Szerző Gyurcsik Péter – a zuglói Madách Művészeti Iskola tanára
Digitális ünnepi ötletek március 15-re és Petőfire hangolva
A jelenlegi helyzetben szeretnék segíteni azoknak a kollégáknak, akik már hetek óta készültek március 15-i ünnepi műsorra és most egy hét alatt újra kell tervezni az egész megemlékezést.
Miközben szerkesztjük a Classroom mappáinkat, felmerülhet bennünk számos kérdés: idén ne legyen megemlékezés? Keressünk egy régebbi rádióadást vagy videón rögzített műsort? A válaszom egyszerű: Legyen inkább ünnep a digitális térben, használjuk kreativitásunkat, vonjuk be a gyerekeket és alkossunk valami egyedit ezen a héten! Igazi pedagógia flow-élményt garantálok Nektek.
Kreatív ünnepek – iskolai megemlékezések újratöltve
Olyan módszertani lehetőségeket, ötleteket ajánlok most Nektek, amiket az elmúlt 10 évben volt szerencsém kipróbálni és látni azt az eredményt, ami erőt ad nekünk pedagógusoknak, hogy van értelme kreatív diákokkal és inspiráló kollégákkal közösen, élményszerűen, projektben gondolkodva újratölteni az iskolai megemlékezések tárházát.
Pózolj Petőfivel
korosztály: |
6-18 éves |
iskolatípus: |
általános iskola, gimnázium |
óra: |
osztályfőnöki, bármely szakterület |
+ötlet: |
A reformkor nagyjai tematika: tudósok, zeneszerzők, politikusok, gondolkodók, feltalálók stb. |
A szelfi-korszak hajnalán – 2010-es évek elején – született meg a „Pózolj Petőfivel” kihívás Szalay Zsuzsa és Tóth Dóra ötlete alapján a Neumann János Informatikai Technikumban március 15-i nemzeti ünnep alkalmából. Minden osztályban meghirdettük a versenyt, hogy készíts egy szelfit Petőfivel, használd a kreativitásod. Találj egy Petőfi-szobrot a lakóhelyeden, egy „Petőfi Sándor” utcanév táblát, egy Petőfi-kötetet vagy bármit, ami a szabadságharc költőjéhez köthető és az osztályban gyűjtsetek minél több fotót, majd rendezzétek egy montázsba, készüljön belőle videó-összeállítás. A létrejött alkotásokból akár iskolai/osztálytermi kiállítás is szervezhető vagy az online térben szerkeszthetünk belőle virtuális bemutatót is. Kiváló alkalom, hogy a gyerekek szüleikkel közösen sétáljanak a városban, felfedezzék a lakóhelyük titkos zegzugait.
Ki vagyok én? Petőfi választásai
korosztály: |
6-18 éves |
iskolatípus: |
általános iskola, gimnázium |
óra: |
osztályfőnöki, magyar nyelv és irodalom, történelem |
+ötlet: |
Készítsünk virtuális kiállítást https://www.cloudpano.com/ segítségével! |
„A múzeum zárva” – fogad minket a felhívó tábla a pim.hu oldalán, de ebben a mostani helyzetben használjuk ki azokat a lehetőségeket, amit a múzeum online térben kínál nekünk. Kiváló osztályprogram, ha a virtuális kiállítást https://www.thinglink.com/scene/1297618786152611841 együtt nézzük végig a diákokkal, de még érdekesebb, ha tematizáljuk az órát és csoportmunkát alkalmazunk. A terem színei alapján osszunk szét színkódokat (piros-fehér-zöld-szürke) és a diákok fedezzék fel számukra az adott teret, életeseményeket megadott szempontok alapján. Ha az ünnepi délelőttbe belefér, akkor tartsanak a diákok tárlatvezetést a látottak alapján, mutassák be ők, hogy számukra mi a fontos, lényeges elem a kiállításban. Külön ajánlom összevetésre, vagy az órai megemlékezés kiegészítésére Czékmány Anna 20 perces tartalmilag sokszínű, élvezetes tárlatvezetését, amit itt is elérhetünk: https://youtu.be/uY0x3gSmxuQ
Séta a fiumei úti sírkertben
korosztály: |
15-18 éves
|
iskolatípus: |
gimnázium |
óra: |
osztályfőnöki, magyar nyelv és irodalom, történelem |
+ötlet: |
Virtuális túra szerkesztése az ott készült fotók, videók alapján. |
Népszerűek a városi séták a diákok körében, végre kimozdulhatunk a megszokott iskolai környezetből. Szép tavaszi időben fedezzük fel a reformkor és a szabadságharc nagyjait a fiumei úti sírkertben. Megbízhatunk egy osztályt a séta megtervezésével (térkép és útvonal készítése, a terep bejárása), és az egyes síremlékekhez készülhetnek kreatív kompetenciákra (nyelvi, szövegértés, matematikai) építő feladatok is.
Ügyeljünk arra, hogy ne egy egész iskolát vigyünk el erre a programra: érdemes a végzős évfolyamokat választani. Fontos, hogy tartsuk be a sírkert szabályait és hívjuk fel diákjaink figyelmét a helyszínhez méltó viselkedésre! Az útvonal és a feladatok elérhetőek itt: https://drive.google.com/drive/folders/1181IGURaKcxIGQtPLoCv8_aHjaBctQ_9?usp=sharing
Remek alkalom, hogy kimozdítsuk a fiatalokat a bezártságból, akár ajánlhatjuk egy délutáni kulturális sétának is!
Petőfi kód
korosztály: |
6-18 éves
|
iskolatípus: |
általános iskola, gimnázium |
óra: |
egész iskola, osztályfőnöki, bármely tantárgy |
+ötlet: |
Szabadulószoba készítése genial.ly alkalmazással |
2018-ban a 170. évfordulóra készült a városi sétára épülő játékos, interaktív komplex tehetségnap, ahol közel 500 gyerek járta be a forradalom és szabadságharc budapesti helyszíneit. Az osztályommal való közös munka egy projektfeladat keretében valósult meg: önirányított, demokratikus, élményközpontú elvek alapján. Az ötleteléstől kezdve a tervezésen át a végső megvalósításig mind-mind a diákok érdeme volt; jómagam csupán facilitátorként vettem részt a folyamatban, egyengetve a sikeres projektet, segítettem egy-egy problémás szituáció megoldását. A játék rövid összefoglalója és leírása elérhető itt: https://drive.google.com/drive/folders/1OZo5KMgdgToT4cm8TgvQl61NOMW0Jrgf?usp=sharing
Ajánlom kollégáknak a fenti játék megvalósítását szabadulószobaként a https://www.genial.ly/ alkalmazásában. Hasznos differenciálni a szobák nehézségi fokát: alsó tagozatra, felső tagozatra és gimnáziumi korosztályra.
Remélem, sikerült inspirálni Titeket, hogy elinduljatok a digitális ünnep megvalósításában.
Ha elkészültetek vele, osszátok meg Ti is velünk kreatív alkotásaitokat! Legyen digitális ünnep 2021-ben!