A mesék jótékony hatásáról, az irodalmi élmények fontosságáról és a korai olvasóvá nevelésről már változatos módokon, több fórumon, sok tapasztalt szakember szólt. Arról azonban, hogy hogyan is valósuljon meg ez az óvodában, iskolában, már jóval kevesebben ejtenek szót.
Milyen a jó történet?
Megfelel a korosztályi sajátosságoknak: kiscsoportban preferáljuk az állatmeséket, a mindennapi élet történéseire épülő kis elbeszéléseket. Középső csoportban már bevezethetjük a láncmeséket, a hosszabb, fordulatosabb népmeséket, nagycsoportban pedig akár folytatólagos meseregényeket is olvashatunk a gyerekekkel.
Témája illeszkedik a gyermekek érdeklődéséhez: minden csoportot saját pedagógusa ismer a legjobban, neki kell eldöntenie, mi az a téma, történet, ami érdeklődést válthat ki a kicsikből. Ez a korosztálytól, a nemek összetételétől, de a szociális és családi háttértől is nagyban függ.
Nyelvezete, képi világa megfelelő az óvodásoknak: jó, ha a gyermek szókincse folyamatosan bővül, ám nagyon kell vigyáznunk arra, hogy pontos és helyes definíciókat adjunk egy-egy szó jelentésének megmagyarázásakor. Kerüljük a túl sok, a gyermekek számára idegen kifejezést tartalmazó műveket. Ez a pedagógustól nagyfokú odafigyelést, felkészülést kíván. Az illusztrációk tekintetében „a kevesebb, néha több” mondás érvényes. Sok esetben nem is igénylik a gyerekek a vizuális megjelenítést, hiszen a fantáziájukban elevenedik meg az egész történet.
Mit válasszunk?
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az óvodákban és iskolákban egyre inkább teret nyernek a kortárs irodalmi alkotások is. Ez nagyon dicséretes, hiszen a mai kor alkotói hiteles képet festenek a gyermeket körülvevő világról. Merjünk beemelni modern irodalmat, de mindig kritikusan és körültekintően tegyük ezt meg (hasonlóan a többi, óvodába bevitt tartalomhoz). Természetesen az irodalmi repertoárunk frissítése nem jelenti azt, hogy a hagyományos népmesék és műmesék ideje lejárt! Épp ellenkezőleg, jól megfér egymás mellett egy robotról szóló történet és a három kismalac.
Ha már megvan a történet, igyekezzünk megtalálni a hozzá leginkább passzoló résztémákat, tevékenységötleteket. A tervezésnél törekedjünk arra, hogy minél változatosabban, tapasztalati úton nyújtsunk ismereteket a gyermekeknek.
Meseprojektek
A projektmódszer elterjedésével az óvodapedagógusok megismerkedhettek egy színes, rendkívül jól használható módszerrel. Sokan alkalmazzák egyes, az óvodások körében igen népszerű témák „feldolgozásához”, egyes projektek pedig összefűzhetőek egy nagy egésszé. Ehhez egy kreatív óvodapedagógus, egy lelkes óvodai csoport és egy jó történet szükséges.
Az alábbiakban röviden bemutatjuk a Modern Mesesarok sorozatunk könyveit, és azt, hogyan használhatóak projektként:
Karczewicz Ágnes: Manóvilág az óvodában
A meselevél módszerét Karczewicz Ágnes már évek óta alkalmazza óvodai csoportjában, nagy sikerrel. „(…) arra gondoltunk, hogy mi lenne, ha mindegyik feldolgozásra szánt témánk elé írnánk egy meselevelet, mely segíthet az érdeklődés felkeltésében és az érzelmi kötődés kialakításában. Ezeknek a leveleknek is nagy sikere volt és innen már csak egy lépés volt, hogy egy projekten belül több levéllel segítsük az érdeklődés fenntartását és egyben ezek által haladjunk előre, terelgessük a gyerekeket egy-egy téma feldolgozása során. ” írja. A kiadvány tehát egyszerre nyújt mesét, projekttervet és tevékenységötlet. RÉSZLETES INFORMÁCIÓ
Deák Virág: Elza Hajnalvölgyben
A mese egy óvodás kislányról kalandjairól szól. A közös olvasás és feldolgozás célja a hagyományaink megismerése és ápolása, valamint az érzelmi nevelés. Hajnalvölgy csodái közelebb hozzák a vidéki élet szépségeit. A meseolvasás és a történet érzelemre fókuszált feldolgozása remek eszköz a gyermekekkel való kapcsolatfelvételre, érzelmeik kifejezésére és egy szeretettel teli környezet megteremtésére. A történettel számos téma érinthető: család, ház körüli állatok, otthonunk, sütés-főzés, segítségnyújtás stb. RÉSZLETES INFORMÁCIÓ
Lackfi János – Páll Viktória: Óvodai mondókás
Az Óvodai mondókás kiadvány azzal a céllal készült, hogy mind az óvodapedagógus, mind a gyerekek számára színesebbé tegye az óvodai napirendet, játékossá, társas élménnyé tegye a napi rutint. Továbbá az óvodába készülő gyermekek számára motivációt adjon az óvodai élethez: a Mi fog ott történni? kérdésre játékosan választ adjon, így családi napközik, bölcsődék nevelői, szülők számára is ajánljuk a kiadványunkat. A mókás mondókák mellett színezőket is tartalmaz a kiadvány, így kitűnő eszköze lehet a beszoktatásnak, az óvodát bemutató projekteknek. RÉSZLETES INFORMÁCIÓ
Hanula Erika: Relaxmesék
A relaxmese egy olyan eszköz minden pedagógus számára, amely megkönnyíti és támogatja a gyerekekkel való harmonikus közös munkát. Ezeknek a meséknek a célja, hogy a pedagógust segítsék a gyerekek lecsendesítésében, energetizálásában, a szorongás feloldásában. A kis történetek változatos témák köré épülnek, és mindegyik az ellazulást, a relaxációt segíti a kisgyermekek körében. A kiadvány útmutatót is tartalmaz, hogy bármelyik pedagógus könnyedén elsajátíthassa a módszert. RÉSZLETES INFORMÁCIÓ
Kellemes mesélést kívánunk mindenkinek!
A Modern Mesesarok sorozat kiadványai megvásárolhatók IDE KATTINTVA!