Az előző tanév elején, bő egy évvel ezelőtt, híre-hamva sem volt a COVID-19-nek. Akkor még hetedikes osztályfőnökként azzal bajlódtam, hogy valahogyan tanulásra bírjam a lurkóimat. Járható útnak azt láttam, hogy az elvégzett munka egyes állomásain a sikerélmény – és persze jobb jegy – lehetne a jutalom…
készítette: Lóránt Zsolt
Ehhez azonban az kellene – gondoltam én –, hogy a gyerekek képesek legyenek hatékonyan tanulni.
Két dologba vágtam hát bele. Először is felmértem, ki hogyan tanul. Újraolvasás, kiemelő filc… Körülbelül ennyi, itt meg is állt a tudomány. (Voltak őszinteségi rohamok, így válaszként a „sehogyan” is előfordult…)
Közben elkezdtem kutakodni a neten: kíváncsi voltam, találok-e használható irodalmat, honlapokat, videókat, appokat a probléma megoldására. Találtam!
Ami gyorsan kiderült és megerősítést nyert, hogy sem az újraolvasás, sem a kiemelő filcek használata nem hatékony. Sőt!
Azonban vannak hatékony módszerek! Csak nem, vagy alig ismerjük őket. Megszületett tehát az elhatározás: összegyűjtöm ezeket, és írok a témában egy kis könyvecskét, elsősorban a diákok számára.
Mintegy ötven oldalnyi anyagot öntöttem egyfajta útmutató formájába, s közben kezdtem kipróbálni őket saját tanítványaim körében. Szerencsére volt nyitottság, így kezdtek eredmények is mutatkozni. (Persze nem mindenki volt vevő az ötleteimre, de erre számítottam is.)
Aztán beütött a járvány, az online oktatás, és rádöbbentem, hogy elsősorban az otthoni tanulás tekintetében, különös jelentősége lett a munkámnak. Pontosabban a modern, hatékony tanulási technikáknak. Így megvalósult a kiadvány, nyomtatott formában is.
Lóránt Zsolt
Lóránt Zsolt – Modern tanulási technikák – Útmutató az új generációk hatékony tanulásához