Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Portfólió 2021-2022

Írta: Neteducatio Dátum: 2021. október 08.

Kérdések és válaszok – Beszélgetés Bólya István szakértővel

szerző: Antaliné Miss Lilla

Milyen újdonságokra, módosításokra  kell figyelni az idei minősítő eljárásban résztvevőknek?

Jelenleg az Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez Hatodik, módosított változat (https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_a_pedagogusok_minositesi_rendszereben_6.pdf) érhető el az Oktatási Hivatal oldalán. Az Útmutató végén a szaktárgyi specifikumoknak megfelelő kiegészítő útmutatókat találják meg, amelyek, be kell vallani, nem frissek, néha megtévesztőek is, mert a 4. vagy 5. módosított változathoz készültek, de hasznosak, mivel rengeteg ötlet és sablon is megtalálható azokban. Nem titok, hogy az Oktatási Hivatal a szakértők körében felmérést végez a napokban az online minősítésekkel kapcsolatosan. Konkrétan kérdezik a véleményünket arról, hogy esetleg a Ped1 és Ped2 valamint mesterpedagógusi fokozat megszerzéséhez szükséges eljárás online lebonyolítása a továbbiakban maradhatna-e. Nyilván a vírushelyzet és nyilván a költséghatékonyság generálja a kérdést. Az én véleményem az, hogy a helyszíni minősítésekből több emberi tényező szűrhető ki. Én a tanfelügyeletnél elképzelhetőbbnek tartanám az online eljárások lefolytatását. Jelenleg nem tudok más újdonságról.

Hogy érdemes kezdeni a felkészülést a portfólió elkészítéséhez?

A portfólió elkészítése egy tudatos munka. Egy pedagógus portfóliója, amit a „munkássága során készít”, nem csak a jelenleg megszabott dokumentumok gyűjteménye. Elég fura is, hogy a végén az E-portfóliót „lelakatoljuk” és kész. Ennek egy folyamatos gyűjteménynek kellene lennie, amikor valaki a megérdemelt nyugdíjhoz ér egy sok kötetből álló gyűjteménynek kellene lennie, amibe bármikor tehető bármi. De mint tudjuk ez a portfólió nem az a portfólió. Itt megszabott – jogszabály által megszabott – dokumentumokat kell feltölteni, amelyek egymásra épülnek, az alapdokumentumok nem lehetnek 3 évnél régebbiek, (jelenleg 2018.11.25. után keletkezett alapdokumentumokról van szó) a szabadon feltölthető dokumentumok pedig az életút eddigi részén keletkezett dokumentumokból állnak. Ezek „kortalanok”. Amivel kezdeni kell, az, hogy el kell olvasni az Útmutatót. Nem egyszer, hanem többször is. Érdemes kijegyzetelni esetleg a legfontosabb részeket. Előszedni minden meglévő dokumentumot. Ügyelni kell arra, hogy a portfólióba csak olyan dokumentum tölthető fel, amelyek megvalósítása dokumentálható, tehát megvalósult. Nem fikciót kell feltölteni, hanem valóságot. Érdemes a legnagyobb hangsúlyt fektetni a szakmai életút bemutatására. Ebből nagyon sok indikátor kinyerhető. Amikor az ember átgondolja, hogy mi történt vele, milyen sok dolgot csinált már, azt érdemes leírni, kifejteni. Nem „önfényezés”, hanem ez is valóság. A legjobb portfóliók azok, amelyekben a szakmai életút bemutatása nagyon pontos, tartalmas. Nem terjengős, hanem minden lényegre kiterjedő. Aztán természetesen átgondolni, hogy melyik csoportról írunk és erre építjük fel a többi dokumentumot, hiszen ezek szoros kapcsolatban vannak.

Keressék az interneten a szakértő kollegák által szerkesztett honlapokat, a közösségi oldalakon pedig a portfólió-készítéssel foglalkozó oldalakat. Ott a kollegák egymást segítik tanáccsal. Olyan kérdések fogalmazódnak meg ott, amelyek lehet, hogy fel sem merültek bennünk. Nincs ciki kérdés. Minden kérdés jó és fontos.

Eddig különös feltételek is szabályozták a jelentkezést. Mit kell most figyelembe venni? 

Jelenleg a különös feltételeket megjelentetik, ezek most a szakmai gyakorlati időre vonatkoztak. Mostanra elérte a szabályozás azt a szintet, hogy a 326/2013-as Kormányrendeletben megfogalmazott jelentkezési feltételek az alapok. A kollegáknál a gyakorlati idő kiszámolása az, amely a legtöbb gondot okozza. Ha nagyon egyszerűen fogalmazok, akkor csak az az idő számít bele, amelyet gyakorló pedagógusként töltött el. A fizetés nélküli szabadság és az anyasággal töltött időszakok nem számítanak bele a gyakorlati időbe. Sok kollega a szolgálati időt összetéveszti a gyakorlati idővel. Az intézményvezetőnek kötelessége ellenőrizni a gyakorlati idő meglétét, amelyet az Oktatási Hivatal (POK) ismét ellenőriz. Napra pontosan meg kell lennie a jogszabályban előírt gyakorlati időnek.

Miben tér el a hagyományos és az online minősítésre való felkészülés?

A felkészülés menete nem tér el egészen a „látogatási” időszakig. Itt már szorosabb határidők vannak. A kapcsolattartás és maga a minősítés is személytelenebb. Ha a teljes portfóliót online időszakról írja a kollega, akkor érdemes végig dokumentálni a megvalósítást, esetlegesen képernyőfotókkal.

