Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Sára néni ötletei 9. rész: Kreatív tanórák a szabadban

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. augusztus 29.

Ritkán adódik alkalmunk a gyerekekkel a szabadban megfigyelni dolgokat. Annyira kevés idejük van az udvaron játszani, hogy akkor hagynunk kell őket, hiszen a szabad játék nagyon fontos. Viszont ha elindulunk sétálni, fogorvoshoz, fagyizni, múzeumot látogatni, rengeteg dolgot taníthatunk nekik menet közben.

Hagyjunk időt ezekre a dolgokra. Ha tudjuk, hogy mennünk kell valahova, tervezzük meg az utat, és visszafelé figyeljük meg a növényeket, madarakat. Nézzük meg milyen fák vannak az úton, hol fészkelnek madarak, vagy éppen miért nem fészkelnek (ha például forgalmas út mellett megyünk). Ezeket az ismereteket természetesen a tanteremben is megtaníthatjuk, sőt a madarak testfelépítését még nem is tanítjuk első-második osztályban. Viszont az így megszerzett ismeretek tapasztalatom szerint jobban beépülnek, pontosabban a gyermek jobban fog emlékezni, és amikor a madarakról tanul, tudja majd használni ezt a tudást. Nem képről, nem könyvből tanítunk, hanem a szabadban menet közben.

Az elsős osztályommal a könyvtárba mentünk egy nyár eleji délelőttön. Az úton haladva persze nagy volt a zsivaj, de végre beszélgethettek kedvükre (nem mintha az órákon nem fordulna elő ugyebár).

Akkortájt repültek ki az első cinkefiókák. Nagyon szeretem a madarakat, a kertben is nyomon követem a kis apróságokat.

Az egyik fán meghallottam egy kiscinke csivitelését. Már kirepült, de még a szülők etették. Csendre intettem a társaságot és halkan közelebb mentünk. Mindig megdöbbenek, hogy a gyerekek milyen hamar csendben tudnak maradni, ha valami nagyon érdekli őket. Folyamatosan fejlesztenem kell magam, hogy legalább ilyen érdekes legyek. 

Megfigyeltük az etetést. A gyerekek halkan, megigézve suttogták mit látnak, közben kérdezgettek is. Rengeteg dolgot tanultunk. Milyen a madár színe, mérete, tollazata, mit eszik. Ha a fióka kirepül, akkor még a szülők etetik egy darabig.

Visszatérve a tanterembe összefoglaltuk mit láttunk. A táblára le is írtam ezeket a szavakat.

  • madár, cinke, színes, toll, fióka, fészek, etetés stb.
  • itt beszélhetünk a tulajdonságokról is, tehát leírhatjuk csak azokat
  • nagyobbaknál az összegyűjtött szavakat csoportosíthatjuk szófajok szerint

Ezután lemásoltuk a füzetbe, és rajzot is készítettünk egy külön lapra, ami az osztálytermet díszítette. Matematikaórán pedig cinkecsaládokkal dolgoztunk. Összeadások, kivonások, relációk gyakorlására is lehetőséget adott ez az óra.

  • Hány fióka volt a fészekben, mennyi repült ki, mennyi maradt?
  • Ha egy fészekben 4 fióka van, 4 fészekben mennyi?

Rengeteg lehetőség van tehát, és egy remek komplex órán sokat tanulunk. Az idő pedig könnyebben repül, akár a madár.

Porteleki Sára


ikonOlvasószoba

Sára néni ötletei 8. rész: Kreatív olvasásgyakorlás

A gyerekek szeretik a meséket, ezért sokszor csempészek mesés elemeket a tanórákba. Így öröm is lehet a tanulás, emellett az olvasást is megszeretik remélhetőleg.

Tovább olvasom »

Sára néni ötletei 7. rész: Természetismeret-óra kreatívan

Mint már említettem, számomra nagyon fontos, hogy az óráim nagy része tevékeny legyen. Tudom, ez sokszor megerőltető, és nem is mindig lehetséges, de azért próbálok törekedni rá.

Tovább olvasom »

Sára néni ötletei 6. rész: Egy nagyon kreatív technikaóra

Aki már régóta tanít, tudja, hogy elsősökkel dolgozni egy csodálatos, de néha fárasztó elfoglaltság. Tündéri kis manók, akik egyfolytában beszélnek, minden egyes dologról legalább három másik törté...

Tovább olvasom »