a Neteducatio. Könyveket vittünk magunkkal, melyek megkönnyíthetik egy pedagógus munkáját, hétköznapjait. A bemutatott kiadványok között szerepelt legújabb büszkeségünk, A Modern Pedagógus Sorozat ropogós darabja: Fegyverneki Gergő IKT-s ötlettár című munkája.
De vajon valóban használható-e ez a könyv a gyakorlatban, nem ijeszti-e el a hétköznapi tanárembert az IKT tanórai használatától? Sokat gondolkodtunk azon, hogy hogyan lehetne érdekessé tenni egy papíralapú kiadványt, mely digitális felületekről szól, úgy, hogy mindenki számára egy hiteles és használható könyv benyomását keltse.
Úgy döntöttünk, kipróbáljuk a kötet gyakorlati alkalmazhatóságát, és örömünkre az IKT-eszközök használatában magukat kezdőknek valló pedagógusok is érdeklődéssel és lelkesedéssel fordultak a bemutatott témák felé. Hogy honnan tudjuk ezt egyetlen bemutató után? Egyszerűen élesben teszteltük a felületeket. Nem így terveztük, de a sok módszertani kérdésre, mely a bemutatott könyvek kapcsán felmerült, a legegyszerűbben a „Ne magyarázd, mutasd meg!” elvet alkalmazva tudtunk válaszolni. Másfél óra elteltével azon kaptuk magunkat, hogy jónéhány résztvevőnk – akiket csoportokba sorsoltunk egy, az Öltettárban is szereplő felület segítségével – másolja az alkalmazott webcímeket és serényen lapozgatja a mintapéldányokat.
Nos, a puding próbája az evés, és örömmel jelenthetjük, hogy Gergő könyve kiállta az első próbát. Növelte a belső motivációt, korszerű volt, interaktívvá tette a bemutatót és bizonyítékokat szolgáltatott arról, hogy az IKT hogyan könnyítheti meg egy pedagógus életét. És garantáltan fejlesztette az IKT-kompetenciát.
Persze kételkedni, félni az új dolgoktól, vagy az újítással járó, átmenetileg több ránk nehezedő munkától, teljesen normális érzés. Mi mégis úgy távoztunk az iskolából, hogy azt érezhettük, velünk együtt sokan hiszik, hogy ennek a kiadványnak helye van minden fejlődni akaró, 21. századi tanár könyvespolcán