Mibe térhet el a felkészülés a minősítésre és a tanfelügyeletre?

A minősítésre való felkészülés jelenleg saját döntésen alapul. A kollega jelentkezik és akár még vissza is léphet a minősítés napjáig, következmények nélkül. A tanfelügyelet egy szakmai ellenőrzés, ahol pedagógia szempontok alapján tekintik át a pedagógus munkáját. Ne feledjük el, hogy a tanfelügyeletet megelőzi egy belső önértékelés. Ennek a tapasztalatait nagyon jól lehet hasznosítani a tanfelügyeletnél sőt a minősítésnél is. Én minden olyan kollegámnál, aki minősítésre jelentkezik, a belső önértékelést is betervezem, hiszen számos hasonló dokumentum van, mint a minősítésben. Szakmai életút, intézményi környezet bemutatása, tematikus terv és két óraterv az önértékelés eleme. Ha ezt okosan kezeljük, akkor ezek a dokumentumok már feltölthetők a portfólióba is, így nem kell kétszer dolgozni, csak ki kell egészíteni az önértékelés dokumentumait.

A tanfelügyeletre való felkészülésnél a jogszabály meghatározza a már fent említett dokumentumok feltöltését és majd a látogatáskor két foglalkozást is megnéznek a tanfelügyelők. A tanfelügyeleti eljárás során a tanfelügyelők a tanmentet, a tanulói füzeteket, a napló vezetését is megtekinthetik, és a belső önértékelés során keletkezett dokumentáció is a rendelkezésükre áll. Nem hatósági, hanem tisztán szakmai ellenőrzésről van szó. Gyakran előfordul, hogy a tanfelügyelő nem is szakos, míg a minősítésnél a bizottság egyik tagja biztosan szakos szakértő. Én a tanfelügyeletet is egy olyan momentumnak gondolom, ahol egy külső szemlélő az ő szemléletével megnézi a munkánkat, arról elmondja a véleményét. Annyit fogadunk meg belőle amennyit akarunk és természetesen, ha fejleszthető területeink vannak, akkor önfejlesztési tervet készítünk erre. A végén kiderül majd pár év múlva, hogy sikerült-e ezt megvalósítani. Ez csak rajtunk múlik.

Milyen általános tanáccsal tudna szolgálni a minősítés előtt állók számára?

Általánosságban csak azt, hogy mindent úgy írjanak le, ahogy azt csinálják. Merjenek kérdezni, olvastassák el tapasztalt kollegákkal a munkájukat. Nem kell megfogadni azt amit mondanak, de érdemes átnézetni a munkát. Elgépelésre, források megjelölésének hiányára derülhet fény. Nem ciki megmutatni másnak is a munkánkat.

Általánosságban azt is tudom mondani, hogy a hétköznapokban lévő gyakorlatot mutassák be. Nagyon látjuk, tessék elhinni, ha betanított dolgokról tart foglalkozást valaki, vagy olyat csinál amit soha nem szokott.

Mostanában nagyon gyakran előfordul a plagizálás is. Az Útmutató nem tréfál. Leírja a plágium fogalmát és következményeit. Könnyen lehet védekezni ellene, ha betartjuk az Útmutatóban foglaltakat.

A legfontosabb, hogy nem szabad felülni városi legendáknak. Ez egy nagyon humánus eljárás. Nem azért megy oda a bizottság, hogy a hiányosságokat keresse, hanem azért, mert külső szemlélőként, mintegy minőségbiztosításként, megnézi a tevékenységünket. Nem kell elkapkodni, van bőven idő megírni. Nem szabad halogatni sem, mert akkor a pániktól összecsapott lesz a munka.

Én nem győzöm hangoztatni, hogy az Oktatási Hivatal honlapjára látogatói profillal belépve, ellenőrizzük le az adatainkat, ami nem megfelelő, azt javíttassuk ki. Nézzük meg, hogy az összes végzettségünket, továbbképzésünket is feltöltötték-e a KIR-be, a nevünk pontosan szerepel-e.  Bátran merjük felhívni a területileg illetékes POK-ot, ahol mindenütt korrekt válaszokat adnak akár technikailag, akár szakmailag is. Az eletpalya@oh.gov.hu címen az Oktatási Hivatal munkatársai szinte 1-2 napon belül válaszolnak a kérdéseinkre.

 

A felkészülésben segítséget nyújt Portfólió 2021 csomagunk.


ikonOlvasószoba

„Így bántotok Ti!” – 3. rész

Vedd észre! 3. rész – Hogyan ismerjük fel pedagógusként az iskolai zaklatás jeleit? Szerző: Csikósné Maczó Edit Az iskolai zaklatásról szóló cikksorozatunk legutóbbi részében azt jártuk körül, hogy...

Tovább olvasom »

Tanári és óvodai tervező

Itt az új  tanári és óvodai tervező! A Professzionális tanári tervező egy prémium minőségű gumis tervező naptár pedagógusoknak.Tervezésénél a szakma speciális igényeit vettük figyelembe – a Lizzy C...

Tovább olvasom »

Hasznos alkalmazások a mindennAP(P)okra – Töltsünk tiszta vizet a pohárba!

Hasznos alkalmazások a mindennAP(P)okra – Töltsünk tiszta vizet a pohárba! Szerző: Antaliné Miss Lilla

Tovább olvasom »