Ritkán adódik alkalmunk a gyerekekkel a szabadban megfigyelni dolgokat. Annyira kevés idejük van az udvaron játszani, hogy akkor hagynunk kell őket, hiszen a szabad játék nagyon fontos. Viszont ha elindulunk sétálni, fogorvoshoz, fagyizni, múzeumot látogatni, rengeteg dolgot taníthatunk nekik menet közben.
Hagyjunk időt ezekre a dolgokra. Ha tudjuk, hogy mennünk kell valahova, tervezzük meg az utat, és visszafelé figyeljük meg a növényeket, madarakat. Nézzük meg milyen fák vannak az úton, hol fészkelnek madarak, vagy éppen miért nem fészkelnek (ha például forgalmas út mellett megyünk). Ezeket az ismereteket természetesen a tanteremben is megtaníthatjuk, sőt a madarak testfelépítését még nem is tanítjuk első-második osztályban. Viszont az így megszerzett ismeretek tapasztalatom szerint jobban beépülnek, pontosabban a gyermek jobban fog emlékezni, és amikor a madarakról tanul, tudja majd használni ezt a tudást. Nem képről, nem könyvből tanítunk, hanem a szabadban menet közben.
Az elsős osztályommal a könyvtárba mentünk egy nyár eleji délelőttön. Az úton haladva persze nagy volt a zsivaj, de végre beszélgethettek kedvükre (nem mintha az órákon nem fordulna elő ugyebár).
Akkortájt repültek ki az első cinkefiókák. Nagyon szeretem a madarakat, a kertben is nyomon követem a kis apróságokat.
Az egyik fán meghallottam egy kiscinke csivitelését. Már kirepült, de még a szülők etették. Csendre intettem a társaságot és halkan közelebb mentünk. Mindig megdöbbenek, hogy a gyerekek milyen hamar csendben tudnak maradni, ha valami nagyon érdekli őket. Folyamatosan fejlesztenem kell magam, hogy legalább ilyen érdekes legyek.
Megfigyeltük az etetést. A gyerekek halkan, megigézve suttogták mit látnak, közben kérdezgettek is. Rengeteg dolgot tanultunk. Milyen a madár színe, mérete, tollazata, mit eszik. Ha a fióka kirepül, akkor még a szülők etetik egy darabig.
Visszatérve a tanterembe összefoglaltuk mit láttunk. A táblára le is írtam ezeket a szavakat.
- madár, cinke, színes, toll, fióka, fészek, etetés stb.
- itt beszélhetünk a tulajdonságokról is, tehát leírhatjuk csak azokat
- nagyobbaknál az összegyűjtött szavakat csoportosíthatjuk szófajok szerint
Ezután lemásoltuk a füzetbe, és rajzot is készítettünk egy külön lapra, ami az osztálytermet díszítette. Matematikaórán pedig cinkecsaládokkal dolgoztunk. Összeadások, kivonások, relációk gyakorlására is lehetőséget adott ez az óra.
- Hány fióka volt a fészekben, mennyi repült ki, mennyi maradt?
- Ha egy fészekben 4 fióka van, 4 fészekben mennyi?
Rengeteg lehetőség van tehát, és egy remek komplex órán sokat tanulunk. Az idő pedig könnyebben repül, akár a madár.
Porteleki Sára