Az Új Köznevelésben, Annuska Zsuzsanna és Ténai Nóra, a kisvárdai Vári Emil Általános Iskola magyartanárai írnak a szövegértés fejlesztésének szükségességéről. Tanulmányukat rögtön azzal a felütéssel kezdik, hogy napjaink tanulási zavarral küzdő gyermekeinek száma sajnos nő. Szerintük a szilárd olvasástechnika az alapja mindennek, hiszen, ha a gyermek még a betűk összeolvasásával van elfoglalva, nem várható el tőle, hogy a szöveg tartalmát, annak jelentését is értelmezni tudja.
Említik, hogy talán érdemes lenne több iskolának átvennie a Nyugat-Európában bevált gyakorlatot: osztálykönyvtárak létrehozása, melyből a gyermekek saját érdeklődésük szerint választhatnak, a kötetlen olvasás beépítése a napirendbe, amikor a gyermekek bármit olvashatnak. Az elolvasott tartalmat, az arról keletkezett benyomásukat pedig megosztják a pedagógussal és a társaikkal is.
Ehhez persze szükségesek olyan könyvek, melyeknek elolvasása örömet okoz a gyermeknek. Egy szép borító, egy érdekes cím felkelti a gyerekek érdeklődését. Az izgalmas, fordulatos történet tartósan megragadja a figyelmet. Fontos, hogy nyelvezete ne legyen idegen a gyermekek számára, mégis időről időre tartalmazzon új szavakat, melyek beépülnek a gyermek passzív (vagy akár az aktív) szókincsébe.
Az Elza Hajnalvölgyben című mese egy nagyvárosi kislányról szól, akit a szülei pár napra egy rokonra bíznak. A kislány eleinte fél, hogy szülei nélkül hogyan fog boldogulni, majd felfedezi a vidéki élet szépségeit, a finom ételeket, megismerkedik sok kedves emberrel.
A szöveg nagy sorközökkel, jól olvasható betűkkel van szedve, egy-egy fejezet elolvasása nem igényel hosszú időt, így hamar sikerélménye lehet az olvasónak. Sőt, az igazán élménydús olvasást elősegítendő, egyes szavakat különleges, a történet eseményeihez illeszkedő betűvel szerkesztettek, melyek megfestik a mese hangulatát és megragadják a gyermek figyelmét.
Az ismeretlen, kevésbé ismert szavak szövegdobozokban, jelentésükkel együtt a szöveg mellett találhatóak, hogy az olvasó azonnal választ kaphasson a kérdéseire. A történet végén tevékenység ötletek szerepelnek, melyeket ha kipróbálunk, mi is részesei lehetünk Hajnalvölgy csodáinak.
Több információs az Elza Hajnalvölgyben című könyvről ITT TALÁLHATÓ!
Forrás: Annuska Zsuzsanna – Ténai Nóra (2016): A szövegértés fejlesztése különböző szövegtípusokkal. Új Köznevelés. 72. évfolyam. 1. szám.