„Mikulás, Mikulás öreg Mikulás…”
Aklan Emese: Mikulás!
„Mikulás! Mire vársz?
Várunk rád! Gyere már!
Kiscsizma! Mogyoró!
Jön már a Télapó!”
Készítette: Csóka Éva
A gyermekek szívében, lelkében különös örömet ébreszt, az egész évben várva várt látogató, aki az előző este, a gondosan kitisztított csizmában hagyja minden gyermeknek a neki járó ajándékot. A jó és a rossz magatartás megkülönböztetésére figyelmet fordíthatunk példák segítségével. Hisz már ilyen korban is hangsúlyozzuk mi felnőttek, hogy a „Mikulás távollátó távcsövével mindent lát, azt is ha csintalankodsz. Így virgács fog kerülni a csizmádba.” A jó gyerekeknek pedig édesség. Az édesség azon túl, hogy finom, káros hatásokkal bír. A fogunk ápolására, a fogmosásra, egészséges és egészségtelen ételekre is kitérhetünk mindemellett.
Lévay Erzsébet: Hogyan jön a Mikulás?
„Van ahová szánon jön,
van, ahová hintón,
van, ahová repülőn,
s van, hova sítalpon,
ha kell, hajón utazik,
s bizony az sem ritka,
hogy gyalogol ide-oda,
s hogy ér oda mindenhova
csupán egyetlen éjszaka:
maradjon a titka!”
Szent Miklós legendáját – korosztálynak megfelelően – mesélhetjük könyvek, fotók, plüssök segítségével. Természetesen szót ejthetünk a segítőiről, a manókról, a rénszarvasairól is. A környezeti nevelés tevékenységkezdeményezéshez kapcsolódóan az Üvegben a törpe című kiszámolóval megkérdezhetjük, hogy melyik színt szereti az adott gyermek a legjobban. Együtt is kereshetünk ilyen színt a teremben. Az építőkockákat is csoportosíthatjuk színek szerint, kis kupacokba.
Télapóka
„Télapóka juj, juj, juj,
az arcunkba havat fúj!
Szakállából szerteszét
rázza a sok hópihét.
Nem baj, nem baj,
ez a jó,
rázd a havat, Télapó!”
Ha lehetőségünk van rá, egy plüss Mikulást mutassunk meg a gyerekeknek. Miután mindenki szemügyre vette, válasszunk ki egy gyereket, aki elfordul, mi pedig elrejtjük a plüsst, valahol a csoportban. A gyermek, miután visszafordul a keresésére indulhat.
Donászy Magda: Télapó
„Télapó, hol a hó, hol a jég?
zsákodon nem látok hópihét.
Zsákomon hó nincsen, benne van sok kincsem.
Tudod-e hány dió, millió, millió!”
Mikulásvárás közepette még nagyobb hangsúly kap az anyanyelvi nevelés tevékenységkezdeményezés, amely során mesekönyvek, lapozgatók nézegetése közben beszélgetünk a Télapóról és segítőiről. A gyermekek egyik kedvenc játékeszköze a labda. Labdát odaguríthatjuk az egyik gyermeknek és mondhatunk egy mondatot az Öregapóról. „ A Mikulás az örök hó és jég birodalmában él.” A gyermek pedig megismételheti. Igyekezzünk eljuttatni a mindentudó „guruló tárgyunkat” azokhoz a gyerekekhez, akik szeretnének újabb és újabb mondatot hallani róla.
Iványi Mária: Szép a tél…
„Szép a tél,
zúg a szél,
Télapó is útra kél.
Hull a hó,
csillanó,
jöjj el, várunk, Télapó!”
A Télapó kesztyűje (Itt találod http://mesemorzsa.blogspot.com/2010_09_09_archive.html Letöltés ideje: 2019-12-01.) című mesét bábok segítségével is elmesélhetjük a hallgató és néző közönségünknek.
Télapó kesztyűje (saját kép)
Természetesen a témához kapcsolódó mondókák és versek megtalálhatók a cikkben az öt nevelési terület összekötő elemeként.
Gazdag Erzsi: Honnan jöttél Télapó?
„Honnan jöttél Télapó?
Hóországból, hol a hó hegyvastagnyi takaró,
a tenger meg hat akó.
Jegesmedve barátom varrta meg a kabátom.
Kibélelte bundával, hogy az úton ne fázzam….”
A gyermekek mozgásigényét a tél beálltakor sem szabad a szőnyeg alá söpörni. A mindennapi mozgásra nevelés tevékenységkezdeményezésre is hoztam ötleteket, amelyek a csoportszobában vagy a tornateremben is kipróbálhatók.
Bencz Mihály: Ki kopog?
„Jó öreg Télapó
Járja már a kertet!…
Most lép a küszöbre…
Hallgat, s be is csenget.”
A futás tempójának váltakozására, például játszhatunk olyat, hogy a gyerekek gyorsan futnak, ha meglátják a rénszarvasbábot a magasba emelve. Viszont ha a magasba a jó öreg Mikulás bácsi bábját emeljük, akkor következik a lassú futás.
Bozsi Darázs József: Télapó
„Hófehér szakállú, öreg bácsit láttam,
Fügét, almát, diót vitt a puttonyában.
Megkérdeztem tőle: Hová tetszik menni?
Ezt a sok gyümölcsöt, ki fogja megenni?
A jó öreg bácsi azt feleli rája:
Sose búsulj, pajtás, les annak gazdája!
Felkeresem Jutkát, Marit, Andit.
Tudom nagyon várják a Mikulás bácsit.”
A Mikulás puttonyában minden jó megtalálható, közte a dió és a mogyoró is, amelyek ide-oda gurulnak, ha nem figyelünk rájuk eléggé. Ezeket a finomságokat a labda testesíti meg. A gyerekek először gurítják a labdát maguk előtt, majd a társuknak, úgy hogy ő elkapja.
Berta Brigitta: Újra találkozni
„Ó, te kedves Mikulás,
úgy szeretünk Téged!
Mindig mikor jön a tél
várva várunk téged.
Télen mindig hideg van,
de én azt nem bánom,
hiszen mindig ekkor van
Mikulás és Karácsony!”
Levezetésképpen pedig jöhet a levegőbe vagy egymás hátára rajzolás, mint például kört, háromszöget, x-et vagy a gyermek saját jelét is lerajzolhatja.
Kanizsa József: Télapó
„Sűrű pelyhekben hull a hó
csiszeg- csoszog Télapó.
Nehéz puttony de nehéz, van benne alma, méz.
Virgács és játék ezernyi, Télapó nem bírja elvinni.
Szánra teszi- hej halihó, így folytatja Télapó.
Ének- zenei nevelés tevékenységkezdeményezés a következő dalokat gyűjtöttem össze:
Itt kopog, ott kopog ÉNB (198)
Télapó itt van ÉNB (200)
Hull a pelyhes ÉNB (197)
Suttog a fenyves ÉNB (199)
Kedves Nagyszakállú Télapó VSZGY (70)
Paták dobogása VSZGY (71)
Nagy a hó ÉNB (205)
Tekereg a szél ÉNB (208)
Hull a hó, hull ÉNB (202)
Zenehallgatásra ajánlom a következő dalokat:
Gryllus Vilmos: Nótás Mikulás (Itt találod https://www.youtube.com/watch?v=rMh4LnN4H9Q Letöltés ideje 2019-12-01.)
Csiga Duó: Krampusz dal (Itt találod https://soundcloud.com/mihaly-csabi/krampusz-dal-alternate-mix Letöltési ideje 2019-12-01.)
Vizuális nevelés tevékenységkezdeményezésre a témához illően kéz- és láblenyomat készítésére invitállak Benneteket.
Kézlenyomat készítés:
Rénszarvas (saját kép)
Miki, Miki, Mikulás (saját kép)
Kesztyű (saját kép)
Télapó (saját kép)
Hóemberek (saját kép)
Hóemberek (saját kép)
Pompás nevű rénszarvas (saját kép)
„Jön már, jön már a Mikulás,
Csizmás, bundás, gyapjúruhás.
A lányoknak babát hozzon,
A fiúknak kocsit hozzon,
Így igazság, így vigasság.”
Láblenyomat készítése:
Rudolf, a rénszarvas (saját kép)
Hóember (saját kép)
Fenyőfa (saját kép)
„Lárifári, lárifári
Hideg a tél, lehet fázni.
Lárifári, lárifári
Meleg ruhában kell járni.
Lárifári, lárifári
Lehet hóembert csinálni.
Lárifári, lárifári
a télapót, fenyőt várni.”
Kéz- és láblenyomat készítése:
Mikulás a szánon (saját kép)
Angyalka (saját kép)
„Miki, Miki, Mikulás,
Nem szereti a gulyást,
Mert a gulyás, paprikás,
Miki, Miki, Mikulás.
A gyerekek szívesen tépnek és ragasztanak. Íme, néhány kedvébresztő:
Mikulás csizma (saját kép)
Mikulás (saját kép)
“Dér, dér, diridér,
didereg a pipitér.
Holnap havat hord a szél,
holnapután itt a tél.”
Felhasznált irodalom
Csóka Éva (2019): Jeles napok a bölcsődében. Neteducatio Kft. Budapest.
Csóka Éva (2018): Kisgyermeknevelők tevékenységkalendáriuma. Neteducatio Kft. Budapest.
Forrai Katalin (2013): Ének az óvodában. Editio Musica Kiadó, Budapest.
Forrai Katalin (2016): Ének a bölcsődében. Móra Könyvkiadó, Budapest.
Gróh Ilona (2018): Jöjj ki napocska!. Kolibri Kiadó. Budapest.
Kőrösi Adrienn (2013): Megmozgató!. Neteducatio Kft. Budapest.
Mentovics Éva (2016): Hónapról hónapra. Novum Könyvklub, Budapest.
Szigligeti Éva (2011): Lepke, szállj a tenyerembe… Kiss János Nyomda. Nyíregyháza-Oros.
Varga Katalin (1979): Gőgös Gúnár Gedeon. Móra Ferenc Könyvkiadó. Budapest.
Felhasznált internetes forrás
http://dalokversek.hu/versek/versmiku.htm#szallingozo
http://sulihalo.hu/pedagogus/alkalmi-versek/1755-mikulas-versek?jjj=1575015247370
https://docplayer.hu/2181736-Sarkasi-sandor-edes-osz-moricz-zsigmond-jo-a-ropogo.html
https://gyermekkelvagyok.hu/mikulas-versek/
https://gyermekkelvagyok.hu/mikulas-versek-2-resz/
https://www.csaladinet.hu/hirek/szabadido/karacsony/10994/mikulas_versek_-_teli_versek_gyermekeknek